20 549 läst ·
14 svar
21k läst
14 svar
Tilläggsisolera ytterdörr?
Hej.
Någon här som tillägsisolerat en ytterdörr någon gång?
Funderar på om det är någon idé att göra detta.
Dörren jag har är någon standard trädörr från 1976, som inte är så bra isolerad (vad jag tror iaf).
Hur vore det att fästa 10-20mm cellplast på insidan och sedan täcka detta med en tunn plyfa
.
Nya längre skruvar till lås/dörrhandtag behövs ju också.
Ptja är jag helt ute och cyklar med denna idé tro
.
Dörren jag har är någon standard trädörr från 1976, som inte är så bra isolerad (vad jag tror iaf).
Hur vore det att fästa 10-20mm cellplast på insidan och sedan täcka detta med en tunn plyfa
Ptja är jag helt ute och cyklar med denna idé tro
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men är det värt kostnaden/besväret? Hur mycket tror du att du sparar?
Om huset är från 1976 kanske du skulle tiltta på vind- och väggisolering i stället.
//KoW
Om huset är från 1976 kanske du skulle tiltta på vind- och väggisolering i stället.
//KoW
Ptja materialkostnad några hundralappar (det mesta finns hemma redan), ny bättre isolerad dörr kostar väl runt 5k ungefär.KnockOnWood skrev:
Titta över vindsisoleringen är på gång, dock ej väggar då det är en tegelkåk.
Fönsterbyten är även det på tapeten men till våren d^_^b.
jag är me på sista radenjojjeblom skrev:Hej.
Hur vore det att fästa 10-20mm cellplast på insidan och sedan täcka detta med en tunn plyfa.
Ptja är jag helt ute och cyklar med denna idé tro.
ta och pyssla med något annat istället inte kul med en skyddsrums dörr.
Vi gjorde en sådan tilläggsisolering på vår ytterdörr och skippade innerdörren. se bara till att passa in ramen rätt och ha en bra list som tätar bra. vi hade dubbla lister rensade båda speglarna. var spegel där nere och glas upptill. fyllde med frigolit + frigolit 15mm på insidan 5mm plywood med teak på en sida och lister och speglar i dito material. Slapp innerdörren och det blev tätare än innan. Funkar kanon så länge själva dörrbladet är tätt från början.
Har gjort precis som du beskriver med en ytterdörrjojjeblom skrev:
Hej.
Hur vore det att fästa 10-20mm cellplast på insidan och sedan täcka detta med en tunn plyfa.
Ptja är jag helt ute och cyklar med denna idé tro.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 026 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 026 inlägg
Klicka här för att svara