Ny här på forumet och skulle gärna vilja ha råd. Flyttade in i en nyrenoverad 60-tals enplanvilla på140kvm utanför Malmö. Den har stora nybytta fönsterpartier i söderläge vilket leder till att det blir extremt varmt så fort solen är framme på sommarhalvåret. Huset är tilläggsisolerat och det är nyindragen golvvärme som värms upp av en nyinstallerad elpanna vilket är jätteskönt nu på vintern.
Problemet är att trots Skånes milda vinter så ligger elkonsumtionen på över 4000kwh/månad. Jag är verkligen en novis gällande vilka åtgärder jag kan göra, men de som jag har funderat på är:
1. Ena potentiella lösningen är att komplettera med luft-luft värmepump för cirka 20000kr som gör att elpannan behöver arbeta mindre på vintern. Andra fördelen med denna lösningen är att jag kan kyla ner huset varma sommardagar. Denna billiga lösning borde snabbt betala sig, men jag är rädd att den vattenburna golvvärmen ska påverkas och golven inte blir varma och sköna på vintern.
2. Andra lösningen är att för 100000kr+ byta ut den helt nya elpannan mot en luft-vatten värmepump. Nackdelen med detta är förutom kostnaden är att man inte kan få kyla på sommarhalvåret.

Vilken av alternativen skulle ni välja? Finns det några andra lösningar som jag inte tänkt på?

• Gilla
Pia56
  • Laddar…
Det är dom alternativen som är vettiga, och det blir som du befarar. En luft-vatten värmepump kan också köra kyla men man får då installera en fläktkonvektor. Då kan man lika gärna installera en luft-luft värmepump som AC.

Vad är det för elpanna som är installerad? Märke och modell?

För att minska påverkan av solinstrålningen är det bästa att ha solskydd i form av tak/markiser. Stora fönster är populärt men man glömmer ofta att det blir väldigt varmt.

• Gilla
Bunkeflobjörn
  • Laddar…
För att behålla varma golv på vinterhalvåret så blir en luftvattenvärmepump med både värme och kyla det bästa. Man får sätta upp en fläktkonvektor som ger kyla på sommaren. NIBE F2120 är ett exempel och det finns säkert flera fabrikat numera. Skulle även titta på Mitsubishi och Daikin sortiment.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är dom alternativen som är vettiga, och det blir som du befarar. En luft-vatten värmepump kan också köra kyla men man får då installera en fläktkonvektor. Då kan man lika gärna installera en luft-luft värmepump som AC.

Vad är det för elpanna som är installerad? Märke och modell?

För att minska påverkan av solinstrålningen är det bästa att ha solskydd i form av tak/markiser. Stora fönster är populärt men man glömmer ofta att det blir väldigt varmt.
Tack för svar. Det är en CTC EcoZenith i350 med inbyggda elpatroner. Det bästa hade såklart varit om man kunde ”bygga ut” denna med en utedel. Läste på CTCs hemsida och det ser ut som man kan använda denna som ”inomhusdel” till CTC EcoAir värmepump. Om jag då också köper till en fläktkonvektor så kanske jag kan hamna söder om 100 000kr inkl installation.
Tror du att denna lösning skulle vara möjlig?

En CTC eco air 610M verkar vara lagom för dig, en sån får du för ca 55' plus installation. Det känns ganska självklart att gå på en sån som besparing.

Sen kan du bygga ut med fläktkonvektor eller luft-luft värmepump för kyla.

• Gilla
Bunkeflobjörn
  • Laddar…
Dockar du den till utedel L/vatten på din breddgrader så får du hem pengarna ganska snabbt, har en 407 ecoiar som drar 170m2 hus + fövärmning VV , så tänk till, en sån ligger på ca 50000kr + lite rör

• Gilla
ekholm1970 och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
En CTC eco air 610M verkar vara lagom för dig, en sån får du för ca 55' plus installation. Det känns ganska självklart att gå på en sån som besparing.

Sen kan du bygga ut med fläktkonvektor eller luft-luft värmepump för kyla.
Stort tack. Detta blir en jättebra lösning

Kanske överkurs, men jag noterade på prisjakt att det skilde 15000kr mellan CTC 407 och CTC 610M. Såklart är 610M en vassare värmepump, men är det värt skillnaden?
Är inte jättepriskänslig med tanke på att jag hade trott att det skulle bli +100000kr med vatten-luftlösningen, men om det inte är alltför stor skillnad mellan värmepumparna och båda är tillräckliga för 140kvm enplan så kanske jag går för den billigare.

Bästa svaret

Det är helt olika modeller med on/off respektive varvtalsstyrning. Skulle säga att CTC 407 ger ca 75% effekttäckning och el-tillsatsen blir bara ett par hundra kWh/år. Med 610M behövs det givetvis ingen el-tillsats. Malmö har dimensionerande vinterutetemperatur på bara -10,2°C enligt Boverkets tabell.

• Gilla
Bunkeflobjörn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.