B byggarätt skrev:
Märkligt med detta sätt att tänka i gamla och nya fastigheter när det gäller kostnader samt att lägga tomter i täta kluster i skogen för att förenkla och förbilliga vägar etc
På landet borde man inte klumpa ihop bebyggelse på detta viset fortsatt?
Varför inte?

B byggarätt skrev:
Märkligt med detta sätt att tänka i gamla och nya fastigheter när det gäller kostnader samt att lägga tomter i täta kluster i skogen för att förenkla och förbilliga vägar etc
För "på landet" bryr sig inte folk om hur mycket det kostar att få väg, vatten, avlopp, el och bredband till sina fastigheter?

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
För "på landet" bryr sig inte folk om hur mycket det kostar att få väg, vatten, avlopp, el och bredband till sina fastigheter?
Eller så är det kanske så att genom att sakerna inte ligger i täta kluster så kan man plöja ned bredbandet, man har reningsverket och brunnen på tomten, samt att grusvägen sladdas en gång per år med en egenbyggd släde bakom traktor eller annat fyrhjuligt fordon.

Min erfarenhet är att det är billigare att bygga allt detta på landet än i tätbebyggt område.

Jag noterar att gångvägen går över er tomt. Det bör ju gå att använda detta för att förhandla med de som har hand om den då den måste flyttas om inget servitut mot er tomt finns. Bara en tanke.

Många öppna saker i denna frågan...

M Manfreds skrev:
Varför inte?
M Manfreds skrev:
Varför inte?
Att bo i täta kluster blir lätt att man bor för nära och bor man på landet är det ju mysigare med friheten

B byggarätt skrev:
Att bo i täta kluster blir lätt att man bor för nära och bor man på landet är det ju mysigare med friheten
Så bara rent subjektiva åsikter alltså.

M Manfreds skrev:
Så bara rent subjektiva åsikter alltså.
Trodde du att jag har kommit på någon ny samhällsbyggnadsproncip?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nån gemensamhetsanläggning tänkte sig kommunen på den norra delen av tomterna (alltså på själva fastigheterna och inte norr om dessa där kraftledningen går). Men det kanske inte är är en ny gata utan VA eller dylikt som de tänkte sig? Det verkar dock som att förrättningslantmätaren tänkte sig att det skulle byggas en ny väg eftersom man vill bryta ut vägarna för åtta fastigheter ur GA:24. Det brukar man bara göra om det finns en hög kostnad för t ex en vägbyggnation som man särskilt vill belasta de nya fastigheterna med.

Men nu har tydligen ingen ansökt om en förrättning i den riktningen, så lös det med GA:24 som jag beskriver ovan.
Det här vore den klart smidigaste lösningen, jag har snart ringt igenom hela byn och egentligen så har ingen varit emot att vi vill bygga en väg, snarare tvärtom att det är klart att det måste fixas. Däremot när man kommer till det rent skarpt juridiska så är det inte riktigt någon som har koll eller har möjlighet att hjälpa till. Har jag därför ett vettigt underlag så betvivlar jag inte att det bara är att köra på. Kan jag undvika att behöva göra någon form av förrättning av Lantmätare så är det kanon men skulle ändå vilja ha skriftligt från Lantmäteriet att det är ok att upprätta en väg och bara luta sig mot den reviderade avstyckningen.

När jag pratade med mäklaren så lät det lite som att man i vissa situationer i trakten fick vara glad om huset faktiskt stod på tomten och inte utanför så det har nog varit lite si och si med ordningen här men det sagt så skadar det inte att göra det rätt för att slippa göra om hela processen vid ett senare tillfälle.

Claes Sörmland
L Liljeros skrev:
Det här vore den klart smidigaste lösningen, jag har snart ringt igenom hela byn och egentligen så har ingen varit emot att vi vill bygga en väg, snarare tvärtom att det är klart att det måste fixas. Däremot när man kommer till det rent skarpt juridiska så är det inte riktigt någon som har koll eller har möjlighet att hjälpa till. Har jag därför ett vettigt underlag så betvivlar jag inte att det bara är att köra på. Kan jag undvika att behöva göra någon form av förrättning av Lantmätare så är det kanon men skulle ändå vilja ha skriftligt från Lantmäteriet att det är ok att upprätta en väg och bara luta sig mot den reviderade avstyckningen.

