Jag röjde bland osorterat mög som blivit oåtgärdat vid en flytt för 3 år sedan, och stötte då på kolborstarna på bilden nedan. De har säkert följt med som reservdel vid inköpet av någon produkt, men jag har inte en susning om vad. Jag är helt säker på att jag inte själv har köpt dem som reservdel, för då hade jag kommit ihåg det.

Har nån av er duktiga hemmapulare en aning om vad de här kan höra till:

kolborstar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tips mottas tacksamt!

Edit: Kolen är 19 mm långa och 10 x 6.5 mm i tvärsnitt. Fjädern och koppartråden är drygt 20 mm, och mässingsplattan är 10 x 6 mm.

Brukar vara till "billigare" varumärken de följde med, vet jag att jag fick sådana till den första gersågen av sådant fabrikat. Var väl utifrån att det sedan inte kunde beställas några reservdelar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det skiljer lite i mått på olika motorer. Men ungefär så där ser kolborstarna ut till praktiskt taget alla handhållna elverktyg med sladd. På många är det enkelt att ta ut dem. Vill du veta vad de hör till är det nog plocka ut kolen ur en maskin i taget för att jämföra som gäller.

• Gilla
zimbas och 1 till
  • Laddar…
Du får en bild på ett par jag har liggande, tror de var de som kom med gersågen. Kolen är mindre än dina så fundera på om du har eller haft någon större maskin av "no name" fabrikar, troligtvis kinatillverkad.
20260514_083434.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A AndersS skrev:
Brukar vara till "billigare" varumärken de följde med, vet jag att jag fick sådana till den första gersågen av sådant fabrikat. Var väl utifrån att det sedan inte kunde beställas några reservdelar.
A Avemo skrev:
Det skiljer lite i mått på olika motorer. Men ungefär så där ser kolborstarna ut till praktiskt taget alla handhållna elverktyg med sladd. På många är det enkelt att ta ut dem. Vill du veta vad de hör till är det nog plocka ut kolen ur en maskin i taget för att jämföra som gäller.
Tackar för tipsen. Det skulle kunna röra sig om en tigersåg som jag köpte på Jula för många år sen. Jag får öppna den och kolla.

• Gilla
KaffeEGott och 1 till
  • Laddar…
Jag fick med likadana med betongvibratorn jag köpte på Jula, av märket Meec tools.

Ska tilläggas att de kom till användning väldigt snart.

KaffeEGott KaffeEGott skrev:
Jag fick med likadana med betongvibratorn jag köpte på Jula, av märket Meec tools.

Ska tilläggas att de kom till användning väldigt snart.
Någon betongvibrator har jag inte, däremot en handhållen, eldriven blandare för bruk och betong. Den skulle det också kunna vara. Från Biltema, om jag minns rätt.

• Gilla
KaffeEGott
  • Laddar…
Tror enda maskinen jag fått med kolborstar till var en slagborrmaskin, om jag minns rätt, från Jula. Maskinen höll lagom för en enklare renovering av en lägenhet. Tror maskinen gick tillbaka efter är och pengarna betalades igen, frågan är om inte kolborstarna fortfarande ligger och skräpar någon stans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.