Idag har vi bland annat laminerat egensågat 2mm fanér runt en mall i MDF. Det skall så småningom bli en sarg till ett runt, utdragbart bord. I samband med detta diskuterade vi hur mycket den laminerade biten kommer att fjädra tillbaka när vi släpper tvingarna. Jag funderar därför kring om det finns några formler för att (beroende på tex träslag, orientering av årsringarna, fanértjocklek, antal fanér, limtyp, böjradie mm) ta reda på hur mycket det laminerade stycket böjs tillbaka (har också hört att det kan böjas inåt även om det aldrig har hänt mig)?
Jag kör mest på känsla och höftar lite...blir rätt ibland men inte alltid, så en bra formel eller annat hjälpmedel vore onekligen intressant.
Här är dagens arbetslag (+fotografen) - mycket skönt att ha många händer när det är massor av fanér och lim inblandat
Jag kör mest på känsla och höftar lite...blir rätt ibland men inte alltid, så en bra formel eller annat hjälpmedel vore onekligen intressant.
Här är dagens arbetslag (+fotografen) - mycket skönt att ha många händer när det är massor av fanér och lim inblandat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
För att få en formel som ger dig korrekt svar får du nog gräva upp Albert Einstein!
Men ett förslag:
Skall du ha radie 50 cm till exempel, så skulle jag limma mot en mall som var kanske 45 cm i diameter.
Det är ju lättare att "böja ut" än "böja ihop" om radien inte stämmer riktigt.
Men ett förslag:
Skall du ha radie 50 cm till exempel, så skulle jag limma mot en mall som var kanske 45 cm i diameter.
Det är ju lättare att "böja ut" än "böja ihop" om radien inte stämmer riktigt.
Ahh, det där ser roligt ut, nu blev jag lite avis. Grunnar på några saker som innebär laminering...
Gött gäng men ett ansikte är nytt för mig, har du expanderat?
Antar att problemet i ditt fall handlar om fjäderkrafter men är skeptisk till att någon gjort det labbarbete som krävs för att ens få till grova riktlinjer. Det är ju som du skrev många faktorer som spelar in.
För egen del — men nu är det verkligen "novisen vid spisen" som talar — skulle jag satsa på slutradien från början och ha en konstruktion som hjälper till att behålla den. Ska bli spännande att se vad du får för svar här...
//Ronnie
Gött gäng men ett ansikte är nytt för mig, har du expanderat?
Antar att problemet i ditt fall handlar om fjäderkrafter men är skeptisk till att någon gjort det labbarbete som krävs för att ens få till grova riktlinjer. Det är ju som du skrev många faktorer som spelar in.
För egen del — men nu är det verkligen "novisen vid spisen" som talar — skulle jag satsa på slutradien från början och ha en konstruktion som hjälper till att behålla den. Ska bli spännande att se vad du får för svar här...
//Ronnie
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi laminerade 8 st 2mm furu och 1 st 2,5mm ekfaner (utsidan). De sträckte sig runt ca 60% av en cirkel med diametern 1400mm. Limmat med vanligt PVAc-lim för inomhusbruk, Casco 3326 (det hade säkert blivit mindre återfjädring med urea-lim, polyuretanlim eller lamineringsepoxy men detta var trevligare att jobba med och den exakta återfjädringen var inte så kritisk på detta projekt). Fanérarken var inte så starka att de var och en av egen kraft rätade ut sig helt raka om man släppte dem, men det fanns ändå en visst spänst.
Jag höftade att det skulle fjädra tillbaka 10mm/sida, totalt 20mm, och vi gjorde alltså mallen så mycket mindre. I verkligheten blev det 24mm, dvs 12mm/sida. Det stämde ganska bra både med gissning baserat på tidigare erfarenheter och med en formel jag fick på facebook där höjden på böjen delas med kvadraten på antalet fanerark (med höjden 900mm och 9 lager blev det 900/(9x9) = 11,1mm.
I övrigt blev limningen väldigt bra, tight och utan synliga glipor. Trots det kan man på det yttersta fanéret känna var tvingarna hur suttit, som grunda "dalar". Det kommer dock att försvinna enkelt med sickel och puts.
Jag höftade att det skulle fjädra tillbaka 10mm/sida, totalt 20mm, och vi gjorde alltså mallen så mycket mindre. I verkligheten blev det 24mm, dvs 12mm/sida. Det stämde ganska bra både med gissning baserat på tidigare erfarenheter och med en formel jag fick på facebook där höjden på böjen delas med kvadraten på antalet fanerark (med höjden 900mm och 9 lager blev det 900/(9x9) = 11,1mm.
I övrigt blev limningen väldigt bra, tight och utan synliga glipor. Trots det kan man på det yttersta fanéret känna var tvingarna hur suttit, som grunda "dalar". Det kommer dock att försvinna enkelt med sickel och puts.
Inom tillverkning av kompositartiklar - som det här ju på ett sätt faktiskt är - så finns det mycket formler, forskning och svart magi kring återspring. Så, jo det kan nog mycket väl finnas något, men frågan är var man ska börja leta?
Klicka här för att svara