Hej,

Har hängt mer och mer här efter det att vi köpt hus nu i somras...
Massor av matnyttigt för en ny husägare... :)

Vi har som sagt ett hus från -72 där jag behöver ta bort panelen på sydgaveln och tänkte i samband med detta tilläggsisolera lite. Vi har idag stående fasspont, vilket jag tänkte byta ut. Bakom panelen så har jag vad som måste vara en horisontal luftspalt med ett cc mått på mellan 800-950 mm. Luftspalten är ungefär, lite svårt att mäta, 20-25 mm. Vindskyddet är eternitskivor som spikläkten och panel är fastspikad i. Jag har inte tänkt att röra eterniten om jag inte verkligen måste, hoppas att allt ser bra under panelen.

Så till själv tilläggsisoleringen...
Som jag ser det så har jag två alternativ.
  1. Sala på spikläkten så att jag får in 45 mm isolering, sen på med vindduk och sen sala igen för att får en luftspalt. Sen avsluta med att spika upp ny panel.
  2. Sätta upp nya vertikala reglar med cc 600, isolera, på med vindduk och sen sätta vertikal spikläkt får att få en luftspalt, vilket fortfarande kommer att luftas horisontellt.

Just nu lutar jag åt alternativ två. Har inte riktigt heller tänkt ut vilken typ av isolering jag vill ha.
En fråga jag just kom på är om det är ok att lägga isoleringen direkt mot eternitskivorna, isoleringen blir ju lite ihoptryckt vid spikläkten.

Tar gärna emot förslag och kommentarer.

Cheers
Jon

Redigerat:
Kan tillägga att jag antagligen har gipsskivor med plast på baksidan, så det finns någon typ av diffusionsspärr men den är inte 100% tät. Det är ju inte tejpat mellan gipsskivorna. Det var den här lösningen i grannhuset som är likadant och byggt samtidigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.