Scouten skrev:
Nu vet jag inte hur dynamiken fungerar i er familj, men. Jag har lättare att få köpa verktyg när det pågår ett projekt, än när jag bara är sugen på verktyg.

Är du verkligen säker på att du inte behöver lite fler verktyg?
Haha ja men så är det ju. Jag har redan köpt en släpkärra men det är klart jag ska försöka klämma in lite fler verktyg i budgeten. En bra laser och vattenpass hade varit nice, har båda delarna idag men lite sämre varianter.

Hej!

Du bör väl budgetera 20-30.000 kr för en KA (kontrollansvarig)?

maah maah skrev:
I grova drag är min kalkyl såhär:

Bygglov 20 000:-
Grävning/schaktning för plintar 25 000:-
Plintar 5 000:-
Bjälklag 15 000:-
Väggar 25 000:-
Yttertak 60 000:-
Innertak 5 000:-
Golv 15 000:-
Fönster 40 000:-
El 5 000:-

Så cirka 215 000:-, sen lägger jag på 10% för sånt jag inte har räknat med. Som listverk och annat jag kan ha glömt.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
V view99 skrev:
Hej!

Du bör väl budgetera 20-30.000 kr för en KA (kontrollansvarig)?
Jag tror och hoppas att det inte behövs en KA. Enligt kommunens information så kräver "mindre tillbyggnad" inte KA. Eftersom vi inte har vatten eller avlopp i tillbyggnaden så tror jag att vi klarar oss utan.

Eller rättare sagt så blir det jag själv som är KA.

• Gilla
Gramse69
  • Laddar…
Vi håller för tillfället på med en liknande utbyggnad på 30 kvm. Vi behövde inte KA eller startmöte. Då kommunen ansåg att det var en enkel tillbyggnad

• Gilla
Gramse69 och 1 till
  • Laddar…
Aha, så kan det nog vara. Lycka till i den rollen då.

maah maah skrev:
Jag tror och hoppas att det inte behövs en KA. Enligt kommunens information så kräver "mindre tillbyggnad" inte KA. Eftersom vi inte har vatten eller avlopp i tillbyggnaden så tror jag att vi klarar oss utan.

M Mexihuset skrev:
Vi håller för tillfället på med en liknande utbyggnad på 30 kvm. Vi behövde inte KA eller startmöte. Då kommunen ansåg att det var en enkel tillbyggnad
Va skönt att ni slapp det! Vilken kommun gäller det?

Det är i Norrköpings kommun.
Kontakten med kommunen har varit riktigt bra.
Vi fick bygglov och startbesked efter 5 dagar.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
M mabe542 skrev:
Kul att se dina planer, som jag tycker ser bra ut! Jag fick ett ryck i våras och skickade in bygglovshandlingar för en utbyggnation av vårt fritidshus. Och fick mycket bra hjälp av handläggaren på kommunen. Vår detaljplan säger enplan max 80 kvm, med handläggarens hjälp har vi nu ett hus på 102,5 kvm (från tidigare 54).
Jag har gjort allt utom elen själv och hela huset fick ny papp och takpannor. Notan är uppe i 278000:- nu.
Bygglovet gick igenom 26 juni och jag planerar att skicka in slutbeskedet i nästa vecka om elen blir klar nu i veckan.
Det jobbigaste var helt klart taket, tajmade in två veckor 25 gradig sommarvärme.

Lycka till med bygget, ska bli kul att se hur det blir
Snyggt jobbat! Om du fick in helt nytt tak i den summan så borde min kalkyl hålla kan jag tycka.

Har du också plintgrund? Hur har du fäst bjälklaget i plintarna?

P
maah maah skrev:

Du bör inte behöva KA, om inte kommunen är övernitisk.

P
M MalinFredricson skrev:
Hej, spännande bygge! Du kan själv vara KA, ett tips är att ha en kontrollplan till hands så att du inte missar något viktigt under byggprocessen. Då kan du själva hålla koll på löpande kontroller under byggets gång. Jag jobbar med en tjänst på nätet som erbjuder skräddarsydda kontrollplaner, för bland annat tillbyggnader som din.

