Hej,
Någon som kan peka på en siffra om vad man normalt räknar med i tidsåtgång? Behöver det för att kunna bedöma rimligheten i de offerter som hämtas in. Det handlar om 1-plans-villa med högt ryggåstak (upp till 5.3 meter som mest) i många rum.
Alla väggar (inkl inner-väggar) kommer muras i Porotherm-block och skall därefter putsas med ca 1.5 cm kalkputs. Innerväggarna något tunnare lager puts.
Vad jag förstår är den vanligaste metoden att sprut-putsa och därefter måla? Men att det också finns alternativ som att blanda in färg i putsen (vi vill ha vita väggar).
Invändig vägg-yta är ca 750 kvm. 100 timmar? 10 kvm / timme. Mycket eller lite?
Eftersom det är ganska stor yta så låter vit-färgad puts som det alternativ som ger minst arbete?
Någon som kan peka på en siffra om vad man normalt räknar med i tidsåtgång? Behöver det för att kunna bedöma rimligheten i de offerter som hämtas in. Det handlar om 1-plans-villa med högt ryggåstak (upp till 5.3 meter som mest) i många rum.
Alla väggar (inkl inner-väggar) kommer muras i Porotherm-block och skall därefter putsas med ca 1.5 cm kalkputs. Innerväggarna något tunnare lager puts.
Vad jag förstår är den vanligaste metoden att sprut-putsa och därefter måla? Men att det också finns alternativ som att blanda in färg i putsen (vi vill ha vita väggar).
Invändig vägg-yta är ca 750 kvm. 100 timmar? 10 kvm / timme. Mycket eller lite?
Eftersom det är ganska stor yta så låter vit-färgad puts som det alternativ som ger minst arbete?
Första svaret har kommit in. Och det ligger på 10 veckor för 2 man. Det är alltså 800 timmar.
Min omedelbara reaktion är att det är väldigt mycket. Låt vara att huset har högt i tak på många ställen. Men det är ändå inte mer än 153 kvm boyta och ett garage på 53 kvm som ska putsas.
Delar jag upp det på antal rum så blir det cirka 10 rum av varierande storlek. Är det rimligt att det tar en vecka att putsa ett normal-stort sovrum för två man?
Min omedelbara reaktion är att det är väldigt mycket. Låt vara att huset har högt i tak på många ställen. Men det är ändå inte mer än 153 kvm boyta och ett garage på 53 kvm som ska putsas.
Delar jag upp det på antal rum så blir det cirka 10 rum av varierande storlek. Är det rimligt att det tar en vecka att putsa ett normal-stort sovrum för två man?
Handputsad utstockning och skurning med tillhörande blandning och kärrande, alltså borträknat grundning, målning, etc skulle jag säga maximalt 5 kvm per timme för ett par nitiska murare. 7 kvm per timme om du ställer upp som hantlangare och blandar/kärrar bruk åt dem.
Ungefär..
Tänk på att alla smygar tar extra tid, allt ska grundas en omgång, bruksfickan ska fyllas, kaffe ska drickas, grejjer ska rengöras och framförallt - grejjer kan krångla.
Ungefär..
Tänk på att alla smygar tar extra tid, allt ska grundas en omgång, bruksfickan ska fyllas, kaffe ska drickas, grejjer ska rengöras och framförallt - grejjer kan krångla.
Redigerat av moderator:
För att förtydliga - min fråga gäller alltså enbart putsning. Inte någon murning.
Tack. 5 kvm per timme låter mer normalt (och kanske 7 då med extra hjälp). Det är ändå rätt långt från de 1 kvm per timme jag fått förslag på. Men du säger "handputsad" - det är alltså inte sprutat då?
Märkligt, då övriga punkter i offerten stämmer mycket bättre.
Tack. 5 kvm per timme låter mer normalt (och kanske 7 då med extra hjälp). Det är ändå rätt långt från de 1 kvm per timme jag fått förslag på. Men du säger "handputsad" - det är alltså inte sprutat då?
Märkligt, då övriga punkter i offerten stämmer mycket bättre.
Ja, handputsat - påslaget för hand. Som sagt, det blir betydligt färre kvm per timme om man räknar in grundning och allt kringarbete med smygar, banor osv samt säkerhet för eventuellt strul. Om man sprutar med slang går det mycket extra tid både på morgonen i förberedelser och på slutet av dagen så med två man går det nog inte speciellt mycket fortare.
Detta förutsätter dock att det handlar om murare som kan slå på bruket, ska man dra på det med stålbrätte så går det också långsammmare.
