2 775 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
tilläggs isolera på fjällpanel
tack för alla svar
det kanske är bäst att ta bort den.. jag ville bara bespara mig det jobbet om det gick lika bra att ha den kvar... min tanke var att det var för isoleringens skull jag möjligtvis skulle avlägsna panelen
det kanske är bäst att ta bort den.. jag ville bara bespara mig det jobbet om det gick lika bra att ha den kvar... min tanke var att det var för isoleringens skull jag möjligtvis skulle avlägsna panelen
Ytterligare en anledning att ta bort den är att du kan bygga in fuktigt/mögligt virke under den nya fasaden, därtill kan det skapas luftströmmar om den gamla fasaden är ventilerad vilket försämrar effekten av tillägsisoleringen.
I mitt inlägg avsåg jag luftspalten under fjällpanelen, där bildas det större luftrörelser än mellan panel och isolering. Hur stor betydelse det har är svårt att uppskatta. Om du river gamla panelen så vinner du dessutom de centimetrarna panelen byggeri tjocklek om det har någon betydelse med avseende på t.ex tak/fönster/grund.
Okej! Låter vettigt!Fabian-Bom skrev:I mitt inlägg avsåg jag luftspalten under fjällpanelen, där bildas det större luftrörelser än mellan panel och isolering. Hur stor betydelse det har är svårt att uppskatta. Om du river gamla panelen så vinner du dessutom de centimetrarna panelen byggeri tjocklek om det har någon betydelse med avseende på t.ex tak/fönster/grund.
Klicka här för att svara