3 089 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
tillåtet att ansluta en jordad förlängningssladd i ojordat uttag?
Jag har ett rum med ojordade uttag. Här vill jag göra följande.
1. I det ojordade uttaget sätter jag in en jordad timer för 1 - 5 timmars påslag. (Luxorparts, Coutdown timer)
2. I denna timer sätter jag en jordad förgreningssladd med tre jordade uttag.
3. I dessa uttag sätter jag tre laddare för min mobil, surfplatta resp. högtalare.
När någon av enheterna behöver laddas, sätter jag in laddsladden i enheten och startar timern för t.ex. två timmar.
Alla anslutna enheter laddas då samtidigt oavsett om det behövs eller ej.
Resultatet är
att jag inte har mina laddare påslagna hela tiden
att jag inte behöver dra ut mina laddare ur strömuttaget
att det är lätt att starta laddningen
att enheterna alltid är laddade
Det hela strider ju, efter vad jag förstått, mot regeln att ha jordat och ojordat i samma rum.
Är detta tillåtet?
1. I det ojordade uttaget sätter jag in en jordad timer för 1 - 5 timmars påslag. (Luxorparts, Coutdown timer)
2. I denna timer sätter jag en jordad förgreningssladd med tre jordade uttag.
3. I dessa uttag sätter jag tre laddare för min mobil, surfplatta resp. högtalare.
När någon av enheterna behöver laddas, sätter jag in laddsladden i enheten och startar timern för t.ex. två timmar.
Alla anslutna enheter laddas då samtidigt oavsett om det behövs eller ej.
Resultatet är
att jag inte har mina laddare påslagna hela tiden
att jag inte behöver dra ut mina laddare ur strömuttaget
att det är lätt att starta laddningen
att enheterna alltid är laddade
Det hela strider ju, efter vad jag förstått, mot regeln att ha jordat och ojordat i samma rum.
Är detta tillåtet?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Det är ok. Du för ju inte in jordpotential in i rummet med denna skarvsladd. Jordbleckena i uttagena är potentiallösa.
Om jag förstår rätt vad du vill göra så blir allt i rummet ojordat. Och det är ok. Du får ansluta ett jordat grenuttag i ett ojordat uttag. Det du inte skall göra är att dra skarvsladden från ett ojordat uttag till ett angränsande rum där det finns jordade uttag.
Om laddarnas kontakter passar i den jordade förgreningssladden är det inga problem.
Du kommer inte att ha något jordat i rummet eftersom förlängningssladden inte kommer att få någon kontakt med en riktig jordledare. All i rummet kommer att vara ojordat. Om man ser det ur elektrisk synpunkt.A ANDERS Hyden skrev:
Poängen är dels att jag har en bekväm hylla för mina enheter där jag bara behöver stoppa sladden i t.ex. mobilen och välja två timmars laddning, dels att jag inte behöver dra ut eller stoppa in laddarna i uttaget, dels att laddarna inte står på med ström oavbrutet, vilket ju inte är bra med tanke på brandrisken.useless skrev:
Det är där du går snett i tänket.A ANDERS Hyden skrev:
En ojordad väggkontakt kan ju inte införa någon jord.
Att det finns en extra (jord)sladd i grenuttagen som inte är kopplad någonstans skapar ju inget problem.
Fast i detta fallet så för man inte in någon jordpotential i rummet ifråga, så det är fortfarande ojordat, de synliga jordblecken på skarvsladden och förgreningen är inte anslutna till jord.A ANDERS Hyden skrev:
Det enda du inte ska göra är att dra denna skarvsladd till utomhus eller till andra rum med jordade uttag, eller ställen där jordat krävs (t.ex.. utomhus, källare, garage osv)
Klicka här för att svara