Nämnas bör väl också att i ett framtida bostadshus vill man kanske gardera sig extra. Om murningen inte är rak så går det plötsligt mängder med extra tid att bygga ut putsen och i ett sådant fall så spricker mina siffror direkt. Är alla väggarna riktigt slarvigt murade så kan man nog räkna ner mot 1 kvm per timme inklusive allt.
Detta förutsätter dock att det handlar om murare som kan slå på bruket, ska man dra på det med stålbrätte så går det också långsammmare.
Nämnas bör väl också att i ett framtida bostadshus vill man kanske gardera sig extra. Om murningen inte är rak så går det plötsligt mängder med extra tid att bygga ut putsen och i ett sådant fall så spricker mina siffror direkt. Är alla väggarna riktigt slarvigt murade så kan man nog räkna ner mot 1 kvm per timme inklusive allt.
Redigerat av moderator:
...och om det är bra murat? Det är samma murare som murar väggarna som ska putsa. Erkänt duktig, erfaren och noggrann. Så sneda väggar förväntar jag inte.
Men men, är det så att det tar 800 timmar så gör det ju det. Känns bara mycket högt räknat. Det är ju typ 650.000 i arbetskostnad.
Plus puts. Vad kostar den, 100-200 kronor per kvm?
Men men, är det så att det tar 800 timmar så gör det ju det. Känns bara mycket högt räknat. Det är ju typ 650.000 i arbetskostnad.
Plus puts. Vad kostar den, 100-200 kronor per kvm?
Gissningsvis:Mainstream skrev:
ca 18-20 kilo per kvadrat vanligtvis. Här ett tunnare skikt så kanske 16-18 kilo per kvadrat med spill inräknat.
750 * 16 = 12000 kilo, 750 * 18 =13500 kilo så 12-14 storsäckar á 1000 kg
kalkbruk ca 3-8 kr per kilo
så någonstans mellan 36000 och 112000 beroende på tjocklek putsskikt, leverantör och murarfirmans påslag.
Observera att jag gissar lite halvkvalificerat!
Hittade den här filmen från Weber: https://www.youtube.com/watch?v=peQ0ggAueRY
De räknar 25 kg / kvm vid 30 mm tjocklek. Så din gissning är inte så tokig! Däremot är jag något chockad över ett estimat på runt 800.000 för att putsa innerväggarna (650.000 i arbetskostnad + material + 10% övrigt).
Jag får kolla med fler entreprenörer. När jag ser filmen ovan kan jag omöjligt förstå varför man räknar så lågt som 1 kvm / timme. Det motsvarar en hel arbetsvecka för ett normalstort sovrum.
Vet inte om man kan jämföra, men de gånger jag anlitat målare att riva tapeter, bredspackla, slipa och måla har de hunnit betydligt mer på en vecka. Arbetsmomenten ser ju ut att vara rätt lika för en lekman.
De räknar 25 kg / kvm vid 30 mm tjocklek. Så din gissning är inte så tokig! Däremot är jag något chockad över ett estimat på runt 800.000 för att putsa innerväggarna (650.000 i arbetskostnad + material + 10% övrigt).
Jag får kolla med fler entreprenörer. När jag ser filmen ovan kan jag omöjligt förstå varför man räknar så lågt som 1 kvm / timme. Det motsvarar en hel arbetsvecka för ett normalstort sovrum.
Vet inte om man kan jämföra, men de gånger jag anlitat målare att riva tapeter, bredspackla, slipa och måla har de hunnit betydligt mer på en vecka. Arbetsmomenten ser ju ut att vara rätt lika för en lekman.
Isolde menar i denna tråd http://www.byggahus.se/forum/stenhus/67949-gips-puts-eller-gipsskivor.html#post463978 att
"1 kvm inneputs tar någon/några minuter med maskingips och ett aggregat."
Jag är mycket konfunderad.
"1 kvm inneputs tar någon/några minuter med maskingips och ett aggregat."
Jag är mycket konfunderad.
Ja, kolla med andra. Följ gärna upp här vad du får för siffror.
Filmen du länkar till är för gipsputs, inte helt olik men ändock ett helt annat material. Gipsputs är mer snabbjobbat än kalkbruk. Förfarandet vid kalkbruk är snarare likt denna film, fast antagligen utan nätet:
https://www.youtube.com/watch?v=h9OOw1V-ing
Filmen du länkar till är för gipsputs, inte helt olik men ändock ett helt annat material. Gipsputs är mer snabbjobbat än kalkbruk. Förfarandet vid kalkbruk är snarare likt denna film, fast antagligen utan nätet:
https://www.youtube.com/watch?v=h9OOw1V-ing
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Såg på något renoveringspogram från England där dom rustade upp ett gammalt hus och där jobbade två man i två veckor med två rum med kalkputsande dvs typ 80h/rum. Ingen mer info är så tyvärr. Blev lite förfärad då jag själv har tänkt mig att få lite putsjobb framöver och eventuell kostnad började gå upp för mig...
