Tjena. Sorry om det redan finns en liknande post, men jag är i lite behov av hjälp.
Jag är snickare och renoverar om mitt relativt nyköpta hus (Byggt 1977).
Har aldrig några tankar på att dra och koppla elen själv utan vill bara förbereda och dra slangarna.
Mina frågor som jag jättegärna skulle behöva hjälp med är:
Ska sänka taket och göra två infällda rektangulära lådor som ska ha dold belysning uppe i vinklarna (hoppas ni förstår). Tänkte använda mig utav en ljusramps list av något slag men undrar nu hur och vart jag ska dra slangarna? Vill helst att dom ska vara dimmbara och undrar bara om någon hade gjort något liknande? Tanken va att gå upp med ett rör från apparatdosan där dimmern kommer sitta och sen sno elen från närmaste kopplingsdosa. men frågan är hur kablarna brukar se ut till ljusrampslister eller ledslinga?
Hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag är snickare och renoverar om mitt relativt nyköpta hus (Byggt 1977).
Har aldrig några tankar på att dra och koppla elen själv utan vill bara förbereda och dra slangarna.
Mina frågor som jag jättegärna skulle behöva hjälp med är:
Ska sänka taket och göra två infällda rektangulära lådor som ska ha dold belysning uppe i vinklarna (hoppas ni förstår). Tänkte använda mig utav en ljusramps list av något slag men undrar nu hur och vart jag ska dra slangarna? Vill helst att dom ska vara dimmbara och undrar bara om någon hade gjort något liknande? Tanken va att gå upp med ett rör från apparatdosan där dimmern kommer sitta och sen sno elen från närmaste kopplingsdosa. men frågan är hur kablarna brukar se ut till ljusrampslister eller ledslinga?
Hoppas ni kan hjälpa mig.
Du bör nog diskutera med den elektriker som ska dra kablarna sen. Även förläggning av slangar är behörighetskrävande (men kan delegeras till dig av elektrikern).
Rent generellt ska du tänka på en plats att bygga in drivdon(en), kanske i det sänkta taket med en liten lucka från nischen där du installerar listen. Drivdonen behöver fas, nolla, ibland jord, och styrsignal. Styr gör du antingen med sk. switch-dim, kräver en tråd, eller 1-10V vilket kräver två. Detta gäller för LED. Ska du ha något annat kan det se annorlunda ut. I just denna applikation ska man kanske inte heller underskatta T5-lysrör i dimbar armatur, det blir rätt bra när man får indirekt ljus. Då är det vanligen 1-10V styrning som gäller.
Rent generellt ska du tänka på en plats att bygga in drivdon(en), kanske i det sänkta taket med en liten lucka från nischen där du installerar listen. Drivdonen behöver fas, nolla, ibland jord, och styrsignal. Styr gör du antingen med sk. switch-dim, kräver en tråd, eller 1-10V vilket kräver två. Detta gäller för LED. Ska du ha något annat kan det se annorlunda ut. I just denna applikation ska man kanske inte heller underskatta T5-lysrör i dimbar armatur, det blir rätt bra när man får indirekt ljus. Då är det vanligen 1-10V styrning som gäller.
Drivdonen tror jag att jag kan lägga in it några spothål. Men då måste man alltså bygga så att man kan få tag i lysrören på något sätt.. utfall dom går sönder.. Alltså jag måste kunna komma in med handen någonstans och kunna plocka bort lysröret? eller hur brukar man göra?
Om du ska ha spotlights, varför ska du bygga lådor? En bild vore kanske bra för att förstå exakt vad du planerar.
Jag förstod det som att du skulle göra ett sänkt tak i rummet men spara en liten ränna längs med två väggar där belysning skulle monteras. Då är det inga problem att komma åt rören, det är bara sticka upp handen och vrida loss dem. I det fallet monterar du/elektrikern lämpligen drivdonen i samma ränna med lämplig kapsling alt använder armatur med inbyggt drivdon..
