Tjena. Sorry om det redan finns en liknande post, men jag är i lite behov av hjälp.
Jag är snickare och renoverar om mitt relativt nyköpta hus (Byggt 1977).
Har aldrig några tankar på att dra och koppla elen själv utan vill bara förbereda och dra slangarna.
Mina frågor som jag jättegärna skulle behöva hjälp med är:
Ska sänka taket och göra två infällda rektangulära lådor som ska ha dold belysning uppe i vinklarna (hoppas ni förstår). Tänkte använda mig utav en ljusramps list av något slag men undrar nu hur och vart jag ska dra slangarna? Vill helst att dom ska vara dimmbara och undrar bara om någon hade gjort något liknande? Tanken va att gå upp med ett rör från apparatdosan där dimmern kommer sitta och sen sno elen från närmaste kopplingsdosa. men frågan är hur kablarna brukar se ut till ljusrampslister eller ledslinga?
Hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag är snickare och renoverar om mitt relativt nyköpta hus (Byggt 1977).
Har aldrig några tankar på att dra och koppla elen själv utan vill bara förbereda och dra slangarna.
Mina frågor som jag jättegärna skulle behöva hjälp med är:
Ska sänka taket och göra två infällda rektangulära lådor som ska ha dold belysning uppe i vinklarna (hoppas ni förstår). Tänkte använda mig utav en ljusramps list av något slag men undrar nu hur och vart jag ska dra slangarna? Vill helst att dom ska vara dimmbara och undrar bara om någon hade gjort något liknande? Tanken va att gå upp med ett rör från apparatdosan där dimmern kommer sitta och sen sno elen från närmaste kopplingsdosa. men frågan är hur kablarna brukar se ut till ljusrampslister eller ledslinga?
Hoppas ni kan hjälpa mig.
Du bör nog diskutera med den elektriker som ska dra kablarna sen. Även förläggning av slangar är behörighetskrävande (men kan delegeras till dig av elektrikern).