Hej,

Vi har ett 1 1/2-plans hus från -54 där golven på övervåningen blir kalla på vintern. Jag misstänker att det drar från kattvindarna vi har. Hur tilläggsisolerar jag på bästa sätt? Jag har försökt läsa på men blir inte riktigt klok på detta med isolering/ventilation/fukt.
Kattvindarna har varken takfotsventilation eller gavelventiler. Det finns heller inte någon luftspalt till själva vinden. Idag är golvet på kattvinden isolerat med 170mm sågspån. Väggarna verkar vara isolerade med vad jag tror är tretex-skivor. Vet inte om det finns någon ytterliggare isolering på insidan av väggarna. Den förra ägaren har börjat med att bättra på isoleringen på väggen på ena halvan av kattvinden (se bild). Har dock inget emot att göra om detta till förmån för en bättre lösning.

Mina funderingar nu är:
- Vilket isoleringsmaterial bör jag välja och hur ska jag isolera?
- Bör jag sätta in gavelventiler nu när jag tilläggsisolerar?
- Något mer jag bör tänka på?

Var inne ett tag på att leja någon firma som sprutar in lösull men vad jag förstår efter att ha läst runt så är det inte så bra att lägga lösull ovanpå befintlig sågspån. Känns också som en dålig lösning om man vill kunna gå och inspektera kattvinden i framtiden.

Såhär ser en av kattvindarna ut:

En kattvind med synlig isolering mellan träreglar och en delvis öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kattvind med befintlig isolering, synliga träbjälkar och tilläggsisolerat område med mineralull och tejp.
Skapa konto

Delvis isolerad kattvind med träbjälkar, isolerskivor och sågspån på golvet i äldre hus.
Skapa konto

Delvis isolerad kattvind med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial intill oskyddade områden.
Skapa konto

Isolerad kattvind med 170mm sågspån, synliga takbjälkar och delvis bättrat på isolering.
Skapa konto

Har ringt en firma som håller på med lösull bara för att höra vad dom säger. Enligt honom kunde man lägga på 400mm lösull på befintlig sågspån. Han tyckte man skulle sätta in ventiler på gavlarna för att bättra på ventilationen.
Min uppfattning efter att ha läst runt är att detta är en dålig lösning, vad säger ni?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.