29 686 läst ·
159 svar
30k läst
159 svar
Tillåtet att krossa och gräva ned gamla betongpannor på tomten?
Tack för alla svar i tråden.H hästvedarikard skrev:
Då vi har "anmälningsbenägna" grannar var jag tvungen att kolla med kommunen för att inte riskera nåt.
Jag fick nej. Motiveringen var att det var olämpligt med urlakning av krom och "pH" (!?) på en villatomt. Jag var välkommen med en skriftlig ansökan som efter avslag kunde överklagas.
Ph.... Det finns kanske en anledning att man blir kommunanställd?P plan-g skrev:Tack för alla svar i tråden.
Då vi har "anmälningsbenägna" grannar var jag tvungen att kolla med kommunen för att inte riskera nåt.
Jag fick nej. Motiveringen var att det var olämpligt med urlakning av krom och "pH" (!?) på en villatomt. Jag var välkommen med en skriftlig ansökan som efter avslag kunde överklagas.
Hittade denna tråd när jag googlade på en liknande frågeställning. Vi håller på med en tillbyggnad där vi även ska byta tak på befintliga huset.
När plattan till tillbyggnaden gjöts tömde betongbilen det som blev över i en klump på det som var och åter ska bli gräsmatta men som nu är sönderkört av grävmaskin. Det lager jag hade med gräsmattejord har blandats med grävmassor och det är nu väldigt lerigt.
Vi ska i samband med utbyggnaden även bygga en ny altan vid entrén för att bättre matcha de nya förutsättningarna.
Jag skulle vilja slå två flugor i en smäll och utnyttja både betongpannorna och betongklumpen genom att krossa och använda till:
1. Blanda ut i det leriga toppskiktet på blivande gräsmattan innan jag lägger på ny jord. Har läst att man ska ha grov sand till det (typ fraktion 2-5) men kan jag lyckas få till det genom att krossa min betong så tänker jag att det vore ett alternativ.
2. Lägga på en markduk under den nya altanen för att försvåra för växter att slå rot där.
3. Eventuellt som en liten stenkista för avloppet från min kallvattenkran i uteköket (som används sparsamt).
Skulle detta vara tillåtet (och en bra idé)? Hur krossar jag isåfall pannorna bäst? Tänkte dels kasta ner dem från taket men sen även gå på med en slägga efter att jag lagt en markduk eller presenning över för att slippa flygande betongbitar.
När plattan till tillbyggnaden gjöts tömde betongbilen det som blev över i en klump på det som var och åter ska bli gräsmatta men som nu är sönderkört av grävmaskin. Det lager jag hade med gräsmattejord har blandats med grävmassor och det är nu väldigt lerigt.
Vi ska i samband med utbyggnaden även bygga en ny altan vid entrén för att bättre matcha de nya förutsättningarna.
Jag skulle vilja slå två flugor i en smäll och utnyttja både betongpannorna och betongklumpen genom att krossa och använda till:
1. Blanda ut i det leriga toppskiktet på blivande gräsmattan innan jag lägger på ny jord. Har läst att man ska ha grov sand till det (typ fraktion 2-5) men kan jag lyckas få till det genom att krossa min betong så tänker jag att det vore ett alternativ.
2. Lägga på en markduk under den nya altanen för att försvåra för växter att slå rot där.
3. Eventuellt som en liten stenkista för avloppet från min kallvattenkran i uteköket (som används sparsamt).
Skulle detta vara tillåtet (och en bra idé)? Hur krossar jag isåfall pannorna bäst? Tänkte dels kasta ner dem från taket men sen även gå på med en slägga efter att jag lagt en markduk eller presenning över för att slippa flygande betongbitar.
Fråga inte, gör det bara!M Molnius skrev:Hittade denna tråd när jag googlade på en liknande frågeställning. Vi håller på med en tillbyggnad där vi även ska byta tak på befintliga huset.
Kasta ner pannorna så går de sönder.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
2 alternativ
1. Spade gräv , du behöver inte gå på gymmet de dagarna , klart billigaste 💰
2.hyr en container, med transport och tömning , sov lugnt på nätterna, klart dyraste men då går dt att slänga pannorna direkt från taket 😉
1. Spade gräv , du behöver inte gå på gymmet de dagarna , klart billigaste 💰
2.hyr en container, med transport och tömning , sov lugnt på nätterna, klart dyraste men då går dt att slänga pannorna direkt från taket 😉
Tyvärr är det ju så eller är på väg att bli så att kommunala småbyråkrater och tjänstemän lägger sig i snart sagt allt vi företar oss, och skulden ligger delvis på många av oss själva som på lydigt svenskt maner ska fråga om minsta skitsak vi gör hemma.D Dilato skrev:
Och för varje gång någon frågar om en skitsak väcks en byråkrat som börjar rota i det hela för att hitta sätt att förbjuda eller kräva tillstånd.
Alla äldre tjänstemän som med ledstjärnan sunt förnuft i första rummet drev sin avdelning tycks vara borta och ersatta med bokstavstroende och styrda marionetter som helt saknar förmåga att se mellan rader för att minska och underlätta en accelererande byråkrati.
Sedan att du har rätt i att dessa inte ska ha någon åsikt i frågan är oväsentligt, väcker man dem med en fråga blir det ett ärende som ännu mer stryper snaran om vår frihet.
Gamla krossade takpannor är ett förträffligt material som är dränerande och bärande, perfekt som underlag för en uppfart t.ex.
Själv hade jag bara gjort det som behövts göras som med det mesta annat jag gör.
Hela pannor ör enklare att flytta runt utan maskiner så jag skulle bara stapla dem och sedan när/om den ska snvändas att fylla med så går de snabbt sönder med en slägga. Ställ dem på EUR-pall så det lätt att lyfta iväg dem om du ångrar dig.
Betong i gräsmattan ser jag ingen fördel med, krossad betong ör vasst att gå på.
Betong i gräsmattan ser jag ingen fördel med, krossad betong ör vasst att gå på.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Är det tillåtet att använda blått som fasledare / L2
El -
tillåtet att ansluta en jordad förlängningssladd i ojordat uttag?
El -
Tvättstuga utan golvbrunn. Olämpligt eller otillåtet?
Vatten & Avlopp -
Är det tillåtet eller ej att själv montera kabel och perilexkontakt till hällen?
El -
Tillåtet att blanda KNX och Modbus i samma kabel?
El