Hej!
Hittar ingen direkt tråd om detta ämnet, men vet ni med er att det finns får ni gärna hänvisa vidare mig!
Jo, på vår vind ligger det idag 95mm glasull. Det finns ingen ångspärr utan vindbjälklaget består av takgips med aluminiumklädd baksida som är spikad/skruvad i råspont. Råsponten är heltäckande kan även sägas.
Problemet i vårt fall är inte att det läcker en massa värme till vinden, att jag förbrukar lite extra energi pga detta är inget som direkt rör mig i ryggen då vår förbrukning är mer än godkänd som den är. Problemet ligger snarare tvärt om, att det troligen läcker en massa värme ner till sovrummen sommartid.
Sommartid blir det lätt 40-50°C uppe på vinden och i sovrummen är det inte helt ovanligt att vi har en temp på 28-31°C. Då sovrummen ligger på andra våningen (inte 1.5 plan) så misstänker jag att värmen kommer ovanifrån. Fönstren är bytta för något år sedan till 3-glas energifönster med 0.8 u-värde. Väggarna är murade stenväggar i siporex med tegelfasad och en total tjocklek om ~34 cm. Så att den tunna isoleringen i taket är boven i dramat känns i mina ögon inte allt för långsökt.
Så, vad är då lösningen?
Ja, mina tankar går till att tilläggsisolera vinden. Dock vill jag inte ha för bra isolering då jag vill ha ett visst värmeläckage vintertid eftersom vinden idag är torr och fin. Det finns inte heller någon direkt luftspalt utan det lilla utbyte av luft som finns kommer ifrån där undertaket möter ytterväggarna och dess glipor.
Vilken sorts isolering bör jag använda mig av? Att eftermontera en ångspärr eller liknande känns inte aktuellt. Det lär aldrig bli bra pga konstruktionens utformning. Utan jag är ute efter en isolering som kan hantera viss fukt utan att påväxt och liknande kommer bli ett problem.
Cellulosa? Träullit? Kutterspån? Vad bör vi välja? Och vilken tjocklek som max? (Jag själv tänker max 25 cm för att inte få för bra isolervärde)