När jag pratade med mäklaren så lät det lite som att man i vissa situationer i trakten fick vara glad om huset faktiskt stod på tomten och inte utanför så det har nog varit lite si och si med ordningen här men det sagt så skadar det inte att göra det rätt för att slippa göra om hela processen vid ett senare tillfälle.
Om din fastighet är medlem i GA:24 så har du samma rätt som andra delägare att ansluta din fastighet till vägen. Syftet med medlemskapet är ju att garantera dig tillgång till gemensamhetsanläggningen.

B byggarätt skrev:
Jag är helt med på tanken, mina föräldrar bor i riktigt ute i skogen och där poppar det upp små "områden" med 10-15 hus med jämna mellanrum. Passar inte in en byggd där det är närmare 10km till närmsta samhälle och tidigare ett par 100m mellan husen.

I just detta fallet däremot så skulle jag säga att det inte rör sig om landet riktigt, det är mellan bycentrat och fjällanläggningen med ett par 100m till matäffär samt lift, byggrätten medger dessutom 240m2 i 2 plan samt 4 lägenheter. Tanken med området var nog att det skulle bli lite mer lägenheter men det är främst villor som byggts.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag noterar att gångvägen går över er tomt. Det bör ju gå att använda detta för att förhandla med de som har hand om den då den måste flyttas om inget servitut mot er tomt finns. Bara en tanke.

Många öppna saker i denna frågan...
Precis vi noterade detta innan vi köpte tomten och såg det som ett bra "triumfkort" att ha på hand. Nu är det hittills ingen som motsatt sig våra tankar så är nog inget vi kommer börja tjaffsa om i dagsläget.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om din fastighet är medlem i GA:24 så har du samma rätt som andra delägare att ansluta din fastighet till vägen. Syftet med medlemskapet är ju att garantera dig tillgång till gemensamhetsanläggningen.
Vi är medlemmar, detta i kombination med att den yta som våran väg behöver utföras på är samma fastighet som övriga samfälligheten är inritad på gör det ju än mer självklart. Rent juridiskt blir väl dock våran väg mer att beteckna som en infart till tomten snarare än en del av gatan ?

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Om du tittar in i Lantmäteriets hemsida så ska det vara noterat att er fastighet är ansluten till GA:24 med ett andelstal. Om så är fallet så är det bara att planera in din tillfartsväg via den mark där cykelbanan går.
Som alltid är det bra att söka samförstånd och där verkar det inte vara några problem. Alla är positivt inställda vad jag förstår av din beskrivning. När allt är grönt OCH om det inte står att du är delägare i GA:24 så bör du se till att detta ändras genom att samfällighetsföreningen gör en ansökan om ändrade andelstal.

Sorry, ser att detta ärende publicerats parallellt med att jag författade. All väg på samfällighetens mark ska skötas av samfälligheten. Det blir inte din privata infart...

Lycka till

L Liljeros skrev:
Jag är helt med på tanken, mina föräldrar bor i riktigt ute i skogen och där poppar det upp små "områden" med 10-15 hus med jämna mellanrum. Passar inte in en byggd där det är närmare 10km till närmsta samhälle och tidigare ett par 100m mellan husen.

I just detta fallet däremot så skulle jag säga att det inte rör sig om landet riktigt, det är mellan bycentrat och fjällanläggningen med ett par 100m till matäffär samt lift, byggrätten medger dessutom 240m2 i 2 plan samt 4 lägenheter. Tanken med området var nog att det skulle bli lite mer lägenheter men det är främst villor som byggts.
Ja vi hade olika skeenden förut i historien med byar och gårdar nu har vi säsongs turism och sådant som basen för hur vi bygger i fjällen
Vi måste bygga långsiktiga livskraftiga samhällen o gårdar

L Liljeros skrev:

Alla är nog för osäkra/okunniga för att våga gå till formellt handlande.

Du skulle kunna ta allt ditt underlag plus en sammanfattning av den föreslagna lösningen till en fastighetsjurist. Be om konkret besked om vad som behöver regleras formellt och inte samt skrivna avtalstexter för det. Då borde det kunna falla på plats.

Gissar att huvudalternativen är 1. Du betalar ett bygge som när det är klart blir en del av GAs väganläggning. 2. Servitut på marken där du bygger en egen utfart som du sedan ska sköta och underhålla på egen hand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.