Hej, har köpt ett radhus från -72 där det såklart saknas adekvat isolering(enligt dagens standard). När jag slet ner det gamla Barracudatak så hittade jag rå betongbjälklag som går genom hela huset. Det fick mig att fundera på om jag skulle kunna förbättra isoleringen inifrån istället för att lägga mer massa på kallvinden.
Jag har försökt att göra en skiss över hur det ser ut idag men kort och gott så ser det ut såhär(tänkt inifrån): Betongbjälklag(ca 10 cm), 10-15 cm kutterspån sedan kallvind. (ingen ångspärr finns idag)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min tanke var att lägga i isolering och då träfiber alternativt Cellulosaisolering då detta materialet skall kunna "andas". Då det idag inte finns någon ångspärr så hoppades jag på att kunna skippa ångspärren.
Mina frågor är:
1) Kan jag lägga isolering i betongbjälklaget? Om inte, vad finns det för risker?
2) Behöver jag ångspärr? Om Ja, vart och varför
3) Borde jag välja någon annan isolering än träfiber eller cellulosa
4) Borde jag fylla hela utrymmet 15cm eller ska jag "spara" ett par cm för att skapa en "luftspalt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ut i betlongbjälklaget (neråt är det plywood) som jag hade tänkt att lägga isoleringen på). I denna kanalen hade jag tänkt att skjuta in isoleringsskivor.