38 632 läst ·
179 svar
39k läst
179 svar
Tillåtet att fälla träd som står utanför min tomt?
Allemanrätten finns inte detaljerad vad som ingår eller ej, det är också en allemansskyldighet..
All växtlighet tillhör markägaren liksom jord och sten förutom vägkroppen..
Samfällighetsföreningen äger bara väggruset marken under vägkroppen och på sidorna av av vägkroppen i diken och slänter ägs av markägaren fortfarande till nämnda fastighet enligt lantmäteriets besked.
All växtlighet tillhör markägaren liksom jord och sten förutom vägkroppen..
Samfällighetsföreningen äger bara väggruset marken under vägkroppen och på sidorna av av vägkroppen i diken och slänter ägs av markägaren fortfarande till nämnda fastighet enligt lantmäteriets besked.
Redigerat:
Du vill ju bara bråka... Be my guest. Stor t...t och små öron.F fsn skrev:Genom att själv göra samma felaktiga antagande, snacka om att kasta pil i gummibåt. Jag lovar dig att oddsen fortfarande är försvinnande låga på att det första antagande från Nötegåtdsgubben är det som gäller i slutändan vilket alltså är att samfälligheten även förvaltar den ynkliga remsan men dom fattar det inte.....
Jag har, det hade du fattat om du varit läskunnig, inte gjort något antagande alls...
Jag tänket väl det, det var alltså bara viktigt att du fick trycka ut din skit ur ur truten och tala om för alla andra att dom har fel eller inte har en aning och bara gissar... utan att du i vanlig ordning visar nån direkt känsla för läget eller veta ett skit öht.Mats Engquist skrev:
Det är alltså en skitremsa på 4 meter mellan fastighet och väg det handlar om och inte kungens ekskog... du har koll på det eller?
Bara för att man stämmer så kan det vara svårt att få rätt. Titta bara på https://www.adacta-law.se/dyrt-att-falla-andras-trad/Maskintok skrev:
275.000 kr kanske inte är så dyrt. Om dessa träd (10st) hindrar en fantastisk utsikt, så när du ska sälja villan kan få 500000-600000 kr mer om träden tas bort, så är det inte så dyrt.
Vad jag vill säga så även om man har rätt, stämmer, polisanmäler etc - så är det inte ofta man får det utslag man vill ha. Det är inte alltid rättvisa som kommer fram.
Sant, men om det slår åt andra hållet då?N Yindysagh skrev:Bara för att man stämmer så kan det vara svårt att få rätt. Titta bara på [länk]
275.000 kr kanske inte är så dyrt. Om dessa träd (10st) hindrar en fantastisk utsikt, så när du ska sälja villan kan få 500000-600000 kr mer om träden tas bort, så är det inte så dyrt.
Vad jag vill säga så även om man har rätt, stämmer, polisanmäler etc - så är det inte ofta man får det utslag man vill ha. Det är inte alltid rättvisa som kommer fram.
Dumt att ens testa eller hur?
Om vi funderar lite på rimlighetsprincipen här då? Det handlar om en smal remsa i vägrenen/diket inklämt mellan en villatomt och en väg. Vad säger din känsla där, pratar vi om skadestånd i halvmiljon-klassen eller tror du det kan bli mer?Maskintok skrev:
Ska jag ens fundera på det så får summan högst bli rimlig, säg 10.000 kr..F fsn skrev:
Men det är jag övertygad om att det inte blir.
Finns ju flera fall där det gått galet..
Säkert många där det gått att komma undan med...
Men jag som fällt åt skogsbolag i tätorter vet ju att ibland blir det väldigt dyrt fort..
Entreprenör som åkte på 300.000 kr i böter för att ha fällt träd i kant på ett väg dike.. Stod att det var kommunens... Det var det inte...