Jag förstod det som att du skulle göra ett sänkt tak i rummet men spara en liten ränna längs med två väggar där belysning skulle monteras. Då är det inga problem att komma åt rören, det är bara sticka upp handen och vrida loss dem. I det fallet monterar du/elektrikern lämpligen drivdonen i samma ränna med lämplig kapsling alt använder armatur med inbyggt drivdon..
Har ingen bra bild men jag kan försöka förklara lite bättre... Jag tänkte bygga en ram runt hela rummet som är nedsänkt ca 10 centimeter och den kanske bygger 30-40 cm ut från väggarna... innanför ramen sen alltså ute i själva taket är det alltså ca 10 cm som taket ligger ovanför ramarna. Tror du tänkte tvärtom. Uppe i 90 graders vinkeln mellan ramen och taket så vill jag att en dold belysning ska synas och i ramen runt rummet ska jag fälla in lite spottar runt om... Hoppas du förstår bättre 
Tack för att du försöker hjälpa i alla fall
Tack för att du försöker hjälpa i alla fall
Ok, nu fattar jag. Det är samma fast tvärt om. Funkar lika bra med lysrör och det funkar att lägga drivdonen där till ev LED-lampor. Du behöver bygga en sarg, kanske 4-5 cm hög på insidan mot taket bara så man inte ser ljuskällan. Sen måste du måla taket även under ramen, i alla fall de första 20 cm så att man inte ser in över. Bygg sargen så att den går att ta loss så kommer du enkelt åt att underhålla ljuskällan oavsett om det är LED eller lysrör.
Nu hittar jag inga dimbara lysrörsarmaturer på rak arm men det finns där ute. Annars kan man alltid bygga själv...
Nu hittar jag inga dimbara lysrörsarmaturer på rak arm men det finns där ute. Annars kan man alltid bygga själv...
Ok.. och om vi säger att jag skulle köra på lysrör med drivdon till... drar jag upp en slang från nya strömbrytaren då upp till drivdonet... jag kommer ju självklart att ha ett rör mellan strömbrytaren och ett uttag eller kopplingsdosa också så att jag får fram 230.
Det beror på. Du (eller elektrikern) måste räkna på total last som ska anslutas. Sen kan det hända att det är bättre att dra slang direkt från kopplingsdosa till armaturerna och sedan dra ner slang därifrån till brytaren om du ska köra med 1-10V system.
Men som sagt, ring en elektriker och involvera dem i planeringen. Om du tänker göra det själv (det är behörighetskrävande), säg det istället. Då kan jag försöka hjälpa dig mer. Notera också vad det står längst ner i mina inlägg
Men som sagt, ring en elektriker och involvera dem i planeringen. Om du tänker göra det själv (det är behörighetskrävande), säg det istället. Då kan jag försöka hjälpa dig mer. Notera också vad det står längst ner i mina inlägg
Hehe... Jag skulle vilja fixa allt själv... hade några elektriker hemma förra året då dom skulle jorda lite rum och grejer och dom fattade nada... det dom var snälla och gjorde va att byta ut gammalt proppskåp till ett snabbsäkringsskåp. Sen gjorde dom bara typ motsatsen till vad jag ville. Men vad finns det annars för variant än lysrör som funkar att dimmra? måste vara nån form av slang eller ljuslist.

LED-list finns i dimringsbara varianter. Slang annat än LED skulle jag inte överväga, det ser bara taffligt ut. Även med LED-listen (och lysrören) är nyckeln att gömma ljuskällan så att du bara får indirekt ljus.
Det enklaste och bästa är väl att göra en provrigg för det hela och skruva upp en bit undertak i något hörn så att du kan testa dig fram med olika höjd på taket och listen som döljer ljuskällan. Minst påbyggnad får du förstås med LED-list.
