Hej har en ivt 290 aw (bosch 160cc) med en ivt 90 air.

får detta larm efter 1 dags drift sen får jag starta om min VP sen funkar det igen har inga följd larmer. vet inte varför jag får detta larm innan hade jag ett följd larm där det stod motskydd utlöst fasföljd eller kompressor höjde motorskyddet från 6a till 8-10a. Sen när Avbrottet kommer så försvann larmet.

Hur kallt har ni ute? Det brukar komma när det är 10-15 minus och kompressorn stänger av för att det är för kallt.

den har stängt vid 0 -2 -5 -6 -7 spelar ingen roll hur kallt det är för tillfället bor i stockholm så vi är inte runt dom graderna ännu

Hade en ivt tekniker som lekte lite med min Term switchar på (kraft kort?) och sa att det nog är detta som är problemet, men har samma problem nu som då

C Christian01 skrev:
Hade en ivt tekniker som lekte lite med min Term switchar på (kraft kort?) och sa att det nog är detta som är problemet, men har samma problem nu som då

• Kretskort och elektriska komponenter inne i en anordning, synliga ledningar och kondensatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektroniskt kretskort med färgade kablar och komponenter inuti maskin eller utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Anledningen till att den stannar är med största sannolikhet att hetgasen blir för varm (117 grader om jag inte minns fel). Kolla när kompressorn gått ett tag vad du har för hetgastemperatur (T6) och övriga temperaturer.
Om man loggar in på service- eller fabriksnivån så bör man även kunna se i larmloggen vad alla temperaturer var när larmet kom.

T1 48,3
T2 -6
T3 61.1
T6 95.5
T852,1
T9 48,8
T10 50,6
När pumpen är i drift med eltillskott

C Christian01 skrev:
T1 48,3
T2 -6
T3 61.1
T6 95.5
T852,1
T9 48,8
T10 50,6
När pumpen är i drift med eltillskott
har tyvärr inga värden för tillfället när den har (tillfälligt avbrott av kompressor drift)

Vad visar T11 och T12?

useless useless skrev:
Ok. Anledningen till att den stannar är med största sannolikhet att hetgasen blir för varm (117 grader om jag inte minns fel). Kolla när kompressorn gått ett tag vad du har för hetgastemperatur (T6) och övriga temperaturer.
Om man loggar in på service- eller fabriksnivån så bör man även kunna se i larmloggen vad alla temperaturer var när larmet kom.
kan
useless useless skrev:
Vad visar T11 och T12?
Vet inte tyvärr men såg på någon forum att man skulle sänka ett värde från 6 till 4 och det har jag gjortt minns inte om det var t11 eller t12 kan man justera något mer där ?

Differensen mellan T11 och T12 avgör när en avfrostning ska triggas. Det var nog den differensen du skruvade på för att få lite tätare avfrostningar. Det kan man behöva göra om man har problem med att hetgasen blir hög är det är kallt ute och man behöver hög framledningstemp. Men om hetgasen blir hög även vid andra driftfall så hjälper inte det, utan då är det något knas med kylkretsen.

Som sagt var; Logga in på service-nivån, gå in i avancerade meny och leta upp larmloggen så borde larmen finnas där med alla temperaturer

useless useless skrev:
Differensen mellan T11 och T12 avgör när en avfrostning ska triggas. Det var nog den differensen du skruvade på för att få lite tätare avfrostningar. Det kan man behöva göra om man har problem med att hetgasen blir hög är det är kallt ute och man behöver hög framledningstemp. Men om hetgasen blir hög även vid andra driftfall så hjälper inte det, utan då är det något knas med kylkretsen.
Vad kan det vara som är knas? börjar låta som att detta kan bli en dyr historia, ivt teknikern pratade om avfrostningsgivare

useless useless skrev:
Som sagt var; Logga in på service-nivån, gå in i avancerade meny och leta upp larmloggen så borde larmen finnas där med alla temperaturer
fick driftstoppet igår, inga larm som sitter kvar i larmloggen

C Christian01 skrev:
fick driftstoppet igår, inga larm som sitter kvar i larmloggen
har inte kvitterat några larm heller

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.