Abbe B skrev:
Får väl sätta mig med en stor whisky ikväll och göra någon form av prioritetslista gissar jag.
Också mycket bra förslag, men bli inte övermodig att efter inmundigat denna dryck ta dig an de olösta problemen.
Offtopic; Har två bekanta som för många år sedan hade köpt var sin grishalva grovstyckad, också första gången de gjort ett sådant inköp. Så när dessa grisdelar anländer en fredagskväll i två stora lådor hade de styrkt sig med tidigare nämnda uisge beatha, samt ytterligare under arbetet nivåhållande påfyllnad, blev resultatet att hos dessa familjer fanns grytbitar i stora mängder och mycket lite av annat kött.

Mikael_L
@ Abbe B
Och tänk även på:
prioritera - vad behöver göras, och vad behöver göras snarast.
tänk igenom - när du ändå gör något, ska lite mer fixas samtidigt?
(typ dra lite extra el innan tapetsering, osv)
Starta inte många saker samtidigt - det drar snabbt musten ur dig och ert förhållande

Och sist men inte minst, ha inte bråttom, bo in er och känn efter ett tag - då blir det bättre och mindre onödigt jobb till slut.

Och glöm inte att allt du börjar med tar längre tid, kostar mer och blir ett större jobb än från början tänkt. Multiplicera både uppskattad tid och kostnad med Pi, så blir det nära, ska du se. ;)

AndersS skrev:
Också mycket bra förslag, men bli inte övermodig att efter inmundigat denna dryck ta dig an de olösta problemen.
Offtopic; Har två bekanta som för många år sedan hade köpt var sin grishalva grovstyckad, också första gången de gjort ett sådant inköp. Så när dessa grisdelar anländer en fredagskväll i två stora lådor hade de styrkt sig med tidigare nämnda uisge beatha, samt ytterligare under arbetet nivåhållande påfyllnad, blev resultatet att hos dessa familjer fanns grytbitar i stora mängder och mycket lite av annat kött.

HaHaHa Och efter några glas av livets vatten så fick grisen horn och vägde 800Kg.:):).

uisge beatha = vackert ord nästan så tårarna kom.

Kapar tråden, vi har precis flyttat in i ett hus byggt 2002 där tre av armaturdoslocken i taket saknas. Värst är det vid ett där de helt sonika lämnat koppartråden exponerad och sedan stängt av jordfelsbrytaren, se bilden.
DSC_0051.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har köpt en lampa där kablarna ska kopplas in direkt och jag tänkte då helt enkelt fästa kablarna direkt i lampan utan kopplingsplint emellan (se bild på lampan).

Grön/Gul: Jord, kopplas till den lilla "granliknande" symbolen.
Blå: Nollan, kopplas till N.
Vita: Tändtrådar, kopplas till L.

Jag har tänkt dubbelkolla att kabelfärgen det stämmer med en multimeter, men under förutsättning att det gör det, har jag tänkt rätt? Måste jag använda kopplingsplintar?

DSC_0052.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingsplint har du ju i lampan.

Det är alltid lite vanskligt att lita på färger. Men Det bör vara som du skriver, alltså att grön/gul är jord, blå nolla och vita tändtrådar.

Just tändtrådarna blir jag lite bekymrad över. Har du en kronbrytare i rummet (alltså brytare med två knappar som kan styra varsin tändtråd)?

Sådant var vanligt förr. Men rätt ovanligt 2002.

Jag tycker att du bör verifiera tändtrådarna, mät spänning mellan tändtråd och jord, och se vilken brytare som manövrerar vad.

Sedan är nog det enda som skulle kunna bli väldigt farligt om gulgrön inte är jord. Kontrollmät mot en riktig jord. Dra ex. fram en skarvkabel från jordat uttag, och mät mot jordkontakten i skarvkabeln. Först att du inte har spänning på den gulgröna, växla sedan till resistansmätning och se att den verkligen har förbindelse med jord.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nej, det finns kronbrytare i andra delar av huset, men inte i korridoren. Däremot så finns det två strömbrytare som styr lampan.

Då är det NOG som hempularen säger förutom att kron blir dubbeltrapp eller kors om jag minns rätt, ÄR INTE ELEKTRIKER, VAR FÖRSIKTIGT OCH MÄT INNAN.

Mikael_L
Det enda som egentligen är riktigt viktigt är att förvissa sig om att den gulgröna verkligen är skyddsjord, och framförallt inte fas.

Sen är det bara att koppla som hempularen skriver i inlägg #50.
Skyddsjorden (gulgrön) i mitten, de två vita till samma plint.

Hus från 2002, alltså med JFB och allt.
Det existerar i princip inte att det är några fel på gul/grön då. Men ska man vara ordentlig kollar man ändå snabbt upp framförallt skyddsjordens funktion.
T.ex. genom att ohmmäta mot ett jordbleck på uttag, gärna från ett rum på andra sidan huset för att helt säkert mäta hela vägen till elcentralens jordskena.

tommib
Hepp.... varför finns det två tändtrådar om det inte är en kronkoppling? Att det finns en trappkoppling ska inte resultera i att det går två trådar till lampan (utom med sparkoppling, men det är ju lite osnyggt att förväntas skarva i lampans kopplingsplint).

Kolla noggrannt vilken tråd som går vart och koppla därefter. Om det är en sparkoppling skulle jag sätta en wago222 på de två vita och sedan dra ut en kort stump FK till lampans kopplingsplint för att slippa trassla med två fk under samma skruv.

Kronuttag existerar väl inte ens som lamputtag sedan det blev tvång på jordade uttag.

tommib
Nej, det är ju riktigt. Det finns med dubbla uttag men de enda sådana jag har sett har varit för väggdosa. Sannolikt är det väl så att detta är en sparkoppling men det är trist att anta saker.

Ja detta att det inte är en kronbrytare gör ju att man bör verifiera vad det är för ledare.

Men som jag och andra sagt i tråden, så länge du bara säkerställer att gröngul åtminstonde inte är fas eller tändtråd, så blir ett ev. fel inte farligt.

Jag fällde upp jordfelsbrytaren och testade att mäta den gul/gröna (jord) mot de övriga kablarna.
Den blå visade 0, den ena vita 0 och den andra vita ~150. Inga konstigheter i mina ögon.

Det som dock är märkligt är att den plafond som de lämnade kvar inte tändes, inte ens när jag bytte lampa.

Edit: En bekant lanserade teorin att tändtråden är seriekopplad och att den andra lampan i korridoren inte fungerar pga att de inte sitter ihop. Känns lite långsökt?

Edit2: Jo så var det, jag kopplade ihop de två tändtrådarna och då fungerade den andra lampan i korridoren. Förklarar väl kanske varför det är två trådar, de är på något sätt seriekopplade.

Redigerat:
Som nämnts tidigare ska du koppla samman de vita antingen i lampans plint eller hellre med någon kopplingsklämma i dosan och en bit tråd därifrån till lampan. Annars fungerar det inte med den kopplingen (spartrappkoppling) du verkar ha där.

Riverground skrev:
Det som dock är märkligt...
Nej då, det finns ingenting som kan vara märkligt i en trappkoppling. Se "snålvarianten" i bilden nedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.