tja jo det är så att jag ska installera ett tidur samt skymingsrelä men vill även kunna tända när jag vill.
Kommer helt enkelt inte på hur jag ska koppla för att kunna tända med en brytare vid ytterdörren när jag vill? ett kopplingschema hade varit kanon. :)

antar man borde kunna använda tiduret som en slags trapp tillsammans med ytterligare trapp och på så sätt styra belysningen. Alltså "mellantrådar" från tiduret till trappen och tändtråden från den vidare till skymnings osv.

K
Grundläggande elkunskap hade vart bättre ;)
Det din elektriker skall göra är att lägga strömbrytaren parallellt med tidur/skymningsrelä, det är viktigt att han/hon använder samma fas och säkring som går genom tidurets relä samt skymningsreläet till strömbrytaren. Men det vet han/hon redan om :)

Bilden visar ett sätt att göra det på, tidur och skymningsrelä i serie och en tryckknapp parallellt med dessa, skillnaden är att kretsen visar en tryckknapp och inte en strömbrytare som du skall ha.

• Elektriskt kopplingsschema med tidur, skymningsrelä och en tryckknapp indikerad med en pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.