Jag behöver lite råd gällande tilläggsisolering av en idag dåligt ventilerad kallvind. Det finns enbart en liten ventil på ena gaveln och inget i takfoten.

Huset är från -43 och har ingen diff.spärr upp mot vind. Bjälklager har 50 mm spån + 100 mm min.iso idag och tanken är att tilläggsisolera med 300 mm.

Jag bör väl öka ventileringen på vinden då jag nu sänker temperaturen där på vintern?!? :-/

Fungerar Ekofiber i denna miljö utan diff.spärr ner?

Tack på förhand!

Tack Kurre för ditt tips!

Förstår jag dig rätt med om jag säger att "aktiv" isolering tar upp fukt i fibrerna (utan kondens på dem) som sen kan avges medan "inaktiv" isolering (typ min.ull) inte tar upp fukt och får därmet kondens på fibrerna vid daggpunkten som sen bl a kan mögla?

Finns det då något jag kan görar om jag har spån + min.ull utan diff.spärr utan att slängar bort min.ullen från kallvinden? Min ekonomi i detta byggprojekt är väldigt begränsad!

Tack på förhand!

Glöm inte att kolla vad du har för system med vindavledning från takfoten. Om du kan "bryta upp" lite där så kan du leda upp riktigt mycket luft vilket e bra. Nu menar jag alltså utluft. Problemet kvarstår som du säger att den trista fuktiga luften kommer UPP genom huset. Låt den göra det då. Så länge den ventileras är nr 1. Det andra är att det helst inte få bli nära 0 gradigt i själva isolerinegn. den risken ökar ju tjockare isolering du tar. Pröva en 195 och en 95 först. Lycka till

Angående ventilering av vinden. Jag har nyss köpt ett hus från 1959 som inte har någon ventil på gavlarna och där fasadteglet går ända upp till råsponten vid takfoten. På vinden ser man tydligt mörka fläckar på råsponten, förmodligen från kondenserad inneluft (förre ägaren körde elpatron, vi eldar nu med olja). Enligt besiktningsmannen så skulle man se till att få en bra ventilation inne i bostaden så att man "motade Olle i grind", d.v.s miskade mängden fuktig luft som kommer upp genom den diffusionsöppna konstruktionen. Han menade att man INTE skulle ventilera vinden eftersom man då kyler ned vinden ännu mer med mer kondens som följd..., jag känner mig väldans rådvill. Han är ganska ensam om att a denna inställning. De flesta andra experter tycker man skall ventilera vinden. Ecofiber som tilläggsisolering är väl (nästan) alla överens om men hur gör man med vindens ventilation? Vad tycker Ni?

Hej Boussard! Eftersom du endast har isolerat vindsbjälklag, dvs inget isolerat tak - vilket betyder kall vind så anser jag, liksom du tycks göra själv att man skall ventilera vinden. Vinden blir INTE nämnvärt kallare eftersom den redan är OISOLERAD. DÄREMOT får den lite mer fukt - eller snarare KAN få. Den stora vinsten är att man inte får lokala platser som är helt "vindstilla". Som bekant växer dimma till sig nattetid i vindsvaga områden (genom utsrålning från jordytan). Den bryts av blåst. Samma sak gäller en vind. Det måste vara en svag cirkulation i en kallvind. En varmvind är en annan sak. Jag föreslår att du ordnar en vindavledare minst 4 cm tjock luftspalt. Jag föreslår även att du lägger in ventiler i nocken (gaveln). Man kan även tänka sig en öppning under tegelpannorna men det e lite bökigare att installera i efterhand. PS Du kan pröva att ställa upp lite torrbollar eller ännu hellre en avfuktare på vinden och se vad som händer genom att mäta fukten DS.

Okej RSRC, jo jag är inne på att ventilera utrymmet, men jag borde göra det samtidigt som jag tilläggisolerar, eller?

Jag har en RF-mätare men bara en enkel kombinerad termometer/RF-mätare vilket medför att man får springa och titta stup i kvarten. Inne har vi mellan 35-40%RF vid 20-21 grader vilket låter lågt, eller? Naturligtvis uppåt 80% lokalt i badrummet vid dusch, men det sjunker relativt snabbt, fukten far väl uppå vinden...

Man skulle ha en logger, typ intab:s tiny logger. En annan variant är att ställa in hygrostaten på min luftavfuktare och låta den stå på vinden. Eftersom vinden är oisloerad så slipper man avfukta uteluften också..., men det är 115m2 i vinkel så det blir nog lurigt, man kanske kan placera den vid badrummet eller?

I övrigt så känns det jobbigt att picka loss sista raden fasadtegel..., för att inte snacka om att åla ut till takfoten, suck. 4cm tycker du är lagom vid takfot? jag tror att det är cirka 2/3:s sten sista varvet. Kan man göra på nåt annat sätt?

Hur stora ventiler i gavlarna då?

Du skall ha minst 0,2 m[sup]2[/sup] sammanlagd ventilarea i gavelspetsar till 100 m[sup]2[/sup] vind.

Ja, du måste ha god vetilation. Sätt upp ventiler både vid nock och takfot.

Kolla på http://www.paroc.se

Där finns det lite nyttig info.

Vet inte hur det har sagts förut här i forumet, men "mögelstopper"-ventilerna är alldeles utmärkta att tilläggsventilera gamla tak och vindar med.

Hur monterar man dessa mögelstopper:s? Hittade i en annan tråd där sades: "en liten rund ventil som monteras på taket under teglet" Förstår inte riktigt, skall man fräsa hål i råsponten då? Är det inte en risk för läckage? Vem tillverkar dem?

Man borrar ett hål rakt genom papp och panel med en dosborr/hålsåg, skär ett spår i pappen ovanför och skjuter upp själva mackapären in under kanten och slår fast med ett par pappspik. Passar bra mellan tegelläktraderna och är inte i vägen.

Vet inte vem som tillverkar, men är tämligen säker på att din närmaste byggvaruhandel har på hyllan.

Jag kommer själv att använda dessa när jag renoverar mitt yttertak. Då sätter jag en i varje takstolsfack nere och uppe på båda sidor.

Jag kanske säger AHA när jag ser mackapären på byggfirman, men, sätter man tillbaka pannan sen då? Hur kommer då luften in? Kapar man ur läkten längst ned?

Du kommer att säga AHA!

Den monteras under pannan och är runt 2 cm hög - vilket medför att den är osynligt monterad.

Inga ingrepp i läkt behövs.

Själva ventilen är tillverkad i gul plast och ser ut som en bred kil med öppning i nederändan där luften kommer in. I den delen av kilen som ligger an mot taket är ett hål med insektsnät för.

& så här gör man..

http://www.did.se/ccbygg/default.asp?t=1&meny=gds&kat=44&instruktionid=99&sok=y

8-)

Själv skulle jag ge fan i att isolera vinden mer änn vad den redan är.. Otroligt mycket bättre att öka vetilationen innomhus.. Efter som det normalt är den fuktiga innomhus luften som skapar problemen på vinden. ::)

Jag skulle isolera först. öka ventelationen i badrum/våtrum/kök. hålla koll på vinden.. Sen om det skulle bli problem, kanske öka ventilationen på vinden.. eller kanske till o med Minska den..

Sen så är det på Vintern som problemen uppstår om dom nu gör det..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.