8 995 läst ·
20 svar
9k läst
20 svar
Tilläggisolera inåt, trähus byggt 1936
Jag har samma konstruktion som du, dock tror jag att det är 3"-plank och 1" råspont. Gullringshus, 1937.
Jag hade nöjt mig med att sätta diffusionsöppen vindpapp/väv och ev. fyllt hålet " med isolering typ kutterspån. Och sparat pengarna till pelletsen.
Jag hade nöjt mig med att sätta diffusionsöppen vindpapp/väv och ev. fyllt hålet " med isolering typ kutterspån. Och sparat pengarna till pelletsen.
Vi kommer med största sannolikhet att välja isolering från finska Vital istället för mineralull, då slipper vi ju hela tveksamheten med ångspärrens vara eller icke vara...
Det känns som om det finns fler fördelar än nackdelar med den varianten, dels behåller vi husets grundtanke, dels kommer inte frågan om ventilationens tillräcklighet att bli aktuell eftersom vi inte plastar in huset..
Det känns som om det finns fler fördelar än nackdelar med den varianten, dels behåller vi husets grundtanke, dels kommer inte frågan om ventilationens tillräcklighet att bli aktuell eftersom vi inte plastar in huset..
Och så var vi tillbaka på ruta ett...
Vital kostar ju runt 120:- / kvm, så det känns som om det kommer att bli dyrare än det smakar...
Nu vet jag mer om husets konstruktion också, det är utifrån;
* Plankfasad
* 2" yttervägg
* 1" luftspalt
* 2" innervägg.
Ingen vindpapp, ingen isolering alls.
Kan en tanke vara att sätta vindpapp på insidan av innerväggen, sedan mineralull och sist plasta in alltihop i en ångspärr?
Vid det här laget har jag läst alldeles för mycket på olika ställen om isolering, så det vore skönt med lite idéer från andra som utfört en liknande isolering...
Vital kostar ju runt 120:- / kvm, så det känns som om det kommer att bli dyrare än det smakar...
Nu vet jag mer om husets konstruktion också, det är utifrån;
* Plankfasad
* 2" yttervägg
* 1" luftspalt
* 2" innervägg.
Kan en tanke vara att sätta vindpapp på insidan av innerväggen, sedan mineralull och sist plasta in alltihop i en ångspärr?
Vid det här laget har jag läst alldeles för mycket på olika ställen om isolering, så det vore skönt med lite idéer från andra som utfört en liknande isolering...
Plankfasad
* 2" yttervägg
* 1" luftspalt
* 2" innervägg.
Jag ska renovera ett gammalt hus från 62 vilket också ska tillägsisoleras och ska göra på följande sätt
1. Riv allt ända ut till ytterpanel
2. Vindpappa inifrån, inte lika bra som utifrån men betydligt mindre jobb
3. Isolera med en så pass tjock skiva som väggen tillåter, standard nu tror jag är 170+45
4. Plasta
5. 45*45 eller för elinstallationer
6. Spånskiva
7. Gipsskiva
Lycka till
* 2" yttervägg
* 1" luftspalt
* 2" innervägg.
Jag ska renovera ett gammalt hus från 62 vilket också ska tillägsisoleras och ska göra på följande sätt
1. Riv allt ända ut till ytterpanel
2. Vindpappa inifrån, inte lika bra som utifrån men betydligt mindre jobb
3. Isolera med en så pass tjock skiva som väggen tillåter, standard nu tror jag är 170+45
4. Plasta
5. 45*45 eller för elinstallationer
6. Spånskiva
7. Gipsskiva
Lycka till
Skippa diffspärren, den kommer troligen enbart att skapa problem.
/Kent
/Kent
snickarboden skrev:
Japp. Jag har pratat med en expert på fukt hos Munters Torkteknik, och han säger samma sak. Så länge man har en bibehållen och väl fungerande självdragsventilation i ett trähus med den konstruktion som vi har, så rekommenderar han att sätta ny vindpapp på insidan av den gamla innerväggen, sedan mineralull och sist gips.
Det förutsätter ju som sagt att alla gamla ventiler är fungerande och att eldning sker för uppvärmning av murstocken för dragets skull..
Så vår konstruktion kommer att bli (utifrån):
Fasadpanel
2" plank
1" luft
2" plank
Vindpapp
95mm mineralull
Gips
Klicka här för att svara