Jag har köpt en begagnad byggbod att göra om till keramikverkstad. Boden har tunna ytterväggar av bestående av plåt - skumfog - plåt, ca 45mm. Jag vill tilläggsisolera både väggar och tak (nya takstolar) men är lite fundersam kring kondens då plåten i princip fungerar som ångspärr, i dubbel bemärkelse. Tanken var först att isolera 45+70 utåt och 45 inåt med cellplast, vilket ger en total väggtjocklek på ca 200mm. Men vad händer med den fuktiga och varma inneluften när den ska transporteras genom väggen. Det blir stopp och sedan stopp en gång till när den möter plåten. Plåt är också duktig på att skapa en daggpunkt med kondens som bilder tydliga droppar som börjar rinna.

Detta är samtidigt ingen bostad, men jag vill så klart att den ska hålla måttet och att klimatet ska vara friskt. Givetvis kommer jag att ventilera utrymmet och har inga problem att installera en avfuktare för att ge bättre förutsättningar, men finns det något i själva konstruktionen av den nya beklädnaden som jag bör fundera över, vad gäller materialval, luftspalter och dimensioner? Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.