Behöver lite hjälp och synpunkter på mitt nästa projekt.
Villa, Umeå, byggd -58. Råspont, isolering med spån i väggar. Ingen fuktspärr.

Ska nu tilläggsisolera 1 rum som ligger i direkt anslutning till garaget (som då sitter ihop med huset)
Min plan var då att göra tilläggsisoleringen på "garagesidan" på den vägg som länkar ihop garage-rum för att inte göra "rummet" mindre om det inte behövs.
Bottenvåning, gjuten platta i rummet, ej isolerad undertill. Varmgarage, kring 10 grader vintertid.
Plan:
Rum:45x45 reglar. Gullfiber i rummet. Ingen fuktspärr. Råspont. Gips.
"garagesidan": Papp mellan golv-vägg nertill. 45x45 reglar. stenull. Ingen fuktspärr. råspont. vanlig gips 1 lager

Frågor:
1. Behöver bara 1 vägg, dvs den som länkar ihop garaget med huset vara EI30 klassad?
2. Min plan med råspont istället för OSB är i rummet för att slippa lim i tänkt barnrum och i garaget för att få bra vägg att skruva upp saker i, tankar?
3. Min plan är att bara ha gips på 1 vägg, dvs mot huset och inte de andra. Där kommer resten att få tilläggsisolering och råspont/ OSB. Tankar? Gips i taket på garaget fn.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.