Takkontakter är väl något som är helt unikt för Sverige under några år och kanske något annat nordiskt land. Övriga världen har ju bara sladden som hänger ut och därför anpassas ju även dagens lampor för just detta, eg en kopplingsplint.
I vissa länder är det krav på att det finns belysning i varje rum när man flyttar in, men det räcker med en vanlig glödlampa som hänger fast i en sockerbit. Eg ett kanska OK system.

I sydeuropa är det inte ovanligt att man tar med sig hela köksinredningen när man flyttar. Lite opraktiskt kan jag tycka.

Nja, nu kan det ju visserligen vara lite exotiskt här ute i förorten men huset ligger alltså i Sverige (Stockholm närmare bestämt).

Visst skulle jag kunna driva det här och en del annat mot säljaren men det känns som för lite pengar för att vara värt besväret. Och mäklaren var ett riktigt mähä så henne lär jag inte få någon hjälp av heller.

Lampkontakterna kommer jag att fixa ikväll under överinseende av en kunnig bekant som har lovat att hjälpa mig. Förhoppningsvis lär jag mig ett och annat på kuppen. Multimeter är införskaffad med det har jag inte använt sedan jag gick 4-årig teknisk för 20 års sen så det är ju ett och annat att repetera... ;-)

Diskmaskinen köper vi en ny i helgen så den orkar vi inte bråka om heller.

Trist inledning på nytt boende men vi ska väl vara glada att det handlar om så små summor ändå. Det finns ju dom som har råkat ut för betydligt värre saker har jag hört...

Ville bara meddela att alla lampkontakter fixades tillsammans med mycket el-kunnig bekant igår kväll.

Dock har jag nog om möjligt ännu mer respekt för elarbeten nu än tidigare.

Monteringarna var inga större problem. Visserligen inte riktigt samma kabelfärg på alla ställen men det mesta var rätt självklart. Problemet var bara att jag hade införskaffat en splitterny multimeter. Nästan exakt samma modell som min bekant så vi blev också väldigt förvånade när min nya apparat visade väldigt skumma värden från start (trots att dom var nästa exakt lika inställda). Några gånger visade den helt galet, sen visade den helt rätt och helt plötsligt small det bara till. Då hade det blivit rejäl kortis. Hade det bara varit jag hade jag nog utgått från att det var handhavandefel med multimetern men nu var det min polare som ställde in den och han har väldig bra koll på el (jobbar med det) och dessutom en nästintill identisk apparat. När vi går ner till proppskåpet och byter den trasiga proppen upptäcker vi att hela översta raden av säkringar är strömlösa. Men om vi satte på spisen så fungerade plötsligt allt(!). Detta gjorde både mig och min bekant lite oroliga. Efter ett snabbt telefonsamtal till en släkting som är elektriker konstaterades att troligen en av huvudsäkringarna hade gått. Det vara bara det att säljaren till huset inte hade informerat om var huvudsäkringarna satt... När vi väl hade hittat skåpet insåg vi att vi inte heller hade fått ngn nyckel till detta skåp. Vår granne (det är ett parhus) lyckades inte hitta sin heller. Efter div dörrknackande på gatan (kul sätt att lära känna sina grannar...) lyckades vi få fatt i en nyckel. Mycket riktigt hade en av propparna gått där. Tyvärr var det en 20A propp och det såldes naturligtvis inte i de närmaste affärerna eller mackarna. Vi fick sätta oss i bilen och fem minuter innan stängningsdags rusade vi in på Bauhaus och fick tag på rätt proppar. Sen var det bara hem igen och byta. 5 st lampkontakter tog alltså ca 3 timmar totalt. Även om själva monteringen kanske tog en kvart... Men nu har jag å andra sidan lärt mig en del nytt om huset och dess elsystem så det är väl bara att vara tacksam att det inte hände något värre.

Och multimeterhelvetet tänker jag reklamera imorgon...;)

Hmm, man kan råka kortsluta även om multimetern är rätt inställd. Det är lätt hänt, särskilt om man har ett ormbo att mäta i.

Kanske var probarna inkopplade i multimetern för strömmätning? Då blir det helt plötsligt en lågohmig koppling, dvs kortslutning.

Nej, autorangefunktionen skall inte kunna ställa till det så där. Antingen så är det något allvarligt fel på den, eller så råkade din kompis kortsluta något med proben. Eller så lyckades han trpts allt ställa in den på strömmätning, eller resistansmätning.

Jag skulle nog reklamera den.

Välkommen som husägare. Du tog rätt beslut att fixa till de problem som du nämnt, livet är lite så här som hemmansägare att det kommer hända saker. T.ex. så kan vitvaror gå sönder redan efter 4-5 år och ingen garanti.
Man gör en renovering och hittar oförväntade saker eller så lyckas man själv göra det oförväntade, exempelvis din multimeter. Livet som husägare är ett enda stort lärande av andras misstag eller sina egna.:D

Förlåt om jag gnäller på dig igen Abbe, men det är i min mening knappast säljarens fel att du inte vet var elen kommer in och hur stora huvudsäkringar du har. detta är sådant du, som husägare, förväntas veta eller kunna ta reda på själv.

