1 111 läst ·
15 svar
1k läst
15 svar
Tilläggsisolera vind med de här siffrorna (loggat 1 år)
Har loggat temperatur och relativ fuktighet under ett år nu och det ser ut så här på min vind (temperatur-axel på höger sida). Grovt kan man säga att det är 70-80% relativ fuktighet på vintern och 50-60% på sommaren.
Sekelskiftshus med torvisolering upp mot vinden och ingen plast eller så. Har FTX vilket kanske håller nere fukten litegrann på vinden. Bergvärme så murstocken blir inte varm.
Kan man säga utifrån datat om det vore riskfyllt att tilläggsisolera vinden lite lagom? Nu är det ca. 10-15 cm torv så här finns förbättringspotential.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sekelskiftshus med torvisolering upp mot vinden och ingen plast eller så. Har FTX vilket kanske håller nere fukten litegrann på vinden. Bergvärme så murstocken blir inte varm.
Kan man säga utifrån datat om det vore riskfyllt att tilläggsisolera vinden lite lagom? Nu är det ca. 10-15 cm torv så här finns förbättringspotential.
Har du några tecken på kondens och/eller påväxt idag?P Peter321 skrev:Har loggat temperatur och relativ fuktighet under ett år nu och det ser ut så här på min vind (temperatur-axel på höger sida). Grovt kan man säga att det är 70-80% relativ fuktighet på vintern och 50-60% på sommaren.
[bild]
Sekelskiftshus med torvisolering upp mot vinden och ingen plast eller så. Har FTX vilket kanske håller nere fukten litegrann på vinden. Bergvärme så murstocken blir inte varm.
Kan man säga utifrån datat om det vore riskfyllt att tilläggsisolera vinden lite lagom? Nu är det ca. 10-15 cm torv så här finns förbättringspotential.![]()
OK, din vind verkar hålla sig relativt varm tack vare halvkass isolering idag och verkar klara sig bra.P Peter321 skrev:
Det blir väl ett avvägande hur mycket lägre uppvärmningskostnad du får med ökad isolering, kontra riskerna det innebär med att få en kallare vind.
I praktiken måste du försöka eliminera ångläckaget inifrån byggnaden om du förbättrar isoleringen markant.
Annars kan du få ökade problem med kondens/fukt som då inte torkar ut vilket kan leda till påväxt och elände. Kanske rentav att du behöver installera en avfuktare, och då minskar ju energivinsten med isolering.
Således- jag tror huset mår bäst av att du låter det vara som det är, och installerar en braskamin som du kompletteringseldar med när det är svinkallt.
Är ingen expert på området ska tilläggas, men det är egna erfarenheter.
Hur är yttertaket uppbyggt?
Hur är vinden ventilerad?
Var i landet, dvs vilket klimat? (Stor skillnad på Skåne och norra Norrland...)
Eller har du loggdata även för temp & fukt utomhus?
Generellt gäller att ju mer välisolerat bjälklag desto kallare vind, och ju kallare vind desto fuktigare. Här i Skåne ligger luftfuktigheten utomhus på vinterhalvåret mellan 90-100% RH, oftast 97-100%.
Det bör väl ändå gå att lägga på 15-30 cm grovt sågspån ovanpå torven. Det finns ju inga garantier, men iom övervakning (loggning + visuellt årligen) så kan ju ev mögelproblem upptäckas tidigt och därmed kunna åtgärdas för att minimera skadorna.
Hur är vinden ventilerad?
Var i landet, dvs vilket klimat? (Stor skillnad på Skåne och norra Norrland...)
Eller har du loggdata även för temp & fukt utomhus?
Generellt gäller att ju mer välisolerat bjälklag desto kallare vind, och ju kallare vind desto fuktigare. Här i Skåne ligger luftfuktigheten utomhus på vinterhalvåret mellan 90-100% RH, oftast 97-100%.
Det bör väl ändå gå att lägga på 15-30 cm grovt sågspån ovanpå torven. Det finns ju inga garantier, men iom övervakning (loggning + visuellt årligen) så kan ju ev mögelproblem upptäckas tidigt och därmed kunna åtgärdas för att minimera skadorna.
