K katho75 skrev:
Fick svar på mitt tillbakadragna RUT-avdrag. Det var leverantören som gjort fel och ansökt om RUT-avdrag två ggr på mig av misstag. Så allt är som det ska.
jag har råkat ut för en liknande situation, där en elektriker krävde en alldeles för stor summa rotavdrag. De tyckte att ett arbete på 4h för 495kr skulle ge ett rotavdrag på 2180kr alltså mera än vad arbetskostnaden blev.

jag försökte bestrida det men de använde inte ens ett faktureringsbolag utan tvingade mig Swisha det. Jag bestred det tills de anmälde mig till kronofogden för den uteblivna summan. Då swishade jag pengarna och har nu fått tillbaka den summan som Skatteverket kom fram till.

Jag har också pratat med Skatteverket och de tycker att det ser väldigt märkligt ut, VDn på företaget har inte velat vara nåbar förrän idag. Då hävdade de att visst material kunde innebära extra timpenning, vilket är helt åt skogen och dålig efterkonstruktion, förmodligen olagligt också. Efter att han slängde telefonen i örat på mig så tror jag aldrig att jag kommer få se de återstående 1300kr.

anlita aldrig hg elektronik och betala alltid via faktura, jag betalade direkt eftersom det var ett så litet arbete.

Du ska inte betala för att de tar kontakt med kronofogden. De driver inte in sådana skulder.

D Daniel 109 skrev:
Du ska inte betala för att de tar kontakt med kronofogden. De driver inte in sådana skulder.
nej egentligen inte, men orkade inte beivra det och ta det till tingsrätten. Men nu borde det kanske ha varit bäst om jag gjorde så. Enligt Skatteverket var jag inte den enda som hade problem med det företaget.

Du behöver inte dra det till tinget. Du meddelar kronofogden att du inte är skyldig summan. Då måste motparten dra det via tinget om de ska kräva summan.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Det låter iofs rimligt, fick inte det intrycket när jag pratade med kronofogden. Tack för tipset

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.