Hej! Jag tänkte tilläggsisolera på min lilla kåk... min fråga är... ska jag ta bort min gamla fjällpanel eller kan
jag lägga min isolering mot den??.. tacksam för svar av någon klok :)

jag har nyligen panelat om mitt hus det va fjällpanel, jag rev bort den gamla panelen

Bäst är nog att ta bort den. Borde bli lättare att få till reglar och sådant.. eller?

tack för alla svar
det kanske är bäst att ta bort den.. jag ville bara bespara mig det jobbet om det gick lika bra att ha den kvar... min tanke var att det var för isoleringens skull jag möjligtvis skulle avlägsna panelen

Ytterligare en anledning att ta bort den är att du kan bygga in fuktigt/mögligt virke under den nya fasaden, därtill kan det skapas luftströmmar om den gamla fasaden är ventilerad vilket försämrar effekten av tillägsisoleringen.

det var ungfär så jag tänkte... att det kanske inte är så bra om isoleringen inte ligger tätt mot panelen... det blir ju springor mellan

Det viktiga är att du inte bygger in fukt. Är panelen torr tror i alla fall jag att det går bra att låta panelen sitta. Lite luft emellan spelar ingen roll eftersom det är så små mellanrum.

Tack! det var det jag ville höra :-)

I mitt inlägg avsåg jag luftspalten under fjällpanelen, där bildas det större luftrörelser än mellan panel och isolering. Hur stor betydelse det har är svårt att uppskatta. Om du river gamla panelen så vinner du dessutom de centimetrarna panelen byggeri tjocklek om det har någon betydelse med avseende på t.ex tak/fönster/grund.

om jag inte sett fel så ligger fjällpanelen direkt mot en annan panel... vet inte om dom byggt så eller vad dom sysslat med?? kanske spån bakom den trä väggen

Fabian-Bom skrev:
I mitt inlägg avsåg jag luftspalten under fjällpanelen, där bildas det större luftrörelser än mellan panel och isolering. Hur stor betydelse det har är svårt att uppskatta. Om du river gamla panelen så vinner du dessutom de centimetrarna panelen byggeri tjocklek om det har någon betydelse med avseende på t.ex tak/fönster/grund.
Okej! Låter vettigt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.