Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja!

Allmän plats är en reglering i detaljplan som gäller oavsett vilken väg som ligger på platsen. Huvudregeln i PBL är att kommunen ställer den allmänna platsen i ordning, t ex anlägger vägen. Men i vissa planer och då särskilt gamla byggnadsplaner så gäller enskilt huvudmannaskap för allmän plats. Då kan fastigheterna inom detaljplanen - som har stadigvarande behov av det - ansöka hos Lantmäteriet om att bilda en gemensamhetsanläggning för att utföra en anläggning på den allmänna platsen. På sätt sätt kan kan en enskild väg hamna också vara allmän plats. (Notera att allmän plats inte har något att göra med om det är en bilväg öppen för trafik eller inte, det är ofta där tanken går fel.)

Nu gäller ju inte tråden attefallsbyggnader/friggebodar där grannemedgivande är aktuellt. Men om någon i grannskapet senare vill bygga dylikt bygglvsbefriat kan det vara bra att veta att ingen kan ge ett sådant grannemedgivande för att bygga närmare allmän plats än 4,5 m. Det finns ingen part som kan företräda hela allmänheten och därmed ge grannemedgivande.
Tack för svar! Det var där jag jag inte hängde med längre, dvs. med vad som är allmän plats eller inte. Vår skaftväg "ägs" alltså av vår samfällighet och vi har en gemensamhetsanläggning i form av väg. Är det då allmän plats? Mina grannar inkl. de som byggde mitt hus har ju, då området bebyggdes, fått lov att ställa garage 1m från vägen.

Men jag hade missat att grannemedgivande enbart gäller bygglovsbefriade byggnader. Det är alltså isf upp till kommunens byggnadsavdelning att ge lov för avvikelse från detaljplanen i mitt fall. och det lär ju inte ska ske.

Det är nog bara en riktigt skitnödig paragrafryttare som skulle påstå att utrymmet mellan ditt hus och ditt garage är en yta som är för nära vägen och därmed kan orsaka skymd sikt eller problem vid vägbygge - garaget ligger ju i vägen redan.

Bör alltså inte vara något problem att få bygglov om det bara är avståndet till vägen det handlar om.

Anna_H Anna_H skrev:
Det är nog bara en riktigt skitnödig paragrafryttare som skulle påstå att utrymmet mellan ditt hus och ditt garage är en yta som är för nära vägen och därmed kan orsaka skymd sikt eller problem vid vägbygge - garaget ligger ju i vägen redan.

Bör alltså inte vara något problem att få bygglov om det bara är avståndet till vägen det handlar om.
Absolut, men tror inte det handlar om skymd sikt i detta fallet.

A antto77 skrev:
De har alltså redan sagt nej, med hänvisning till 4-metersregeln, trots att garaget redan ligger närmare och i praktiken upphäver det?

Anna_H Anna_H skrev:
De har alltså redan sagt nej, med hänvisning till 4-metersregeln, trots att garaget redan ligger närmare och i praktiken upphäver det?
Nej, har inte ansökt om nåt än, försöker utreda om det är möjligt.

E
Jag sitter i styrelsen för en större samfällighet (på landet) som även innefattar vägarna i byn. Vi brukar i alla fall få underlag från kommunen och möjlighet att yttra oss som granne när någon vill bygga närmare samfälld väg både inom och utanför detaljplan (har haft en rad olika åtgärder genom åren med både bygglov och bygganmälan å tror jag). Vi brukar sälla ha några synpunkter utan kollar bara på att byggnationen inte påverkar framkomligheten. Finns det en styrelse vore det kanske lämpligt att fråga vad inställningen är. :)

A antto77 skrev:
Nej, har inte ansökt om nåt än, försöker utreda om det är möjligt.
Som sagt, i och med att garaget redan står där gäller ju inte den regeln. Precis som Vänerns utökade strandskydd på 300 meter inte gäller i min trädgård trots att det bara är 134 meter till stranden eftersom det ligger hus mellan som upphäver strandskyddet.

Anna_H Anna_H skrev:
Som sagt, i och med att garaget redan står där gäller ju inte den regeln. Precis som Vänerns utökade strandskydd på 300 meter inte gäller i min trädgård trots att det bara är 134 meter till stranden eftersom det ligger hus mellan som upphäver strandskyddet.
Nu jämför du äpplen och apelsiner.
Det är bygglov TS har frågor kring, de hanteras enligt Plan- och bygglagen. Exemplet i din trädgård rör dispens från strandskyddet och behandlas enligt Miljöbalken. Två skilda lagstiftningar. Ditt exempel har därför ingen som helst relevans i TS ärende.

Har du någon annan information/rättsfall/lagtext som säger att regeln inte gäller i TS fall, pga det redan finns ett garage där får du gärna presentera den.

