klosp11
Hej!

Nu, när man försöker att göra allt man kan för att spara el undrade jag om det är möjligt att tillägsisolera en 15 år gammal nibe cu300 varmvattenberedare kring själva tanken och kanske även under till med t.ex. lösullsisolering (isover/rockwool eller liknande) Någon som har gjord detta eller har idéer kring det? Jag tänkte att fylla ut tomrummet mellan tanken och utsidan av skåpet, bifogar några bilder. Och kanske även en skiva ovanpå och undertill? Skulle det göra någon skillnad?

Innan har vi värmt tvättstugan med elvärme men ska nu går över till luft/luft värmepump och då är överskottsvärmen från pannan inte längre så önskvärt.

Tack för tips!

• Isolering som inte är korrekt avskuren nära taket i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hörna där två väggar och ett tak möts med synliga skruvhål och fogar.
    Skapa konto
  • Inuti ett pannskåp med synliga röranslutningar och isolering.
    Skapa konto
Hej! Tycker den ser hyfsat välisolerad redan nu men annars skulle jag köpt skumgummi på metervara. Finns t.ex. hus välsorterade tygaffärer och i olika tjocklekar som kan passa. Lätt att trycka in på olika ställen runt tanken.

Två förslag som är gratis och mer effektiva:

• Använd mindre mängd varmvatten
  • Kontrollera/justera temperaturen på beredaren, så den inte gör onödigt varmt vatten. Förlusterna är som bekant proportionella mot temperaturdiffen.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Blir det verkligen någon spillvärme att tala om från den där? Min VVB kan man inte känna att den är varm på ytan, och den har nog inte mer isolering än din.

Men jag ser inget problem med att isolera lite extra iofs, iaf inte om du har isolering liggande.

klosp11
joakim_j joakim_j skrev:
Blir det verkligen någon spillvärme att tala om från den där? Min VVB kan man inte känna att den är varm på ytan, och den har nog inte mer isolering än din.

Men jag ser inget problem med att isolera lite extra iofs, iaf inte om du har isolering liggande.
Ja precis, ingen aning om det blir mycket förlust här men själva beredare är 3000w och vi har den inställd på 70°. Tappvatten är då 55° i köket. Utsidan av tanken är 29° och rummet 22°. Blir ändå som ett element som är på 24/7?

klosp11
S stugan_i_skogen skrev:
Två förslag som är gratis och mer effektiva:

• Använd mindre mängd varmvatten
  • Kontrollera/justera temperaturen på beredaren, så den inte gör onödigt varmt vatten. Förlusterna är som bekant proportionella mot temperaturdiffen.
Tack för infon! Vad har du för temp på beredaren?

klosp11
J Josth skrev:
Hej! Tycker den ser hyfsat välisolerad redan nu men annars skulle jag köpt skumgummi på metervara. Finns t.ex. hus välsorterade tygaffärer och i olika tjocklekar som kan passa. Lätt att trycka in på olika ställen runt tanken.
Tack ska kolla på det, tänkte på mineralull pga ev brandrisk

klosp11 klosp11 skrev:
Tack för infon! Vad har du för temp på beredaren?
60°

klosp11 klosp11 skrev:
Ja precis, ingen aning om det blir mycket förlust här men själva beredare är 3000w och vi har den inställd på 70°. Tappvatten är då 55° i köket. Utsidan av tanken är 29° och rummet 22°. Blir ändå som ett element som är på 24/7?
Frågan är hur mycket som kommer från själva tanken och hur mycket som kommer från rören under?

Bästa svaret

Smålänning? Duscha kortare , sänk tempen i VVB, bajsa på jobbet , dricka kaffe på jobbe , stäng av bilen i nedförsbacke, gör storkok, odla grönsaker, plocka svamp och bär, osv…

klosp11
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Smålänning? Duscha kortare , sänk tempen i VVB, bajsa på jobbet , dricka kaffe på jobbe , stäng av bilen i nedförsbacke, gör storkok, odla grönsaker, plocka svamp och bär, osv…
haha (y) hittade en gammal tråd här att en vvb drar någonstans mellan 3-10kwh/dygnet i standby läge så förlusten är ändå en del antagligen.

klosp11 klosp11 skrev:
haha (y) hittade en gammal tråd här att en vvb drar någonstans mellan 3-10kwh/dygnet i standby läge så förlusten är ändå en del antagligen.
Besparingen kommer knappt att betala för isoleringen. Som någon annan skrev så är det bättre att halvera antalet duschar och bara dricka kaffe på jobbet (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.