En platta på 34 kvm skall gjutas denna vecka. Firman jag anlitar påstår att det går lika bra att blanda betongen själv som att få den per lastbil.

Blir resultatatet lika bra undrar jag? Är det inte lätt att slarviga polack-gubbar blandar i fel proportioner?

Anledningen att det kommit upp är att plattan ligger ca 1.20 m ovanför gatunivå, så frågan är om det funkar med ränna?
Funkar det med ränna med denna nivåskillnad? Dvs kantelementens ovansida ligger ca 1.20 ovan gatunivå..

Annars måste det bli pumpbil och då blir det ju en extra kostnad för pumpen. Hört det skall ligga på ca 5000 kr - kan det stämma?

Lite orolig hur det skall gå - vädret är ju inte idealt precis, men just denna veckan ser ut att bli varm här i Lund/Malmö trakten.

34 kvm yta blir ca 3,4 kubik +vot på säkert över 1 kubik så säg ca 4,5 kubik betong!
Jag säger absolut nej....det blir inte lika bra betong att blanda själv absolut inte de mängderna.
Jag köper betong ca 5-6 gånger om året i de mängderna och betalar inkl pump ca 2100-2200 kr kubiken inkl pumpbil från min betongleverantör.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det beror på avståndet. Om lastbilen kan stå nära plattan, då klarar du höjden 1,2 m. Längsta rännan brukar vara 9 m och det är tveksamt om det klarar den höjden. Kan funka om du beställer självvibrerad betong (tjock som filmjölk).
Alternativet är isåfall en roterpump. En betongpump som dessutom har med sig max 5 m3 betong.

Jag tror inte det finns något att tjäna på att blanda själv.

Det är klart att det går att blanda själv och det blir bra det också (svårt att misslyckas) men det går mååååånga säckar och det kommer att ta tid. Ca. 300-350 säcker är väl en bra gissning..
En stor tombola tar max. tre säckar åt gången och det ska blandas 8-10 minuter så bara i "tombolatid" har du minst 14 timmar... Hyr du två stora tombolas och har tre-fyra gubbar kan du fixa det på två heldagar om de kämpar på...

2700kr/kubik har jag betalt i Stockholm inkl. pumpbil.

Kan bli bra, men det lär inte bli billigare...

ohlgren skrev:
Blir resultatatet lika bra undrar jag? Är det inte lätt att slarviga polack-gubbar blandar i fel proportioner?
Jo det är lätt att slarviga polacker att blanda fel, precis lika lätt som att slarviga tyskar, slarviga kineser eller för den delen slarviga svenskar blandar fel.

Eftersom du uppenbarligen känner till att du anlitat slarvig arbetskraft så skulle jag absolut råda dig till att försöka köpa färdig betong och lösa avlastningen när det handlar om så stora mängder.

anders07 skrev:
Det är klart att det går att blanda själv och det blir bra det också (svårt att misslyckas) men det går mååååånga säckar och det kommer att ta tid. Ca. 300-350 säcker är väl en bra gissning..
En stor tombola tar max. tre säckar åt gången och det ska blandas 8-10 minuter så bara i "tombolatid" har du minst 14 timmar... Hyr du två stora tombolas och har tre-fyra gubbar kan du fixa det på två heldagar om de kämpar på...

2700kr/kubik har jag betalt i Stockholm inkl. pumpbil.

300-350 säckar? Det går åt 80 säckar (högt räknat) cement för att få 4,5 kubik. Sen tillkommer givetvis ballasten, cirka 100 liter säcken.

Frågan är felställd.

Blir det bättre med fabriksbetong. Ja.

Blir det tillräckligt bra med slarvblandad hemmabetong. Ja, antagligen. Och ger man fan i att slarva funkar det definitivt.

Givet ROT kan man kanske tänka sig att kalkylen blir ok på bottenraden.

Skall inte ytan efterbehandlas så fungerar det med "hemmabetong" endera från färdigblandade säckar där man bara tillsätter vatten till den variant där man själv blandar cement, sand och ballast samt sedan tillsätter vatten.

Men skall ytan glättas då blir det mer strul eftersom hela ytan inte kan bearbetas samtidigt. Den första ytan måste nästan glättas innan den sista betongen har kommit i formen då det tar lång tid att blanda all betongmassa på plats. Det kan bli bra till slut men chansen till att det blir en fulare yta ökar om man behöver lång tid på sig för att få i betongmassan i formen.

Bäst lär nog vara fabriksbetongen där hela ytan kan behandlas (glättas) i ett svep.

Billigare med färdig betong om inte arbetskraften är gratis....
Allt över 1 m3 i tombola är riktigt tråkigt arbete....

huggan skrev:
300-350 säckar? Det går åt 80 säckar (högt räknat) cement för att få 4,5 kubik. Sen tillkommer givetvis ballasten, cirka 100 liter säcken.
Räknade på grovbetongsäckar... Jag fick betydligt dyrare pris på cement och sen ha ett lass sand och makadam levererat än att beställa grovbetong med leverans (Byggmax)...
Jag gjöt en platta på ca. 8 kvm...

Så räknar man på ca. 30kr per säck för grovbetong landar man ju på 8-10.000 kr beroende på åtgång... Räknat på cement 80 säckar ca. 3000 kr plus ballast med leverans lägger på minst 5000 kr till (i Stockholmsregionen)...

Jag betalade som sagt ca. 2700kr/kubik med pumpbil så det skulle då för 34 kvm motsvara ca. 9300 kr...

Ska du hyra tombola och ha några gubbar att skyffla lär det bli betydligt dyrare att göra det manuellt... men som sagt, det är fullt möjligt...

Redigerat:
Tack alla för svar o råd. Gjöt i måndags. Det blev pumpbil då ej funkade med ränna. Eftersom inte så varmt, ca 4-5 grader, valde jag gå upp 1 steg i betongkvalite till c32/40, tog extra varmt vatten samt 25 l accelerator. Tror firman beställde 4,5 kubik, blev lite över.
Priset för 4 kubik ink transport o 1 timmes pumpning skulle bli 8200 + moms tror jag det var.
Dessutom beställde jag luftbubblor i för att frostskydda plattan nu under vintern -kanske onödigt men kostade så lite i tillägg.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Du gjorde rätt val, hemmablandat blir fan inte samma sak som fabriksblandat.

• Gilla
ohlgren
  • Laddar…
Mikael_L
ohlgren skrev:
Tack alla för svar o råd. Gjöt i måndags. Det blev pumpbil då ej funkade med ränna. Eftersom inte så varmt, ca 4-5 grader, valde jag gå upp 1 steg i betongkvalite till c32/40, tog extra varmt vatten samt 25 l accelerator. Tror firman beställde 4,5 kubik, blev lite över.
Priset för 4 kubik ink transport o 1 timmes pumpning skulle bli 8200 + moms tror jag det var.
Dessutom beställde jag luftbubblor i för att frostskydda plattan nu under vintern -kanske onödigt men kostade så lite i tillägg.
Precis allt det där låter rätt och riktigt i mina öron. :thumbup:

Priset lät inte så tokigt heller, med tanke på pumpbil, kvaliteten och alla tillsatser.

Att blanda sådana mängder i tombola skulle jag aldrig göra själv, möjligen om det var på något ställe där betongbil öht inte kan ta sig, eller möjligen kanske som ett tokigt hobbyprojekt tillsammans med några av mina bästa vänner och några backar öl en vacker dag på sommaren. :)

• Gilla
ohlgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.