Det är ett vanligt tegeltak så råspont – underlagspapp – ströläkt – bärläkt – tegelpannor.Oldboy skrev:
Hur är yttertaket uppbyggt?
Hur är vinden ventilerad?
Var i landet, dvs vilket klimat? (Stor skillnad på Skåne och norra Norrland...)
Eller har du loggdata även för temp & fukt utomhus?
Generellt gäller att ju mer välisolerat bjälklag desto kallare vind, och ju kallare vind desto fuktigare. Här i Skåne ligger luftfuktigheten utomhus på vinterhalvåret mellan 90-100% RH, oftast 97-100%.
Det bör väl ändå gå att lägga på 15-30 cm grovt sågspån ovanpå torven. Det finns ju inga garantier, men iom övervakning (loggning + visuellt årligen) så kan ju ev mögelproblem upptäckas tidigt och därmed kunna åtgärdas för att minimera skadorna.
Huset är från 1910 i Stockholm, ingen direkt ventilation, inga hål upptagna i gavlarna t.ex. men det är inte lufttätt, en hel del hål här och där - gavlarna på vinden är inte isolerade.
Är sågspån det mest lämpliga att lägga uppepå torven? Kutterspån eller cellulosafiber av något slag? Det är ganska trångt där uppe så skulle helst ha någon isolering som inte bygger onödigt mycket höjd.
Då kan du analysera om värdena på vinden följer motsvarande utomhus eller om du har varmare vind med mindre fukt. Om du har det senare kan det bli sämre med tilläggs isolering utan ytterligare åtgärder.
Det kan ju också vara så att du har fuktigare vind än uteluften och då behöver du fundera på hur du ska täta insidan mot vinden.
Det kan ju också vara så att du har fuktigare vind än uteluften och då behöver du fundera på hur du ska täta insidan mot vinden.
Det låter väldigt rimligt. Jag tog ut datat och plockade ihop två diagram som jämför inne och ute för temperatur respektive relativt luftfuktighet.Matti_75 skrev:
Då kan du analysera om värdena på vinden följer motsvarande utomhus eller om du har varmare vind med mindre fukt. Om du har det senare kan det bli sämre med tilläggs isolering utan ytterligare åtgärder.
Det kan ju också vara så att du har fuktigare vind än uteluften och då behöver du fundera på hur du ska täta insidan mot vinden.
Temperatur
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Relativ fuktighet
Från 1 november till 1 april är det i snitt 5 grader varmare på vinden än utomhus. Under samma period är den relativa fuktigheten 10.5 procentenheter högre i snitt ute än inne.
Där fick du svaret. Eftersom huset läcker värme upp på vinden så blir den varmare med lägre fuktighet. Skulle du nu isolera vinden så sjunker temperaturen och fuktigheten öka och eftersom du redan nu ligger i riskzonen för problem med påväxt så måste du fundera rejält på vad du ska göra. Jag förstår att du behöver isolera för att spara på uppvärmningen.
Hur ser ventilationen ut på vinden?
Kan du isolera vinden från utsidan?
Hur ser ventilationen ut på vinden?
Kan du isolera vinden från utsidan?
Ventilationen är egentligen främst att det är glipor rakt ut på åtminstone den ena gaveln. Samtidigt så är ju fuktigheten i stort sett alltid högre ute än inne som ses i diagrammet (jag har FTX som kanske håller fukten upp till vind nere). Så det bästa vore kanske att försöka täta mer uppe på vinden snarare än att ventilera.Matti_75 skrev:
Där fick du svaret. Eftersom huset läcker värme upp på vinden så blir den varmare med lägre fuktighet. Skulle du nu isolera vinden så sjunker temperaturen och fuktigheten öka och eftersom du redan nu ligger i riskzonen för problem med påväxt så måste du fundera rejält på vad du ska göra. Jag förstår att du behöver isolera för att spara på uppvärmningen.
Hur ser ventilationen ut på vinden?
Kan du isolera vinden från utsidan?
Relativt fräsch tak som dessutom är brant och högt så jag är inte jättesugen på att göra något på utsidan… 😅 Det blir nog svårt att räkna hem också då jag kommer behöva ta in någon som gör det i så fall då jag inte vill klättra på taket.
