1 576 läst ·
0 svar
2k läst
0 svar
Tilläggsisolering vinda
Hej,
Har försökt leta lite men finner ingen direkt spot-on tråd. Kanske jag som söker dåligt (har fått höra det hela livet
).
Efter att ha installerat FTX ventilation uppe i gullfiber isoleringen på vinden har man fått sig en liten uppfattning om hur isoleringen ser ut. Det är dubbla ~15cm gulfiberisolering omlott varandra, varav den övre har vindskydd. Den är uppriven/trasig på många ställen efter olika modikationer såsom installerad kamin, ny placering köksfläkt/kanalisation upp till huven på taket,förvaring av bråte etc av förra ägaren. Nu när jag krypit och gjort ventilationskanaler & isolering av dessa, lyft på isoleringen för dragning av nya VP-rör vid flytt av el vid renovering av rum etc gjort ändå mer åverkan på vindskyddet. Renoveringen av huset fortskrider ju allteftersom så mer åverkan kommer det ju att bli. Den ser helt enkelt rätt skabbig ut. Tanken att kasta ut allt och isolera med 50cm lösull när all slangdragning är klar och fogskumma eventuella otätheter, nytt kondensskydd över befintliga kopplingsdosor(går ej över idag, borrat igenom från undersida och ditsatt uppeifrån).
När man läser här verkar det ju som att mögel kommer som ett brev på posten då temperaturen på kallvinden skjunker och att vara beredd och veta hur man ska åtgärda det känns ju ganska bra att vara. Att byta tak och isolera utifrån, göra en så kallad klimatvind är inte aktuellt. Taket är ca: 15 år och planeras inte bytas inom snar framtid. Taket på ekonomidelen är 2 år. Anticimex mätning av takstolar vid besiktning (drygt 7 månader sen) visade en fuktkvot på 13% i träet på takstolar. Jag har mätt ganska nyligen också med min egna fuktkvotmätare och fick 13,5%. Har ej någon hygrometer för att mäta luftfuktigheten, men anticimex tyckte att en fuktkvotmätare och inspektion själv var tillräckligt. Anyhow, så har jag kollat på olika andra lösningar och kommit fram till att den lösningen som fixar problemet med säkerhet är en avfuktare, typ en Acetec. Här kommer min fråga: Man måste täta allt, bygga igen luftspalterna, täta hålen vid nocken, och som i mitt fall, underspikningen som går över en altan (öppet från vinden). Höja upp alt bygga ny landgång för den nya höjden på isoleringen och än mer rördragning för avfuktaren. Kostar en slant och ganska mycket arbete bara det. Sen inköp av en avfuktare som måste bli deras 400 serie då våran boyta (1-plans hus) är 115kvm + ekonomidel 64kvm, dvs 179kvm vinda. Gogglat runt och sett förbrukningen över ett tidspann på 1 år med en smartplugg till tror jag den kallas, sänker förbrukningen enligt dom med 50% ändå landar på 3300kwh med en avfuktare 400-serie. När jag sedan använder mig av dessa snabbakalkylatorer online för att få en uppfattning vad man mellan tummen och pekfingret kan förvänta sig i besparing understiger den förbrukningen på avfuktaren.
Har jag räknat/tänkt fel någonstans? Vad jag spar i värmekostnad (har fjärr) flyttas istället över till elräkningen?
Alternativet som jag funderar på då är att skita i tilläggsisoleringen och ist bygga en platå på ~15-20 kvm mellan takstolarna där man kommer in från kortsida av taket för att använda som förvaring. Och om det är nödvändigt (vad vet ni, inte tror) lägga någon form av vindskydd över all isolering eller kanske bara där den är trasig?
Tack för ett superbra forum!
Har försökt leta lite men finner ingen direkt spot-on tråd. Kanske jag som söker dåligt (har fått höra det hela livet
Efter att ha installerat FTX ventilation uppe i gullfiber isoleringen på vinden har man fått sig en liten uppfattning om hur isoleringen ser ut. Det är dubbla ~15cm gulfiberisolering omlott varandra, varav den övre har vindskydd. Den är uppriven/trasig på många ställen efter olika modikationer såsom installerad kamin, ny placering köksfläkt/kanalisation upp till huven på taket,förvaring av bråte etc av förra ägaren. Nu när jag krypit och gjort ventilationskanaler & isolering av dessa, lyft på isoleringen för dragning av nya VP-rör vid flytt av el vid renovering av rum etc gjort ändå mer åverkan på vindskyddet. Renoveringen av huset fortskrider ju allteftersom så mer åverkan kommer det ju att bli. Den ser helt enkelt rätt skabbig ut. Tanken att kasta ut allt och isolera med 50cm lösull när all slangdragning är klar och fogskumma eventuella otätheter, nytt kondensskydd över befintliga kopplingsdosor(går ej över idag, borrat igenom från undersida och ditsatt uppeifrån).
När man läser här verkar det ju som att mögel kommer som ett brev på posten då temperaturen på kallvinden skjunker och att vara beredd och veta hur man ska åtgärda det känns ju ganska bra att vara. Att byta tak och isolera utifrån, göra en så kallad klimatvind är inte aktuellt. Taket är ca: 15 år och planeras inte bytas inom snar framtid. Taket på ekonomidelen är 2 år. Anticimex mätning av takstolar vid besiktning (drygt 7 månader sen) visade en fuktkvot på 13% i träet på takstolar. Jag har mätt ganska nyligen också med min egna fuktkvotmätare och fick 13,5%. Har ej någon hygrometer för att mäta luftfuktigheten, men anticimex tyckte att en fuktkvotmätare och inspektion själv var tillräckligt. Anyhow, så har jag kollat på olika andra lösningar och kommit fram till att den lösningen som fixar problemet med säkerhet är en avfuktare, typ en Acetec. Här kommer min fråga: Man måste täta allt, bygga igen luftspalterna, täta hålen vid nocken, och som i mitt fall, underspikningen som går över en altan (öppet från vinden). Höja upp alt bygga ny landgång för den nya höjden på isoleringen och än mer rördragning för avfuktaren. Kostar en slant och ganska mycket arbete bara det. Sen inköp av en avfuktare som måste bli deras 400 serie då våran boyta (1-plans hus) är 115kvm + ekonomidel 64kvm, dvs 179kvm vinda. Gogglat runt och sett förbrukningen över ett tidspann på 1 år med en smartplugg till tror jag den kallas, sänker förbrukningen enligt dom med 50% ändå landar på 3300kwh med en avfuktare 400-serie. När jag sedan använder mig av dessa snabbakalkylatorer online för att få en uppfattning vad man mellan tummen och pekfingret kan förvänta sig i besparing understiger den förbrukningen på avfuktaren.
Har jag räknat/tänkt fel någonstans? Vad jag spar i värmekostnad (har fjärr) flyttas istället över till elräkningen?
Alternativet som jag funderar på då är att skita i tilläggsisoleringen och ist bygga en platå på ~15-20 kvm mellan takstolarna där man kommer in från kortsida av taket för att använda som förvaring. Och om det är nödvändigt (vad vet ni, inte tror) lägga någon form av vindskydd över all isolering eller kanske bara där den är trasig?
Tack för ett superbra forum!
Klicka här för att svara