Men nu vet du ju till en annan gång iaf och vad bra det löste sig med takkontakterna! Bara DM kvar nu.. :thumbup:

Måste blivit en bra smäll då du löste huvudsäkringen, löste även gruppsäkringen eller? 10A? Funkar multimetern nu?

Jag gissar att han ställde in instrumentet rätt, men att kablarna satt i 10 A strömmätning uttaget. Det medför att att fas o nolla blir samman kopplade av en tjock "koppartråd" på några cm (strömshunten). Lyxigare multimeterar har en specialsäkring som klarar höga kortslutningsströmmar utan att explodera. Bra att misstaget?? skedde så långt ut i anläggningen och imte vid inkommande el

Slugge: Gnäll på du. Just nu förtjänas jag att gnällas på. Herregud, det känns som att jag inte kan ett skit om något överhuvudtaget. Tummen mitt i handen är bara förnamnet. Efter knappt två veckor i hus funderar jag allvarligt på att sälja skiten och flytta tillbaka till lägenhet...:(

AndersS: Om man lär av sina misstag lär jag bli fullärd väldigt snart. Förhoppningsvis innan huset har brunnit ner eller blivit vattenskadat...;) Ska försöka anamma din positiva syn men just nu känns det som en fullständig lavin med problem som måste lösas (gammal elpanna, besynnerligt fläktsystem, två ålderstigna badrum i akut renoveringsbehov osv). Får väl sätta mig med en stor whisky ikväll och göra någon form av prioritetslista gissar jag.

Tobbe_3: Är rätt säker på att kablarna inte satt i 10A uttaget. I vilket fall gjorde dom inte det när vi började mäta (och då fick jag ju väldigt konstiga värden ändå). Möjligt att han ändrade det under tiden utan att jag märkte det men det förklarar ändå inte varför vi fick så olika värden i början (då kablarna var exakt likadant kopplade på bägge apparaterna, det är jag bombsäker på).

peternicklas
Abbe B skrev:
Slugge: Gnäll på du. Just nu förtjänas jag att gnällas på. Herregud, det känns som att jag inte kan ett skit om något överhuvudtaget. Tummen mitt i handen är bara förnamnet. Efter knappt två veckor i hus funderar jag allvarligt på att sälja skiten och flytta tillbaka till lägenhet...:(

AndersS: Om man lär av sina misstag lär jag bli fullärd väldigt snart. Förhoppningsvis innan huset har brunnit ner eller blivit vattenskadat...;) Ska försöka anamma din positiva syn men just nu känns det som en fullständig lavin med problem som måste lösas (gammal elpanna, besynnerligt fläktsystem, två ålderstigna badrum i akut renoveringsbehov osv). Får väl sätta mig med en stor whisky ikväll och göra någon form av prioritetslista gissar jag.

Tobbe_3: Är rätt säker på att kablarna inte satt i 10A uttaget. I vilket fall gjorde dom inte det när vi började mäta (och då fick jag ju väldigt konstiga värden ändå). Möjligt att han ändrade det under tiden utan att jag märkte det men det förklarar ändå inte varför vi fick så olika värden i början (då kablarna var exakt likadant kopplade på bägge apparaterna, det är jag bombsäker på).
Att ha tummen mitt i handen är kanske inte så bra när man har hus, MEN alla kan lära sig och det kan även du.
Köpte vårt hus 2003 och har renoverat varje sommar 3 - 4 månader heltid fram till 2010 och nu är vi i nästan klara. Allt går, bra kanske att känna någon att fråga. Kommer ihåg när jag grävde dräneringen.
Fick handgräva 10 m då grävmaskinen inte kom dit. 3.2 m djupt och riktigt jobbig lera, spade som var 15 cm bred annars kom man inte igenom. hade grävt färdigt och gick in för dagen, kommer ut dagen efter allt hade rasat. På det igen och när jag var färdig så rasade det en gång till dock bara på 3 m. men då vill jag bara gå in och dra täcket över mig. Sedan var inte så roligt att det kom 110 mm regn på 24 timmar med 3 sidor öppet runt huset. Men allt gick bra trots allt.

• Gilla
Plutus
  • Laddar…
Abbe B skrev:
Möjligt att han ändrade det under tiden utan att jag märkte det men det förklarar ändå inte varför vi fick så olika värden i början (då kablarna var exakt likadant kopplade på bägge apparaterna, det är jag bombsäker på).
Det kan möjligen förklaras (om det nu inte är fel på multimetern) av att ni mätte högohmigt på icke-spänningssatta trådar. Då kan man få lite slumpmässiga mätvärden och det är helt normalt.

Abbe B skrev:
S.. men just nu känns det som en fullständig lavin med problem som måste lösas (gammal elpanna, besynnerligt fläktsystem, två ålderstigna badrum i akut renoveringsbehov osv). Får väl sätta mig med en stor whisky ikväll och göra någon form av prioritetslista gissar jag.
Kom ihåg att ett hus är inte ett projekt, det blir aldrig klart. Det finns alltid något att göra. Gör en långtidsplanering över flera år som är anpassad till vad som behöver fungera i huset och hur mycket tid och pengar du vill kan och vill lägga ner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.