Hej,

jag får ingen klarhet i vad som gäller angående möjlighet att bygga närmare tomtgräns än vad detaljplan reglerar.

Är det bara bygglovsbefriade tillbyggnader man kan bygga närmare om grannen ger medgivande? Och om det gäller gräns till väg som ägs av samfällighet?

Se bifogad bild. Den röda vägen är en väg som används bara av mig och mina två grannar, vi äger vägen tillsammans genom en samfällighet. Jag skulle vilja bygga till där jag målat blått. Problemet är att tillbyggnaden blir närmare än 4m från fastighetsgräns som detaljplanen reglerar (eller 6m mot gata!).

Fråga 1: är vår samfällighetsväg en enskild väg?

Fråga 2: Om det är en enskild väg så antar jag att det inte är en allmän plats?

Fråga 3: Kan mina grannar, de jag äger väger genom samfälligheten med, ge ett medgivande till att bygga närmare tomtgränsen?

Mvh
Andreas

• Satellitbild över fastighet med markerad samfällighetsväg i rött och planerad tillbyggnad i blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag förstår rätt så är det inte en Attefallstillbyggnad du vill göra, utan en tillbyggnad som är större och kräver bygglov?

4,5 meter är det.
Är det ditt garage som gränsar direkt mot vägen?

K Kane skrev:
4,5 meter är det.
TS skriver att detaljplanen säger 4,0 m, då gäller det för bygglovspliktiga åtgärder. Vid Attefallsåtgärder är det 4,5 m som gäller.

M MetteKson skrev:
TS skriver att detaljplanen säger 4,0 m
Missade det.

M MetteKson skrev:
Om jag förstår rätt så är det inte en Attefallstillbyggnad du vill göra, utan en tillbyggnad som är större och kräver bygglov?
Ja precis, det är en tillbyggnad större än 15 m2.

K Kane skrev:
4,5 meter är det.
Yes, garaget är mitt.

M MetteKson skrev:
TS skriver att detaljplanen säger 4,0 m, då gäller det för bygglovspliktiga åtgärder. Vid Attefallsåtgärder är det 4,5 m som gäller.
Är det möjligt att bygga närmare än vad detaljplanen säger, med medgivande av grannarna (som alltså äger vägen med mig). Invecklat detta.

A antto77 skrev:
Yes, garaget är mitt.
Då borde rimligtvis det vara OK med bygge mellan hus och garage. Det är ju flera byggnader som står bredvid väggränsen, hur har det hanterats med byggloven?

K Kane skrev:
Då borde rimligtvis det vara OK med bygge mellan hus och garage. Det är ju flera byggnader som står bredvid väggränsen, hur har det hanterats med byggloven?
Det vet jag inte, detta byggdes år 1999. Samtliga övriga byggnader som står 1m från väggränsen är komplementbyggnader, garage och friggor.

A antto77 skrev:
Är det möjligt att bygga närmare än vad detaljplanen säger, med medgivande av grannarna (som alltså äger vägen med mig). Invecklat detta.

Det är i vissa fall är det möjligt att en liten avvikelse från detaljplanen kan tillåtas. Det är byggnadsnämnden som gör den bedömningen. Det är bra att ha grannarna med sig, men det är inte de som bestämmer om du får bygga eller ej. Håller du dig inom övriga bestämmelser i detaljplanen vad gäller tillåten area mm?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det är i vissa fall är det möjligt att en liten avvikelse från detaljplanen kan tillåtas. Det är byggnadsnämnden som gör den bedömningen. Det är bra att ha grannarna med sig, men det är inte de som bestämmer om du får bygga eller ej. Håller du dig inom övriga bestämmelser i detaljplanen vad gäller tillåten area mm?
japp, allt annat är enligt detaljplan.

Om det inte är kommun eller vägverket som är väghållare är det en enskildväg. Det medför dock inte att det inte är allmän plats.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A antto77 skrev:
Fråga 1: är vår samfällighetsväg en enskild väg?
Ja!

A antto77 skrev:
Fråga 2: Om det är en enskild väg så antar jag att det inte är en allmän plats?
Allmän plats är en reglering i detaljplan som gäller oavsett vilken väg som ligger på platsen. Huvudregeln i PBL är att kommunen ställer den allmänna platsen i ordning, t ex anlägger vägen. Men i vissa planer och då särskilt gamla byggnadsplaner så gäller enskilt huvudmannaskap för allmän plats. Då kan fastigheterna inom detaljplanen - som har stadigvarande behov av det - ansöka hos Lantmäteriet om att bilda en gemensamhetsanläggning för att utföra en anläggning på den allmänna platsen. På sätt sätt kan kan en enskild väg hamna också vara allmän plats. (Notera att allmän plats inte har något att göra med om det är en bilväg öppen för trafik eller inte, det är ofta där tanken går fel.)

A antto77 skrev:
Fråga 3: Kan mina grannar, de jag äger väger genom samfälligheten med, ge ett medgivande till att bygga närmare tomtgränsen?
Nu gäller ju inte tråden attefallsbyggnader/friggebodar där grannemedgivande är aktuellt. Men om någon i grannskapet senare vill bygga dylikt bygglvsbefriat kan det vara bra att veta att ingen kan ge ett sådant grannemedgivande för att bygga närmare allmän plats än 4,5 m. Det finns ingen part som kan företräda hela allmänheten och därmed ge grannemedgivande.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
När jag byggde mitt garage frågade jag väghållaren om lov.
Väghållaren i mitt fall var jag själv, så jag tillät att bygga på tomtgräns.
Vägen var en övergiven väg då den 70 åt tidigare rätats ut och låg 20 meter längre bort, men det fanns ändå ca 25 fastigheter som hade servitut på vägen.
Men detta var utanför detaljplan.

Vad jag vill säga är att det kanske är väghållaren som ska ge tillåtelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.