5 161 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Tillbyggnad nya bygglovsregler
Precis, en del av sitt bostadshus som har garagefunktion är per definition en del av bostadshuset och därmed inte en komplementbyggnad. Detta gäller även vidbyggda garage som har en tydlig separat byggnadskropp - de är en del av bostadshuset. Dessa garage får således byggas ut med 30,0 kvm bygglovsbefriat. Lagregleringen finns i 1 kap 4 § som definierar en komplementbyggnad:K Kalbygge skrev:Om man får byggnadslov för bostadshuset och garaget samtidigt i samma bygglov hopbyggt kan inte garaget räknas som en komplementbyggnad. Det är en och samma byggnad.
En del har garaget "i huset" andra har garaget under huset osv.
Jag tror att om man får byggnadslov för ett garage efter man byggt sitt bostadshus är det ett komplement.
Tycker jag!
"Komplementbyggnad: en fristående byggnad som kompletterar en byggnad och inte är inredd med en självständig bostad"
(Man kan också ändra dessa vidbyggda garage till t ex sovrum utan bygglov. Och t o m ta bort garageporten och ersätta med t ex en vägg med fönster utan bygglov. På samma sätt kan man göra om sitt sovrum till garage utan bygglov.)
Nej. De får inte så så nära att de inte kan underhållas. De kan även räknas som icke-fristående om de uppfattas som sammanbyggda, alltså om man upplever det som en tillbyggnad.useless skrev:
Från PBL Kunskapsbanken:
"Det är inte klarlagt hur långt ifrån en annan byggnad en komplementbyggnad måste placeras för att vara fristående. Komplementbyggnaden får dock inte placeras så nära någon annan byggnad att det inte går att underhålla byggnaderna. (KR Göteborg 2010-03-05 mål nr 7156-09)"
Det var år 2010. Nu har vi andra regler som säger att man till och med får bygga ut huset till max 30m2 (har jag för mig) utan bygglov.E eemeliie skrev:Nej. De får inte så så nära att de inte kan underhållas. De kan även räknas som icke-fristående om de uppfattas som sammanbyggda, alltså om man upplever det som en tillbyggnad.
Från PBL Kunskapsbanken:
"Det är inte klarlagt hur långt ifrån en annan byggnad en komplementbyggnad måste placeras för att vara fristående. Komplementbyggnaden får dock inte placeras så nära någon annan byggnad att det inte går att underhålla byggnaderna. (KR Göteborg 2010-03-05 mål nr 7156-09)"
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Fast då blandar du lite äpplen och päron.K Kalbygge skrev:
Och tråden handlae om utbyggnad av ett garage, som i sig ÄR en komplementbyggnad, vilket gör det lite snårigt med de nya reglerna. Men då kom frågan upp om man kan bygga en till komplementbyggnad på 30 kvm utan lov, vilket man får.
Och frågan var då om den kan stå "väldigt nära"
Men jag letade också och även om det "skall gå att underhålla" så finns inga tydliga krav på hur nära detta innebär. Kan man underhålla med 1cm mellanrum ? Kanske - man kanske kan använda tryckluft/färgsrputa eller liknande
Någon regel om att det inte skall "upplevas" som en tillbyggnad har jag dock inte hittat - och det låter som en bedömningssport, som förstås kan ge intressanta tvister om kommunen tar upp det...
Eftersom man nu får bygga ihop bygglovsfria utrymmen så faller ju att man inte får bygga för nära. Förr måste det vara minst 50cm mellanrum. Om man byggt bara en cm från huvudbyggnaden är det bara till att sätta upp en list i springan så är det hopbyggt.
Sedan kan man fråga sin om det före 2026 var tillåtet att bygga en cm ifrån om man kunde ta bort panelerna inne i tillbyggnaden för underhåll?
