Hej,

Går rakt på sak. Har en kåk i Karlstad byggd 1980. Diffusionsplast i väggar och tak. Vi har nu bott här i två år, trivs väldans bra. I somras fick jag för mig att skrota befintlig mekanisk frånluft och installera ett FTX-aggregat av märket HERU 160 S EC på kallvinden. I bjälklaget låg plattor i stenull 170mm + 40mm byggamtta med papp.

Byggmattan åkte på tippen, vent.rören drogs mellan takstolarna i bjälklaget. Som lock ovanpå detta la jag 145mm glasull. Tot 315mm isolering. Efter diskussion med en byggare har jag även lagt vindpapp som översta lagret. Vindpappen (AC 350) som vanligtvis monteras i ytterväggar ska vara diffusionsöppen.

Endast mittgången har golv bestående av spånskivor. Salat upp takstolarna till samma tjocklek som isoleringen 315mm (misstag #1). Spånskivorna ligger nu dikt an mot isoleringen. Konstaterade idag att en av skivorna frusit fast i isoleringen. Skivan låg ovan badrummet som används flitigt av 4 pers. Genomföring tre VP-rör samt skarv i plasten som nu är tejpade. Har några 70-reglar liggandes. Kommer höja golvet för att få en luftspalt till isoleringen. Hoppas det löser det problemet. MEN blev lite nojig.

Nån som har en känsla för vindpappen, nån som gjort nåt likande? Släpper den genom tillräckligt med fukt eller har jag byggt en tidsinställd bomb?

Förstår att det är svårt att svara på. Har iaf undertryck i huset. Diffusionsplasten är ju 40 år gammal. Så helt tät är den ju inte, men i övrigt är det torrt där uppe

Isolering i vindsutrymme med spånskiva fryst fast, synligt frost och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kallvind med nyinstallerade ventilationsslangar, vindpapp och trästöd på en bostadsisolering.
Skapa konto
Vindpapp och isolering på vind med synliga takstolar och ventilationsslangar.
Skapa konto

Allt gott
/Micke

Jag skulle inte vara rädd för att det kommer upp lite fukt på vinden. Däremot lite rädd att stänga in den som du gjort. Den metoden tror jag inte är prövad, alltså nästan tätt skikt för isoleringen.

Jo, det är min oro också. Fukt som tränger genom innertaket kondenserar nu vintertid mot insidan pappen. Vid omslag får jag en pool på taket. Det hela blir för tätt.

Precis, isolera samtliga ventrör bara,

Noggrannt lagda byggrullar ger även dom en så gott som homogent papplager som översta skikt. Men pappen på dessa är förmodligen mer diffusionsöppen/tunnare.

Lutar åt att öppna upp vindpappen en aning genom att perforera med en spikrulle eller liknande

Skönt att du bara är lite orolig :)

Kollade under pappen på några ställen där det var lätt att komma åt. Lite frost i anslutning till badrummet, men inga stora mängder.

Slängde ihop en 'spik-rulle' o rollade pappen idag. Nu är den iaf. inte det minsta diffusionstät. Hoppas det fungerar. Försöker hålla det under uppsikt.

Ett tips till andra som vill lära känna sin kåk. Nu vintertid när det är kallt, inspektera vinden. Fukt yttrar sig som frost. Främst på metalldelar som spikar, men även på yttertak o trädetaljer. Gissar att rimliga mängder är ok. Brukar ju bara bra att ligga ett steg före.

Hand i blå handske lyfter svart byggpapp med vita frostkristaller på en vind, över gul isolering.
Skapa konto

Hemmagjord 'spik-rulle' avsedd för att perforera diffusionstät papp på vinden.
Skapa konto

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.