322 325 läst ·
1 040 svar
322k läst
1,0k svar
Tidsresa från 1960 till 2020 med begränsad budget och eget arbete
Var köper du dörrarna?
Vi kommer att behöva fylla och spackla där karmen har suttit tidigare så att träkilarna får en slät och fin yta att fästa emot.
I mitt hus där jag har stenväggar har de lagt en tunnare träregel (typ 20mm tjock) längs med hela. Funka faktiskt bra när jag bytte, bra mothåll för lagningarna på själva väggytan också.
Fast du kanske inte har utrymme för en sådan lösning?
Fast du kanske inte har utrymme för en sådan lösning?
tanken har slagit mig också! Men precis som du säger så har jag absolut inte plats för den lösningen. De har inte varit speciellt generösa med håltagning här alltså.. vi pratar fåtal millimeter på varje sidaJ Jarlsgård skrev:
Hittade en bild efter mkt letande!
Segt.. Men ja, håltagningen är stundtals snål
min dörr funkar klockrent vintertid men på sommaren kärvar den för att jag inte hade tillräckligt med marginal
skulle egentligen behöva plocka loss karmen igen och ta bort några mm.. Men fodret har latex runt sig och pallar inte fixa allt det igen 
Segt.. Men ja, håltagningen är stundtals snål
haha den suger!J Jarlsgård skrev:Hittade en bild efter mkt letande!
Segt.. Men ja, håltagningen är stundtals snålmin dörr funkar klockrent vintertid men på sommaren kärvar den för att jag inte hade tillräckligt med marginal
skulle egentligen behöva plocka loss karmen igen och ta bort några mm.. Men fodret har latex runt sig och pallar inte fixa allt det igen
![]()
Ja just sådana block är fan en halv vetenskap att få bra. Spikplugg kan funka ganska bra 
Annars hade jag nog fått in karmen så den sitter rätt och sedan kört med hederlig plugg och skruv. Det är nog den bästa fästmetoden jag kommit fram efter testande i mina väggar. De hade ju lite kul när de byggde mitt så vissa väggar är typ leca, andra siporex och några av håltegel
vem sa att väggar ska vara tråkiga? 
Annars hade jag nog fått in karmen så den sitter rätt och sedan kört med hederlig plugg och skruv. Det är nog den bästa fästmetoden jag kommit fram efter testande i mina väggar. De hade ju lite kul när de byggde mitt så vissa väggar är typ leca, andra siporex och några av håltegel
tack för tipset!J Jarlsgård skrev:Ja just sådana block är fan en halv vetenskap att få bra. Spikplugg kan funka ganska bra
Annars hade jag nog fått in karmen så den sitter rätt och sedan kört med hederlig plugg och skruv. Det är nog den bästa fästmetoden jag kommit fram efter testande i mina väggar. De hade ju lite kul när de byggde mitt så vissa väggar är typ leca, andra siporex och några av håltegelvem sa att väggar ska vara tråkiga?
![]()