K
Jag har kopplat in en portabel elpanna (9KW) på min golvvärme för att plattan skall torka, den verkar inte orka med, eller så är det nåt fel på den, har termostaten på pannan på 40 grader, och shunten på 5 (halvt utslag ca). Temperaturen har pendlat lite, var under dagen uppe i 14-15 grader men nu på kvällen var det bara 6 (Utetemp var då 0). Kan det vara så att plattan kyls ner på kvällen och pannan inte orkar hålla 15 grader? (huset ej isolerat i taket ännu). Panna har nu gått i 3 dagar, dom första dagarna åkte tempen upp och ner mycket pga luft i systemet (tror jag). Och även om pannan känns kall så syns det på elmätaren att den drar ström, så det kan ju inte vara nåt avbrott i elpatronen. Har även testat att ha pannan på 20 grader och fullt på shunten.

Har fått rådet av Dorocell att börja på 12-13 grader och öka sakta till 27 grader.

Nån som vet vad dom optimala inställningarna på termostat/shunt/cirkulationspump är? Cirkulationspumpen har 3 lägen. Platta är på 229m2, har 12 värmeslingor, ca 800m 20mm PEX slang.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.