Hej

Jag är i tankarna på att tilläggsisolera min vind. Har precis installerat FTX och nuvarande isolering är lite nedtrampad efter installationen.

Fakta om huset:
* Byggår 1977 med två kallvindar, 105 m2 total vindyta
* Ca 150-200 mm glasull nuvarande isolering
* FTX ventrör går genom en av vindarna
* Väldigt trång vind med ca 900 mm till nock (man får åla sig fram på landgången)
* Nockventil och gavelventiler. Ingen takfotsventil.
* Finns ångspärr (tror det är det, är en plast iaf).
* Svagt undertryck i huset.

Jag har loggat luftfuktighet och temperatur på vindarna under 2025 (FTX installerades i augusti). Jag har plottat luftfuktighet mot temperatur på vinden samt även simulerat datapunkter från mögelindex (se bild nedan).

Graf över mögelrisk beroende på relativ luftfuktighet och temperatur, med färgade zoner för olika risknivåer, från låg (grön) till hög (röd).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varje dag loggas 4 datapunkter (dvs en punkt representerar ca 6 h).:

Scatterplot som visar relativ luftfuktighet mot temperatur på vinden. Datapunkter och tre linjer indikerar riskområden för mögeltillväxt över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker min vind idag ockulärt ser frisk ut, ser inga spår av mögel. Mäter fuktkvot i träet och det ser bra ut. Är inte många av datapunkterna inom riskområden för mögeltillväxt. Så allt ser OK ut idag.

Så, jag vill nu tilläggsisolera för att få mer isolering på ventrören och bättre inomhusklimat, men jag förstår även att vinden kommer bli kallare. Detta kan ju påverka hur vinden beter sig men jag har inte riktigt förstått hur.

Jag har fått offerter på 300-350 mm lösull (trä), ca 20-25 kkr. Jag tänker inte göra något med ventilationen på vinden (dvs nock och gavelventilerna får vara kvar som dom är). Eftersom vinden är jävligt trång idag så blir det ännu trängre med mer isolering.

Funderingar:
* Kan det bli problem att ha på lösull ovanpå mineralull? Dvs att blanda isoleringsmaterial? Mineralull är ju inte hygroskopiskt medan lösullen är det.

* Jag behöver åtkomst till vinden för att inspektera den framöver. Men hur gör man med sargen kring vindsluckan som behöver sättas upp? Hur hög behöver en sådan vara. Går det ens klättra över en sån från stegen om sargen är tex 30 cm?

* Finns det något jag bör tänka på innan jag gör någon tilläggsisolering? Något jag bör fråga företagen jag är i kontakt med?

* Har läst om att vissa tycker man ska sätta igen lite ventilation på vinden om man tilläggsisolerar. Är det någon som behövt göra det?

* Min vind är frisk idag. Är jag dum som ens överväger att tilläggsisolera den? Skulle ni har gjort det med mina förutsättningar som jag har?

Edit: kanske la tråden i fel forum, såg att det fanns en för vind nu.
 
Många parametrar som påverkar fukten. Men generellt så ger ökad isolering att vinden kallnar som du säger och med en väl ventilerad vind så blir klimatet där likasamma, som utomhus, så är det +85% fukt utomhus på vintern så är det inte så bra att den luften kommer in på en kallare vind som nu inte hinner värma luften tillräckligt från husets spillvärme. Därav att man då bör begränsa även ventilationen. Det hela blir ett experiment.
 
Tack för svar.

Menar du att det faktiskt kan vara kallare på vinden än vad det är utomhus? Eller förstår jag fel?

Om jag ser att jag hamnar i riskzonen för mögel efter tilläggsisolering, kan en åtgärd vara att sätta igen gavelventil/nockventil för att se om det gör någon skillnad?
 
T Totan skrev:
Tack för svar.

Menar du att det faktiskt kan vara kallare på vinden än vad det är utomhus? Eller förstår jag fel?

Om jag ser att jag hamnar i riskzonen för mögel efter tilläggsisolering, kan en åtgärd vara att sätta igen gavelventil/nockventil för att se om det gör någon skillnad?
Nej utan fukthalten är lika hög som utomhus då luften på vinden värms upp mindre än förr
 
T Totan skrev:
Tack för svar.

Menar du att det faktiskt kan vara kallare på vinden än vad det är utomhus? Eller förstår jag fel?

Om jag ser att jag hamnar i riskzonen för mögel efter tilläggsisolering, kan en åtgärd vara att sätta igen gavelventil/nockventil för att se om det gör någon skillnad?
Det är ju komplext. Det blir inte kallare än utomhus.

Men ungefär så här tänker jag: Ponera att du har en kallvind med X i isolering och ventilation.
Luften på vinden får då en viss temperatur givet en viss temperatur ute.

Den temperaturen styr hur mycket fukt den kan hålla (varmare luft håller mer fukt) och också hur väl den kan ventileras ut (större värmeskillnad ger ju mer "fart")

Om du då tilläggsisolerar så blir temperaturen på vinden lägre (fortfarande högre än ute, men lägre än utan tilläggsisolering). Då kan luften inte hålla lika mycket fukt, utan det fälls ut mer fukt, och det blir också mindre fart att ventilera ut luften så den fuktiga luften stannar kvar.

Så då är frågan: Skall man öppna ventilerna mer för att få "mer fart" eller skall man stänga dom så att luften hinner bli lite varmare innan den ventileras.