Tänkte mig kanske 2 dag/rum (ca 60m² vägg) för två personer x500SEK:
Dag1: montera avdragsbanor och allmänt förberedande och dittransport av bruk och blandare. 16h
Dag2: Putsa och städa 16h
=> 16000SEK/rum + material. => arbetskostnad 267SEK/m².
I ditt fall 750m² och 800hx500SEK=400kSEK/750m² => 533SEK/m². Dvs dubbelt mot min uppskattning som dock passar det engelska renoveringsprogrammets tidsåtgång.
Tänkte mig kanske 2 dag/rum (ca 60m² vägg) för två personer x500SEK:
Dag1: montera avdragsbanor och allmänt förberedande och dittransport av bruk och blandare. 16h
Dag2: Putsa och städa 16h
=> 16000SEK/rum + material. => arbetskostnad 267SEK/m².
I ditt fall 750m² och 800hx500SEK=400kSEK/750m² => 533SEK/m². Dvs dubbelt mot min uppskattning som dock passar det engelska renoveringsprogrammets tidsåtgång.
Vi har precis putsat insidan av Leca-väggar. Har inte koll på hur många kvm men det tog ca 2 dagar per rum. De lade på för hand och jag har bett dem vara ytterst noga då vi ska ha släpljus på flera av väggarna.
Men vi kör på löpande med takpris. Så om du känner gubbarna o vet att de gör ett bra jobb, varför inte göra likadant?
Men vi kör på löpande med takpris. Så om du känner gubbarna o vet att de gör ett bra jobb, varför inte göra likadant?
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Hur många jobbade?Videonisse skrev:Vi har precis putsat insidan av Leca-väggar. Har inte koll på hur många kvm men det tog ca 2 dagar per rum. De lade på för hand och jag har bett dem vara ytterst noga då vi ska ha släpljus på flera av väggarna.
Jag anlitade en man som putsade ~350m² med kalkputs. Han tog gott och väl 6 manader pa sig, dock hade vi specialdeal och ingen bradska. Han jobbade inte manga timmar i veckan hos mig.
Vi blandade pigment i sista lagret puts. Man kan blanda 6-8% maximalt. Blanda pigment och puts torrt sa far du fram slutnyansen direkt, blanda sedan i lite vatten och sätt upp pa väggen för en provyta. Vi provade fram ganska manga kulörer innan vi bestämde oss.
Här är ett exempel pa hur vi har gjort: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/211314-genomfargad-kalkputs-i-vardagsrum.html
Jag tror 5-7 kvm/timme är extremt optimistiskt. Tänk pa att det skall pa med minst tva lager. Med lite tyskakunskap kan man läsa vidare här: http://www.solubel.de/anwendungen/ziegelmauerwerk.php
Slutsatsen är 2-3kvm/timme:
grundering: 2-4min/kvm
Grundputs 15mm: 12-18min och 20-30 kg/kvm
Väntetid:1-3 dagar för att putsen skall börja härda:
ytskicktsputs 2-4mm: 10-15 min och 7-9 kg/kvm (beror pa vilken ytfinish man vill ha)
väntetid: -ytterligare ett par dagar....
Kalkputs härdar väldigt langsamt, men med dina stora ytor är det inget problem da man de kan fortsätta med nästa rum istället för att dricka kaffe=)
Magnus
Vi blandade pigment i sista lagret puts. Man kan blanda 6-8% maximalt. Blanda pigment och puts torrt sa far du fram slutnyansen direkt, blanda sedan i lite vatten och sätt upp pa väggen för en provyta. Vi provade fram ganska manga kulörer innan vi bestämde oss.
Här är ett exempel pa hur vi har gjort: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/211314-genomfargad-kalkputs-i-vardagsrum.html
Jag tror 5-7 kvm/timme är extremt optimistiskt. Tänk pa att det skall pa med minst tva lager. Med lite tyskakunskap kan man läsa vidare här: http://www.solubel.de/anwendungen/ziegelmauerwerk.php
Slutsatsen är 2-3kvm/timme:
grundering: 2-4min/kvm
Grundputs 15mm: 12-18min och 20-30 kg/kvm
Väntetid:1-3 dagar för att putsen skall börja härda:
ytskicktsputs 2-4mm: 10-15 min och 7-9 kg/kvm (beror pa vilken ytfinish man vill ha)
väntetid: -ytterligare ett par dagar....
Kalkputs härdar väldigt langsamt, men med dina stora ytor är det inget problem da man de kan fortsätta med nästa rum istället för att dricka kaffe=)
Magnus
2 gubbar