En modern häll behöver 2 faser med egna dvärgbrytare. Den drar upp emot 7,5 kW. Därmed ska den ha egen matning från skåpet.

Nej, här är lite grundläggande saker du behöver tänka på. Man kan aldrig bara gå med någonting från närmaste kopplingsdosa. Utifrån centralen har du rör med "grupper", alltid bara en grupp från en säkring, eller i fallet med en trefasgrupp 3 säkringar. Men det är ändå bara EN grupp. I samma rör och dosor får det bara finnas en grupp, du får aldrig ha tvärförbindelser mellan grupperna.

Så i ditt köksfall behöver du dra en grupp till hällen, en grupp till ugnen, en grupp till diskmaskinen, en grupp till mikrovågsugnen. Och ytterligare 2 - 3 grupper för "allmäna uttag"/belysning. man drar dessutom oftast en egen grupp till kyl o frys. De drar väldigt lite ström, men det är ett sätt att undvika att de blir strömlösa om ngt. annat löser säkringen.

Jag är inte elektriker, men har hempulat en del. En såpass omfattande installation som du verkar stå inför skulle jag aldrig ge mig på själv, det finns alldeles för mycket jag inte vet att jag inte kan.

Så ett starkt råd är att inte göra detta som hempul, du har varken tillräcklig kunskap eller rätt utrustning (ex. isolationsprovare).

I de fall där det är omöjligt att få fram så många grupper så kan man börja med lite kompromisser.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Som jag sa tidigare.. kopplar verkligen inte in något men eftersom jag sätter ny gips och snickrar hela tiden så drar jag gärna så många rör jag kan... har inte råd att anlita hantverkare hela tiden då dom senast håller på fifflar med allt material och allt... så jag göra så mycket jag kan själv bara rör mässigt. Så jag drar en slutsats i detta fall och ni tycker jag ska gå med ett nytt 20mm rör till skåpet som är till hällen... då kommer ugnen sitta på en säkring eller 3 i detta fall då det är 3-fas... sen sitter hällen på 2 säkringar från skåpet (2-fas) och mikron kommer från en säkring?

Det skall alltså dras ett 20mm rör till hällen, Ett 16mm rör till ugnen (eller var det en komplett spis??, i så fall 20mm). Ett 16mm rör till DM osv. Totalt behöver du 6 - 8 rör från centralen till köket.

Men återigen, även att dra rör/slang är behörighetskrävande, OM du skall ge dig på det, så måste du diskutera i förväg med den elektriker som skall slutföra. Elektrikern kan vägra befatta sig med dina rör.

Precis som folk påpekar är det ett rör för varje pryl. Har du uttag vid arbetsytorna bör dessa ha individuella matningar då man ofta kopplar in grejer som nästan drar en hel 10A säkring. T.ex. kaffebryggare på 1800W o.s.v.

Jag har totalt 12 rör från mitt kök.

Sen får du inte dra rör utan att din elektriker har delegerat detta till dig. Man får inte dra rör hur som helst. De ska t.ex. inte dras diagonalt utan alltid vertikalt och horisontellt och det måste dokumenteras var de finns o.s.v. ifall du ska montera något på väggarna i framtiden. Du måste ta dit en elektriker innan du påbörjar detta, annars riskerar du att ha ogjort arbete då du får riva och göra om allt igen sen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok.. tack för svaren... pratade lite om det tidigare... bara taket kvar i köket nu och tänkte som sagt ha lite spottar samt dold belysning som kommer lysa ovanför min nedsänkta låda... pratade lite om lysrör samt lite andra lösningar... jag tänkte att jag ska dra upp slangar på 2-3 ställen med 230 volt till transformatorerna för spottarna.. men sen fortfarande så är jag lite fundersam på min dolda belysnings lösning? en slang tänkte jag gå ner till strömbrytaren och sen vet jag inte riktigt hur det brukar se ut... att koppla ihop kedjan senare i ett såkallat drivdon verkar helt uppenbart men räcker det med en slang upp då med själva strömkällan och sen bara koppla ihop allt i en kedja... känns som kablarna inte kommer räcka till och tänkte därför att jag kanske skulle behöva skicka upp strömkällor på 2-3 ställen där jag läggar drivdonen?

Har ni andra förslag? sista delen jag behöver hjälpa med... ska sätta igen taket som nästa steg och behöver att alla slangar är på plats :D

Ska du ha spottar enbart till ett rum har man ju i regel bara en transformator (om du inte har flera zoner/grupper) och sedan kopplas alla spottar till denna. Du behöver därmed bara en slang upp. Dels behöver drivdonet ha nolla och ibland jord, men även tändtråd. Nolla och jord tar du med fördel från närmsta apparatdosa, men tändtråden ska ju gå från dimmern eller tryckknappen som används för att styra spottarna. Ett tips är att du först bestämmer vilka spottar du ska ha så du vet hur det ska dras. Tänk på att transformatorn inte får byggas in utan måste gå att komma åt. Antingen ett doslock eller inspektionslucka av nåt slag.

Tack.

En sista dum fråga.. kommer låta riktigt dumt kanske. Men vad är det som skiljer trådarna åt? jag menar är det någon skillnad på koppartrådarna i en blå kabel som i en svart kabel? eller är det bara för att du ska kunna skilja dom åt? Alltså en blå till exempel använder man som nolla och den är i sin tur kopplad annorlunda inne i skåpet. men den är fortfarande likadan som den svarta tråden? Är alltså koppartrådarna i kablarna lika och man har alltså bara olika färger på dom för att känna igen dom?

tommib
Rome skrev:
En sista dum fråga.. kommer låta riktigt dumt kanske. Men vad är det som skiljer trådarna åt? jag menar är det någon skillnad på koppartrådarna i en blå kabel som i en svart kabel? eller är det bara för att du ska kunna skilja dom åt? Alltså en blå till exempel använder man som nolla och den är i sin tur kopplad annorlunda inne i skåpet. men den är fortfarande likadan som den svarta tråden? Är alltså koppartrådarna i kablarna lika och man har alltså bara olika färger på dom för att känna igen dom?
Kablarna är exakt lika förutom färgen (när det gäller FK). Detta är på intet sätt en uppmaning att dra allt med svart eller liknande. Snåla inte utan köp korrekta färger, så dyrt är det inte. Möjligen skulle jag kunna tänka mig att dra en trefasmatning till spis med tre bruna men det är på gränsen det med och de skulle vara märkta med tejp i så fall....

Egentligen använder man svart/brun/grå som fas kablar till spisen?

Hur ser färgerna ut.

Fas = svart/brun/grå
Skyddsjord = Gul/grön
Tändtråd = ?
Nolla = blå

I hem nu för tiden så är det detta man går efter?
Tänkte bara att det kunde vara bra att veta utfall man ser något skumt någonstans =)

tommib
Faserna är (så vitt jag vet) brun, svart, grå, i den ordningen. Tidigare förekom också brun/svart/svart m vit rand, brun/svart/vit och massa andra kombinationer. Röd skyddsjord har förekommit och förekommer fortfarande. Svart eller vit nolla har förekommit.

Egentligen kan du aldrig lita på färgen, men det är lättare att följa ledare när de har samma färg. Därför är det också osnyggt att byta färg på en ledare i en dosa (med undantaget blå tändtråd i utanpåliggande installationer).

Tändtrådar och mellantrådar kan väljas fritt från de färger som finns, även svart och grå eftersom dessa annars bara förekommer i trefasgrupper (som inte ska ha några tändtrådar i en vanlig installation). Mina tändtrådar är vit och svart, mellantrådar är orange och grå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.