Inte helt enkelt detta :/
 
Med lite ai hjälp med dessa massiva beräkningar

så vid en relativ luftfuktighet utomhus på 85% och - 10grader (vinter) ger också 85% på vinden om den är välisolerade och med fuktspärr i bjälklag.

Men vid - 5 grader på vinden så sjunker fuktigheten till 55%

Med reservation att ai blåst mig igen. Men hörde nått liknande tidigare att tempen påverkar mycket
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är ju komplext. Det blir inte kallare än utomhus.

Men ungefär så här tänker jag: Ponera att du har en kallvind med X i isolering och ventilation.
Luften på vinden får då en viss temperatur givet en viss temperatur ute.

Den temperaturen styr hur mycket fukt den kan hålla (varmare luft håller mer fukt) och också hur väl den kan ventileras ut (större värmeskillnad ger ju mer "fart")

Om du då tilläggsisolerar så blir temperaturen på vinden lägre (fortfarande högre än ute, men lägre än utan tilläggsisolering). Då kan luften inte hålla lika mycket fukt, utan det fälls ut mer fukt, och det blir också mindre fart att ventilera ut luften så den fuktiga luften stannar kvar.

Så då är frågan: Skall man öppna ventilerna mer för att få "mer fart" eller skall man stänga dom så att luften hinner bli lite varmare innan den ventileras.

Inte helt enkelt detta :/
Men då är boven i dramat läckage av varm luft från bostadsytan upp till vinden? Dvs att fukt tillförs vinden. Om ingen fukt tillförs vinden från bostadsytan, så kommer ju det inte vara någon skillnad på luftfuktigheten på vindsluften jämfört med luften som är ute? Eftersom vindsluften inte blir kallare än uteluften så bör vindsluften kunna bära samma mängd fukt?

Jag kanske är helt ute och cyklar men mitt fokus borde vara att undersöka om det läcker upp fuktig luft från bostadytan till vinden. Hur gör jag det utan att riva bort all befintlig isolering? Eller finns det företag som erbjuder läckagetest upp mot vind?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T Totan skrev:
Men då är boven i dramat läckage av varm luft från bostadsytan upp till vinden? Dvs att fukt tillförs vinden. Om ingen fukt tillförs vinden från bostadsytan, så kommer ju det inte vara någon skillnad på luftfuktigheten på vindsluften jämfört med luften som är ute? Eftersom vindsluften inte blir kallare än uteluften så bör vindsluften kunna bära samma mängd fukt?

Jag kanske är helt ute och cyklar men mitt fokus borde vara att undersöka om det läcker upp fuktig luft från bostadytan till vinden. Hur gör jag det utan att riva bort all befintlig isolering? Eller finns det företag som erbjuder läckagetest upp mot vind?
Vi har just det problemet att det kan läcka luft (vi har ingen ångbroms/ångspärr - hus byggt på 70 talet).
Men ävem om det inte läker upp fukit/luft så har ju temperaturen med hur mycket vatten luften kan hålla innan det fälls ut.

Så om luft med viss fuktighet kommer in utifrån, vid en viss temperatur, och den luften sen kyls av (tex under natten), utan att ventileras ut, så kan fukt fällas ut.

Då kan ju slutsatsen vara att god ventilation är bra- dvs se till att fuktigheten är densamma ute och inne. Men uteluft kan ju vara "för fuktig" och tex taket kan ju bli kallare (en molnfri natt) så då kommer man ändå kunna få kondens...

Eller så tar man bort ventilation (till noll eller iaf mindre) så uteluften som kommer är mindre i mängd (så fukt inte kommer in utifrån) in kan värmas lite mer och därmed hålla kvar mer fukt som inte fälls ut, och kanske inte kondensera mot yttertaket lika lätt (??): Men det sistnämnda borde ju fortfarande ske tycker jag...som sagt komplext ämne :/
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vi har just det problemet att det kan läcka luft (vi har ingen ångbroms/ångspärr - hus byggt på 70 talet).
Men ävem om det inte läker upp fukit/luft så har ju temperaturen med hur mycket vatten luften kan hålla innan det fälls ut.

Så om luft med viss fuktighet kommer in utifrån, vid en viss temperatur, och den luften sen kyls av (tex under natten), utan att ventileras ut, så kan fukt fällas ut.

Då kan ju slutsatsen vara att god ventilation är bra- dvs se till att fuktigheten är densamma ute och inne. Men uteluft kan ju vara "för fuktig" och tex taket kan ju bli kallare (en molnfri natt) så då kommer man ändå kunna få kondens...

Eller så tar man bort ventilation (till noll eller iaf mindre) så uteluften som kommer är mindre i mängd (så fukt inte kommer in utifrån) in kan värmas lite mer och därmed hålla kvar mer fukt som inte fälls ut, och kanske inte kondensera mot yttertaket lika lätt (??): Men det sistnämnda borde ju fortfarande ske tycker jag...som sagt komplext ämne :/
Ah jag tänkte inte på att temperaturen ändras över dygnet på vinden. Men ja det låter ju rimligt, om luften kan hålla en viss mängd fukt på vinden när det är varmare på dagen så kan ju den kondensera när det blir kallare på natten.

Jobbigt. Min vind är så sjukt trång så om jag skulle tilläggsisolera och det blir problem med mögel så kommer jag ha väldigt svårt att åtgärda det utan att ta bort isoleringen.

Komplext ämne som du säger...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.