Gå till [länk] och ta en titt.

Ska bli kul att följa tråden!

Hälsningar Malin Fredricson
Vad menar du? Hur kan man vara certifierad kontrollansvarig själv utan erforderlig utbildning och certifiering?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M
P Patmark skrev:
Vad menar du? Hur kan man vara certifierad kontrollansvarig själv utan erforderlig utbildning och certifiering?
I de flesta fall, i de flesta kommuner, behövs ingen certifierad kontrollansvarig vid sådana här projekt.

P
M MalinFredricson skrev:
I de flesta fall, i de flesta kommuner, behövs ingen certifierad kontrollansvarig vid sådana här projekt.
Det är inte samma sak som att man själv kan vara KA. KA är KA, det kan man inte vara. Kontrollplanerna du länkar till kan man få gratis, göra själv eller få hjälp av kommunen att ordna utan kostnad. Skräpreklam du sitter och sprider. Betala forumet för annonsplats istället.

• Gilla
bobbyrune och 3 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Dom kräver inte sånt i första läget men komma att kräva det efter tekniskt samråd.

Det är utanför detaljplan så det ska inte va helt omöjligt att få till ett bygglov som lekman tycker jag.
Men fan va det är mycket att tänka på, vi har lagt ca 2x10h arbete på bygglovet nu.
Det lär räcka.

maah maah skrev:
Ett potentiellt problem med bygglovet är ju rumshöjden. I befintligt hus är rumshöjden 220cm och eftersom vi vill förlänga huset och ha samma nockhöjd så kan vi inte få till mer än 220cm i tillbyggnaden.
I sånt fall skulle vi bli tvungna att byta till A-takstolar på tillbyggnaden och det är inte jag så sugen på för att det försvårar byggandet, tror det blir problem att få in tillräckligt mycket isolering i takfoten då.

Bifogar 2 dagsfärska bilder på fasaden så kanske ni också ser att det skulle se tokigt ut att ha ytterligare än nocknöjd på huset.

[bild] [bild]
Det där med rumshöjd kan de vara petiga med. Speciellt vid nybyggnation. Men att konstruera en annan sorts takstol som gör att ni klarar höjdkravet är nog ingen större grej för en takstolsfabrik. Kontakta några stycken för gratisofferter och beskriv ditt dilemma. Finns ett par stycken i Ua-trakten. Sedan använd deras bygglovsinfo innan du skickar in så slipper du onödiga avslag.

P
T Tompafix skrev:
Det där med rumshöjd kan de vara petiga med. Speciellt vid nybyggnation. Men att konstruera en annan sorts takstol som gör att ni klarar höjdkravet är nog ingen större grej för en takstolsfabrik. Kontakta några stycken för gratisofferter och beskriv ditt dilemma. Finns ett par stycken i Ua-trakten. Sedan använd deras bygglovsinfo innan du skickar in så slipper du onödiga avslag.
Ajaj, det här har du helt rätt i.

Boverkets byggregler (2011:6) – 3:3111 Bostäder: Rumshöjden i bostäder ska vara minst 2,40 meter. I småhus får dock rumshöjden i vinds- och suterrängvåningar samt källare vara lägst 2,30 meter. I begränsade delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. I sådana delar av rum där ståhöjd behövs får rumshöjden dock inte vara lägre än 2,10 meter under horisontella delar av tak eller 1,90 meter under snedtak.

Håller med om att det är tråkigt att blanda in ytterligare en nockhöjd här, men på något sätt kommer du nog bli tvungen att lösa det. Ju tidigare desto lättare. Jag hade gjort öppet till nock, men det är absolut inte det enklaste sättet att bygga. Skulle visserligen passa bra till den timrade stugan (ska du förresten timra tillbyggnaden?) men du kan ju också kolla om det hjälper med saxtakstolar, om inte A-takstol är på önskelistan. Även om jag tror att du kan ha minst lika tjock isolering vid takfot som i väggen iallafall.

• Gilla
dasj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.