Nissens
GK100 GK100 skrev:
Ge blanka fan i att hålla på att tramsa med Nissens i denna enkla klara tråden också. Allt är tidigt utrett här även om det då ses som onödigt avancerat trots att det inte ens är i närheten av vad det borde vara för ett mer korrekt svar.

Man kan undra vad som hänt med forumet som för inte så lång tid tillbaka var ganska fritt från allt ignorant malande i enkla tekniska trådar. Det finns inte så mycket att resonera kring om inte fundamenta för vår fysiska verklighet ändras.
Att en trefasgrupp har fyra ledare (tre faser + nolla) som leder ström är en självklarhet. Förstår inte varför du vill tramsa om det.
 
Nissens Nissens skrev:
Att en trefasgrupp har fyra ledare (tre faser + nolla) som leder ström är en självklarhet. Förstår inte varför du vill tramsa om det.
Nej det är väldigt självklart att summan av strömmarna i de 4 ledarna aldrig blir högre än summan av maximala strömmen i de 3 fasledarna. Läs på! Du fick en länk till fakta tidigare i tråden.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Två enfas grupper kan ge mer värme än en trefasgrupp med samma avsäkring. Varför har förklarats i många inlägg.

Men en annan aspekt är att man inte ska samförlägga olika grupper för att minska risken för felkopplingar.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Två enfas grupper kan ge mer värme än en trefasgrupp med samma avsäkring. Varför har förklarats i många inlägg.

Men en annan aspekt är att man inte ska samförlägga olika grupper för att minska risken för felkopplingar.
Ja, det beror förstås på hur mycket ström man belastar med. Självklart skall man inte samförlägga olika grupper.
 
Fairlane
Riktigt roligt att markera sitt eget inkorrekta svar som det bästa. 😂😂
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det beror förstås på hur mycket ström man belastar med. Självklart skall man inte samförlägga olika grupper.
Fast nu gäller det med lika stor matning.

I ett rör med 2 enfasgrupper, 10A i båda. Går det totalt 40A.

I ett rör med en trefas grupp 10A i alla 3 faserna, också 4 trådar, går det totalt 30A, strömmen i nollan blir noll. Så du får fram 50% mer energi, men det blir ändå lägre total ström (och därmed lägre förluster).
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Nissens
H hempularen skrev:
Fast nu gäller det med lika stor matning.

I ett rör med 2 enfasgrupper, 10A i båda. Går det totalt 40A.

I ett rör med en trefas grupp 10A i alla 3 faserna, också 4 trådar, går det totalt 30A, strömmen i nollan blir noll. Så du får fram 50% mer energi, men det blir ändå lägre total ström (och därmed lägre förluster).
Ja, så är det förstås. Tänkte inte på att strömmarna tar ut varann i trefasnollan. ☺️
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.