Jag kommer snart att tilläggsisolera ett nyinköpt hus med eternitfasad.

Går det / är det lämpligt, att låta plattorna sitta kvar och isolera utanpå?
Det är som bekant ganska dyrt att göra sig av med eternit.

Eternit är inte dyrt att göra sig av med fråga närmsta återvinnings station skulle gissa ca 500kr pet ton.

Det dyra med eternit har jag förstått är arbetet med att ta ner det. Är omgärdat av mycket bestämmelser och de som gör det måste ha genomgått utbildning för ändamålet.
Själv har vi eternit-tak som tyvärr börjar bli lite väl dåligt och som vi nog får byta ut i samband med utbyggnad. Det tänker jag dock, utan att tveka, göra själv. Och ingen kan inbilla mig att jag får lungcancer av det engångs-arbetet.

Jena skrev:
Det dyra med eternit har jag förstått är arbetet med att ta ner det. Är omgärdat av mycket bestämmelser och de som gör det måste ha genomgått utbildning för ändamålet.
Själv har vi eternit-tak som tyvärr börjar bli lite väl dåligt och som vi nog får byta ut i samband med utbyggnad. Det tänker jag dock, utan att tveka, göra själv. Och ingen kan inbilla mig att jag får lungcancer av det engångs-arbetet.
Om du låter en yrkesman göra jobbet blir det dyrt. Den som kan sätta upp en fasad kan dock ta ner eternitplattor också. Själv är bäste dräng.

Vad gäller deponering så kan jag tipsa om att sopstationen i Fittja, söder om stockholm, har en container för asbest/eternit där man kostnadsfritt kan slänga eländet. Enligt miljöförvaltningen i stockholm finns bara tre ställen som tar emot eternit (Värmdö, Gladö och Langnö) men det är visst inte riktigt sant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.