9 854 läst ·
21 svar
10k läst
21 svar
Tillåtet antal ledare i flex-slang?
Att en trefasgrupp har fyra ledare (tre faser + nolla) som leder ström är en självklarhet. Förstår inte varför du vill tramsa om det.GK100 skrev:
Ge blanka fan i att hålla på att tramsa med Nissens i denna enkla klara tråden också. Allt är tidigt utrett här även om det då ses som onödigt avancerat trots att det inte ens är i närheten av vad det borde vara för ett mer korrekt svar.
Man kan undra vad som hänt med forumet som för inte så lång tid tillbaka var ganska fritt från allt ignorant malande i enkla tekniska trådar. Det finns inte så mycket att resonera kring om inte fundamenta för vår fysiska verklighet ändras.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Nej det är väldigt självklart att summan av strömmarna i de 4 ledarna aldrig blir högre än summan av maximala strömmen i de 3 fasledarna. Läs på! Du fick en länk till fakta tidigare i tråden.Nissens skrev:
Två enfas grupper kan ge mer värme än en trefasgrupp med samma avsäkring. Varför har förklarats i många inlägg.
Men en annan aspekt är att man inte ska samförlägga olika grupper för att minska risken för felkopplingar.
Men en annan aspekt är att man inte ska samförlägga olika grupper för att minska risken för felkopplingar.
Ja, det beror förstås på hur mycket ström man belastar med. Självklart skall man inte samförlägga olika grupper.D Daniel 109 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Fast nu gäller det med lika stor matning.Nissens skrev:
I ett rör med 2 enfasgrupper, 10A i båda. Går det totalt 40A.
I ett rör med en trefas grupp 10A i alla 3 faserna, också 4 trådar, går det totalt 30A, strömmen i nollan blir noll. Så du får fram 50% mer energi, men det blir ändå lägre total ström (och därmed lägre förluster).
Ja, så är det förstås. Tänkte inte på att strömmarna tar ut varann i trefasnollan. ☺️H hempularen skrev:Fast nu gäller det med lika stor matning.
I ett rör med 2 enfasgrupper, 10A i båda. Går det totalt 40A.
I ett rör med en trefas grupp 10A i alla 3 faserna, också 4 trådar, går det totalt 30A, strömmen i nollan blir noll. Så du får fram 50% mer energi, men det blir ändå lägre total ström (och därmed lägre förluster).
Klicka här för att svara