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E Emeie skrev:
Jag sitter i styrelsen för en större samfällighet (på landet) som även innefattar vägarna i byn. Vi brukar i alla fall få underlag från kommunen och möjlighet att yttra oss som granne när någon vill bygga närmare samfälld väg både inom och utanför detaljplan (har haft en rad olika åtgärder genom åren med både bygglov och bygganmälan å tror jag). Vi brukar sälla ha några synpunkter utan kollar bara på att byggnationen inte påverkar framkomligheten. Finns det en styrelse vore det kanske lämpligt att fråga vad inställningen är. :)
Hej, finns ingen styrelse, det är samfällighetsväg, en skaftväg på ca. 35 meter som används av tre fastigheter inklusive min.

Anna_H Anna_H skrev:

A antto77 skrev:
Nej, det handlar inte om skymd sikt, det handlar om ett avsteg från detaljplanen, i det här fallet avstånd till vägen. Det kan vara möjligt för TS att få bygglov, men det går inte att bedöma utan mer info.

TS, hur stor del (kvm) av tillbyggnaden ligger närmre fastighetsgräns än vad detaljplanen tillåter och hur stor är tillbyggnaden?
Hur långt kommer avståndet mellan tillbyggnad och garage att bli?

Redigerat:
  • Gilla
antto77
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Nej, det handlar inte om skymd sikt, det handlar om ett avsteg från detaljplanen, i det här fallet avstånd till vägen. Det kan vara möjligt för TS att få bygglov, men det går inte att bedöma utan mer info.
Det är ju det jag säger, att et inte hanldar om skymd sikt ;-)
Det där avståndet handlar ju om att hålla vägområdet fritt för diken, ledningsrätter, fri sikt och annat. Och inget av det som regeln syftar till gäller mellan TS garage och hus, garaget släcker ut det.

M MetteKson skrev:
Nu jämför du äpplen och apelsiner.
Det är bygglov TS har frågor kring, de hanteras enligt Plan- och bygglagen. Exemplet i din trädgård rör dispens från strandskyddet och behandlas enligt Miljöbalken. Två skilda lagstiftningar. Ditt exempel har därför ingen som helst relevans i TS ärende.

Har du någon annan information/rättsfall/lagtext som säger att regeln inte gäller i TS fall, pga det redan finns ett garage där får du gärna presentera den.
Självklart handlar det inte om strandskydd, det har jag inte påstått, utan det var en jämförelse jag gjord, dvs det blir en utsläckning av regeln enligt samma princip eftersom garaget står i
vägen.

Nej, jag har inget rättsfall och det lär inte behövas. Det är bara att skicka in ansökan, den kommer att gå igenom om inte handläggaren är fullständigt dum i huvet.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
E
A antto77 skrev:
Hej, finns ingen styrelse, det är samfällighetsväg, en skaftväg på ca. 35 meter som används av tre fastigheter inklusive min.
Så, utan att egentligen kunna bestämmelserna, och om jag utgår ifrån hur det ser ut hos oss borde svarat på din fråga 3 bli ja, om grannarna (”väg ägarna”) säger ja, borde ni kunna bygga närmare vägen än vad detaljplanen säger. Kan vara två på bollen nu, men ett samtal till kommunens byggenheten borde väl kunna ge ett sådant generellt svar?? . Lycka till!

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:

TS, hur stor del (kvm) av tillbyggnaden ligger närmre fastighetsgräns än vad detaljplanen tillåter och hur stor är tillbyggnaden?
Hur långt kommer avståndet mellan tillbyggnad och garage att bli?
Tillbyggnaden skulle bli mellan 20-23 m2, lite beronde på hur nära garaget det skulle placeras. Avståndet till garage 1-1,5m och där skulle då tillbyggnadens vägg byggas med brandklassen som krävs för avståndet.

Max en femtedel/fjärdedel av tillbyggnaden skulle bli närmare fastighetsgränsen äv vad detaljplan tillåter.

Anna_H Anna_H skrev:
Självklart handlar det inte om strandskydd, det har jag inte påstått, utan det var en jämförelse jag gjord, dvs det blir en utsläckning av regeln enligt samma princip eftersom garaget står i
vägen.

Nej, jag har inget rättsfall och det lär inte behövas. Det är bara att skicka in ansökan, den kommer att gå igenom om inte handläggaren är fullständigt dum i huvet.
Jag vet inte om det är en begreppsförvirring här, men någon regel ”släcks inte ut” pga garaget. Regeln (detaljplanen, DP) finns kvar, men TS kan ha möjlighet att få bygglov för liten avvikelse från DP, enligt PBL 9 kap 31 paragrafen.
Då kan det vara en fördel för TS att garaget ligger som det gör med tanke på tillbyggnadens påverkan på vägen. Det kan också vara negativt om garaget givits med en avvikelse tidigare, byggnadsnämnden är inte villiga att godkänna hur många avvikelser som helst på en fastighet.

Här är information från Boverket som rör ”liten avvikelse”. Nyttig för TS (och andra);

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...dp/planenlighet/atgardens-planenlighet/liten/

Redigerat:
  • Gilla
antto77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.