Sedan kan man fråga sin om det före 2026 var tillåtet att bygga en cm ifrån om man kunde ta bort panelerna inne i tillbyggnaden för underhåll?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Mja, vet inte riktigt vad du syftar till ?K Kalbygge skrev:Eftersom man nu får bygga ihop bygglovsfria utrymmen så faller ju att man inte får bygga för nära. Förr måste det vara minst 50cm mellanrum. Om man byggt bara en cm från huvudbyggnaden är det bara till att sätta upp en list i springan så är det hopbyggt.
Även innan Dec 2025 så var det inte tydligt definierat ett avstånd där byggnader räknades som två olika, detta har jag inte heller sett har ändrats.
Var läser du att man "nu får bygga ihop bygglovsfria utrymmen" ?
Det kan man tolka förstås iom att man nu har en "pott" på 45 kvm istället för separata attefallare + friggebod (inom detaljplan). MEN man har fortfarande en begränsning på max 30 kvm stort för en enskild byggnad.
Så man kan inte slå ihop en 15 + en 30 - då blir det en 45 kvm byggnad. Däremot borde det vara ok, men en gråzon, om man bygger dessa en cm från varandra.
I denna tråd handlar det om ett garage med bygglov som jag har fattat det. Men man kan inte använda den nya utbyggnadsregeln (på 30 kvm) här heller, som Claes Sörmland påpekar ovan, eftersom det fortfarande är en "komplementbyggnad" och en sån inte får bli större än 30 kvm toalt (om man inte har bygglov)
Jag ville bara säga att i en byggnad sim ingår i huvudbyggnaden inte är en komplementbyggnad. Dvs, att man får bygga ut den enligt nya bestämmelserna. Om det inte var så skulle man inte få bygga ut ett hus som har garaget inne i huset eller under huset. Jag vet inte, har inte satt mig in i det, men logiken säger att så måste det vara. Någon här ovan med mer kunskap i frågan höll med.klaskarlsson skrev:
Mja, vet inte riktigt vad du syftar till ?
Även innan Dec 2025 så var det inte tydligt definierat ett avstånd där byggnader räknades som två olika, detta har jag inte heller sett har ändrats.
Var läser du att man "nu får bygga ihop bygglovsfria utrymmen" ?
Det kan man tolka förstås iom att man nu har en "pott" på 45 kvm istället för separata attefallare + friggebod (inom detaljplan). MEN man har fortfarande en begränsning på max 30 kvm stort för en enskild byggnad.
Så man kan inte slå ihop en 15 + en 30 - då blir det en 45 kvm byggnad. Däremot borde det vara ok, men en gråzon, om man bygger dessa en cm från varandra.
I denna tråd handlar det om ett garage med bygglov som jag har fattat det. Men man kan inte använda den nya utbyggnadsregeln (på 30 kvm) här heller, som Claes Sörmland påpekar ovan, eftersom det fortfarande är en "komplementbyggnad" och en sån inte får bli större än 30 kvm toalt (om man inte har bygglov)
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ja så är det.K Kalbygge skrev:Jag ville bara säga att i en byggnad sim ingår i huvudbyggnaden inte är en komplementbyggnad. Dvs, att man får bygga ut den enligt nya bestämmelserna. Om det inte var så skulle man inte få bygga ut ett hus som har garaget inne i huset eller under huset. Jag vet inte, har inte satt mig in i det, men logiken säger att så måste det vara. Någon här ovan med mer kunskap i frågan höll med.
Är det inbyggt i bostadshuset så att det är en huskropp så kan du utnyttja de nya reglerna för 30 kvm utbyggnad. Men även med de gamla reglerna kunde man både bygga ut och bygga om, dock fick man ansöka om lov då.
Men jag blev lite förvirrad då jag inte ser vad det har med huruvida det räknas som två byggnader om man har 1 cm mellan
Om garaget sitter fast i bostadshuset så är det bara en byggnad. Ett garage i bostadshuset är bara ett rum precis som alla andra och man kan utan tillåtelse ändra användningen till t ex sovrum eller gästrum när man vill. Om det inte finns några planbestämmelser som begränsar boarean eller nåt annat obskyrt.K Kalbygge skrev:
Klicka här för att svara