Angående elbiten så är det vanskligt att ge råd när man inte vet mer i detalj vad du tänker sätta upp. Man kan säga att du måste räkna på total anslutningseffekt och sedan avgöra om det kan läggas över en brytare eller om du måste ha kontaktor. Med ett någorlunda normalstort rum och T5-lysrör med elektroniskt drivdon kan du sannolikt lägga allt på samma brytare men du måste räkna.
Det var för övrigt väldigt svårt att hitta små lysrörsarmaturer för denna typ av montage, det kan vara så illa att det måste byggas eget om du ska få till en någorlunda vettig lösning. Det är inget jag rekommenderar om du inte är väldigt säker på el. Kanske bättre med LED-strip i alla fall....
Det enklaste och bästa är väl att göra en provrigg för det hela och skruva upp en bit undertak i något hörn så att du kan testa dig fram med olika höjd på taket och listen som döljer ljuskällan. Minst påbyggnad får du förstås med LED-list.
Angående elbiten så är det vanskligt att ge råd när man inte vet mer i detalj vad du tänker sätta upp. Man kan säga att du måste räkna på total anslutningseffekt och sedan avgöra om det kan läggas över en brytare eller om du måste ha kontaktor. Med ett någorlunda normalstort rum och T5-lysrör med elektroniskt drivdon kan du sannolikt lägga allt på samma brytare men du måste räkna.
Det var för övrigt väldigt svårt att hitta små lysrörsarmaturer för denna typ av montage, det kan vara så illa att det måste byggas eget om du ska få till en någorlunda vettig lösning. Det är inget jag rekommenderar om du inte är väldigt säker på el. Kanske bättre med LED-strip i alla fall....
Ok.. tack så hemskt mycket för hjälpen.
En sista sak... håller på att dra rör till blivande ugn och häll och allt... har dragit fram rör från skåpet till ugnen som ska gå på 3 fas... men hur gör man med hällen.. kopplas den ihop med ugnen eller hur brukar man göra... sitter dom på samma säkring?
En sista sak... håller på att dra rör till blivande ugn och häll och allt... har dragit fram rör från skåpet till ugnen som ska gå på 3 fas... men hur gör man med hällen.. kopplas den ihop med ugnen eller hur brukar man göra... sitter dom på samma säkring?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Drar du helt nytt bör du dra
- en trefasgrupp till hällen, 5G2.5 och 16 A.
- en enfasgrupp till ugnen, 3G2.5 och 16 A.
- 2-4 ytterligare enfasgrupper till disk, micro, uttag, 3G1.5 och 10 A.
Om det är byggt så att det inte får plats en fullstor spis tillsammans med separat ugn, då kan du låta häll och ugn dela på samma trefasgrupp.
- en trefasgrupp till hällen, 5G2.5 och 16 A.
- en enfasgrupp till ugnen, 3G2.5 och 16 A.
- 2-4 ytterligare enfasgrupper till disk, micro, uttag, 3G1.5 och 10 A.
Om det är byggt så att det inte får plats en fullstor spis tillsammans med separat ugn, då kan du låta häll och ugn dela på samma trefasgrupp.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Ja OM det går att få fram ett eget rör/slang till ugn resp häll så gör det. Alla varianter där man delar på matning är reservlösningar som kan tas till om en ny rördragning skulle behöva riva halva huset.
Tänk på att du beöver 20mm rör för 5 st 2,5 kvmm trådar. Och att en spisdosa INTE är samma sak som en apparatdosa.
Tänk på att du beöver 20mm rör för 5 st 2,5 kvmm trådar. Och att en spisdosa INTE är samma sak som en apparatdosa.
I know
så här ser installationen ut för den hällen som vi förmodligen kommer sätta in.
Då är det bäst att gå från skåpet eller räcker det med att gå från närmaste kopplingsdosa i det här fallet... skulle helst vilja undvika att behöva gå till skåpet med den
Tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då är det bäst att gå från skåpet eller räcker det med att gå från närmaste kopplingsdosa i det här fallet... skulle helst vilja undvika att behöva gå till skåpet med den
Tack!
