Hej alla.

Har läst en hel del här om detta ämne, men igår när jag var upp på vinden dök en del praktiska frågor upp...

Idag har jag 120+50 mm på vinden, 120 mellan takstolarna och 50 ovanpå "underliggaren". (Hoppas ni förstår)
Nu tänkte jag lägga på minst 200 mm till (rulle). Problemet är hur man skall komma åt att göra detta utan att trilla ner i vardagsrummet...? Kan man lägga ut plank på takstolarnas underliggare och jobba inifrån och ut? I så fall trycks ju den ovanliggande 50 mm isoleringen ihop... men det kanske är enda sättet. Detta skulle ju avsevärt underlätta monterinag av luftning vid takfot också.

Huset är fö Gullringshus från 1970 i västerbotten.

Tack på förhand.
Mvh Peter

Det är nog inget problem att lägga plank, isoleringen fjädrar nog tillbaks. Men, varför inte - om du är osäker - plocka upp 50mm isoleringen, lägga plank, jobba längst bort med att lägga ny isolering, dra tillbaks (korta) planket, lägga tillbaks 50 mm + ny, osv.

Eller varför inte spruta ny isolering +400 överallt (ger mycket bättre och tätare isolerskikt.

Nu har jag testat att krypa runt på plank och det funkar bra, lite bök bara....

Mitt på vinden finns en gång, som dessutom breddats vid ingången på gaveln, som använts som förråd. Kan jag låta gången/golvet vara kvar eller ska jag riva upp det för att få ett obrutet isolerskikt?? (Jag har inte tänkt ha ngt förråd där uppe)

Blir resultatet sämre om jag låter dessa plankor vara kvar? Gången är ca 1 m bred.

under golvet bör du ha en liten luft ficka på kanske 5 cm.. Det är välldigt bra med ett golv iallfall.. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.