Hej!
Vid husköpet 2010 fanns kombipanna från -63 där oljebrännaren bums byttes till pellets. I den pannan fanns varmvattenslinga som sannolikt gav för dåligt med varmvatten (kallkad?) så efter pannan gick det direkt vidare via en gissningsvis 60l vvb som sannolikt är sedan 70-talet. Varmvattnet räckte ok på vintern med pannan igång, men på sommaren fick man övertala familjen att duscha snabbt. (Med 60 liter 67-gradigt krävs disciplin på sommaren)
Sedan sprang pannan läck 2017 och vi monterade in en begagnad pelletspanna (Effecta från 2011) med Eurofire-brännare som har en rejäl inbyggd varmvattenslinga. Men jag lät den fortfarande mata in varmvatten i vvberedaren. (Baxade Pannskrällen upp och ner genom köket då källaren saknar dörr ut)
Är detta en vettig lösning att låta pelletspannan förvärma till vvberedaren på vintern? Eller borde jag sätta dit ventiler för att kunna koppla förbi vvberedaren på vintern? Och tömma den isf. Eller låta den stå full och kall?
Kommande vinter är jag glad för pelletspannan även om också pellets har ökat nära 50 % i pris.
MA