Hej !

Tänker isolera hallen i mitt gamla hus från slutet av 1800-talet och min tanke är att använda 90 mm träfiberisolering från Hunton.
Har frågat runt och fått som svar att jag helst inte skall använda plast som ångspärr, och även fått rådet att skippa ångspärr helt på ett gammalt timmerhus.
Vad ska/bör jag använda ?
Var ska ångspärren i sådant fall sitta ?

Väggen är nu uppbyggd som följer utifrån och in:
Ytterpanel + Timmer (ca 15 cm) + masonit + spånskiva.

Panelen är målad med slamfärg.

mvh

Jan Banan

Nu kanske du redan har rett ut det hela men tänker jag kan dela med mig av det jag fått reda på, som har liknande problem, så kanske någon har nytta av det.

Du kommer få lika många olika svar som det finns tillverkare av isolering och ångspärr/broms. Tipsen jag fått och följt gällande timmerstomme/resplank är att köra på diffusionsöppen konstruktion. Dvs inga täta material som tex ångspärr i form av plast. Detta då huset inte kan ”andas”, dvs fukt kan inte torka upp, antingen utåt eller inåt beroende på årstid och vart luftfuktigheten är som störst, naturlagarna strävar efter jämlikhet.
Jag ställde frågan angående eventuell ångbroms och vart den ska sitta när vi nu renoverar vårt hus från 1940-talet med stående plank i 2tum tjocklek, sk resplankstomme, till Byggnadsvårdsföreningen. Fick såklart som svar ”det beror på” som så mycket annat.

Har huset tidigare klarat sig utan och man inte planerar för en särskilt tjock isolering som helt ändrar karakteristiken på huset så kan man köra utan ångbroms(vi planerar endast med ca 7-10cm vilket får anses tunt). Detta då eventuella tapetlager och färg på insidan kan göra det tillräckligt tätt för att fukt vandrar ut långsamt så det hinner torka upp och inte kondensera på utsidan när det möter kall luft. Vill man ha ångbroms så borde denna sitta på ”varma” sidan av konstruktionen, dvs så nära inomhusmiljön som möjligt. Detta kan göra det krångligt om man önskar ha exponerade timmerväggar inomhus på en yttervägg, då det betyder att den behöver sitta på utsidan av timmerväggen. Vi själva har valt att inte sätta ångbroms på våra takkupor(vi har inte isolerat huvudfasaden ännu) utan förlitar oss på att utvändig vindpapp och diffusionsöppna material(linisolering och trävägg) gör att huset ändå kan torka upp och inte mögla. Vad som hjälpte oss i det beslutet var att tidigare konstruktion var tilläggsisolerad med rockwool ovanpå den gamla, slammfärgsmålade panelen och med endast en skraltig vindpapp innerst mot stommen och väggen var ändå torr och fin. Då rockwool är sämre på att hantera fukt men konstruktionen ändå var frisk trots att det inte fanns ångbroms valde vi att med bättre fukthanterande material isolera utan ångbroms denna gången med.

Tilläggas bör att våra takkupor troligtvis inte utsätts för särskilt hög fuktbelastning då det endast är en hall på övervåningen och om det hade varit badrum eller liknande hade ångbroms nog varit mer aktuellt.
Syftet är ju att inomhusfukt ska hindras, alt. ta lång tid på sig att vandra ut i konstruktionen så att kondensation inte uppstår i väggen där daggpunkten kan tänkas ligga. På senvår och sommaren ofta ett ickeproblem men på vinter/höst mer så.
Hade jag isolerat mycket(>20cm) skulle jag nog övervägt ångbroms iom att temperaturskillnaderna blir större mellan inne och ute och därmed risken för kondensation i väggkonstruktionen. Mindre isolering innebär ju att mera spillvärme kommer ut i konstruktionen vilket höjer daggpunkten och därmed flyttar ut den mot utsidan så att eventuell kondensation sker så långt ut i väggkonstruktionen som möjligt. Sparkar säkert in öppna dörrar men bättre det.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Obs: skilja på ångspärr och broms. Spärr=helt tät(typ), lämpar sig allt som oftast inte i gamla hus
Broms= ej helt tät, släpper ut fukt över tiden men långsamt.
En analogi är att du springer när det regnar ute, om du har på dig en galonjacka, i detta fallet motsv. ångspärr, eller en goretexjacka, motsv. ångbroms, så blir du olika fuktig på insidan av svetten/fukten du genererar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.