1 791 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
tilläggsisolering av garage
Har ett garage, byggt -73, med tegelvägg utvändigt och ca 95 mm isolering (gullfiber) samt gipsskiva invändigt. Nu ska det konverteras till verkstad och jag vill ha en dräglig temperatur året om, d v s vintertid ska jag inte behöva ha ytterkläder där.
Farsan tycker att jag helt enkelt ska smälla upp en typ av gipsskiva med 50 mm isolering på baksidan mot befintlig vägg.
Själv är jag mer inne på att ta ner gipsskivorna, regla på, tilläggsisolera och sätta upp ångspärr före OSB och gips.
Farsans argument är att det är bökigt på gränsen till omöjligt att få ångspärren tät men så jävla omöjligt ska det väl inte vara. Eller...
Frågan är, helt enkelt: vad tycker ni?
Farsan tycker att jag helt enkelt ska smälla upp en typ av gipsskiva med 50 mm isolering på baksidan mot befintlig vägg.
Själv är jag mer inne på att ta ner gipsskivorna, regla på, tilläggsisolera och sätta upp ångspärr före OSB och gips.
Farsans argument är att det är bökigt på gränsen till omöjligt att få ångspärren tät men så jävla omöjligt ska det väl inte vara. Eller...
Frågan är, helt enkelt: vad tycker ni?
Behöver du någon ångspärr alls? Du har förmodligen en luftspalt mellan tegel och isolering. Sedan är det ju inte så fuktig luft i ett garage som i ett boningshus. Sedan möglar ju inte teglet ändå.
Skulle tippa på att du kan göra precis som du skriver själv. regla upp och isolera lite till, på med osb + gips.
Skulle tippa på att du kan göra precis som du skriver själv. regla upp och isolera lite till, på med osb + gips.
Klicka här för att svara