Årsförbrukningen just nu ligger på 18-20 tusen kWh och då har vi även ett garage. (Över-)Optimistiskt är kanske att kunna spara max 3000 kWh per år.
Jag gillar hemautomation så en lösning där jag dels själv skulle kunna göra allt jobb och dels skulle vara lite kul skulle kunna vara så här:
* Lägga på mer isolering
* Täta gavlarna så att det blir så instängt som möjligt där uppe.
* Stoppa in antingen uppvärmning eller en avfuktare på vinden som jag styr mot fukt och temperatur.
Låter det som en bra plan..? Osäkerheten tror jag främst ligger i hur algoritmen för när avfuktningen skulle behöva gå igång bör se ut.
Ja ett första steg är att täta vinden som du säger och se vad som händer. Sedan kan du isolera. Jag är lite allergisk mot avfuktare och är fullt övertygad om att du kan lösa detta utan någon sådan eller tillförande av värme.
Jag skulle också kollat du verkligen har tillräcklig undertryck i bodelen så att det inte till en del ändå läcker upp fukt med konvektion.
Sedan har man också att vattnets ångtryck är högre i bodelen än vinden och det kan diffundera långsamt över stor yta genom takets material. Detta baserat på att 1 grad temperaturhöjning bör minska Rh runt 6% per grad (har inte dubbelkollat just det) vid lite högre än noll grader C och i diagrammen har man bara nått 10% lägre Rh gentemot utomhus trots 5 grader C höjning och indikerar alltså att det fins kvar en fuktflöde från bodelen mot vinden.
Med andra ord om undertrycket är säkrad och det inte läcker upp fuktig luft från bodelen till vinden och fortfarande har 10% Spannet ang luftfuktighet inne/ute och senare i framtiden gör renoveringsarbete i tak mot vinden, kan man överväga diffusiontät beläggning just för att få ned diffusionsfuktvandringen genom innertak mot vinden även om man man med FTX ser till att hålla tillräcklig undertryck i huset.
Sedan har man också att vattnets ångtryck är högre i bodelen än vinden och det kan diffundera långsamt över stor yta genom takets material. Detta baserat på att 1 grad temperaturhöjning bör minska Rh runt 6% per grad (har inte dubbelkollat just det) vid lite högre än noll grader C och i diagrammen har man bara nått 10% lägre Rh gentemot utomhus trots 5 grader C höjning och indikerar alltså att det fins kvar en fuktflöde från bodelen mot vinden.
Med andra ord om undertrycket är säkrad och det inte läcker upp fuktig luft från bodelen till vinden och fortfarande har 10% Spannet ang luftfuktighet inne/ute och senare i framtiden gör renoveringsarbete i tak mot vinden, kan man överväga diffusiontät beläggning just för att få ned diffusionsfuktvandringen genom innertak mot vinden även om man man med FTX ser till att hålla tillräcklig undertryck i huset.
Tack för de kloka tankarna. Jag misstänker att det är lite svårt att få ett mätbart undertryck i vårt hus då det är 100 år gammalt och läcker säkert typ överallt (?). Har 2% mer utsug än inblås på FTX-fläktarna, kanske att man skulle öka utsuget lite... Att täta innertaket känns som ett alldeles för stort projekt tyvärr.X xxargs skrev:Jag skulle också kollat du verkligen har tillräcklig undertryck i bodelen så att det inte till en del ändå läcker upp fukt med konvektion.
Sedan har man också att vattnets ångtryck är högre i bodelen än vinden och det kan diffundera långsamt över stor yta genom takets material. Detta baserat på att 1 grad temperaturhöjning bör minska Rh runt 6% per grad (har inte dubbelkollat just det) vid lite högre än noll grader C och i diagrammen har man bara nått 10% lägre Rh gentemot utomhus trots 5 grader C höjning och indikerar alltså att det fins kvar en fuktflöde från bodelen mot vinden.
Med andra ord om undertrycket är säkrad och det inte läcker upp fuktig luft från bodelen till vinden och fortfarande har 10% Spannet ang luftfuktighet inne/ute och senare i framtiden gör renoveringsarbete i tak mot vinden, kan man överväga diffusiontät beläggning just för att få ned diffusionsfuktvandringen genom innertak mot vinden även om man man med FTX ser till att hålla tillräcklig undertryck i huset.