Har en fråga ang. tidsåtgång!

Funderar på att köpa en tomt på 1600 m2 där det idag finns en sommarstuga på ca:75 m2.
Vatten o avlopp finns framme.

Sommarstugan ska rivas!
Det ska upp ett 1.5 plans hus i lösvirke på den tomten är planen!
Ingen sprängning behövs.

Hur lång tid tar det att gjuta en platta på 150 m2 och få huset stomrest och vattentätt(tak, panel, dörrar, fönster)?
Tänkte leja bort allt ovanstående jobb och göra en hel del därefter istället.
Plattan bör kosta ca:200 000:-
Vad kostar det att få huset rest(grovt höftat såklart)?

Nu blev det visst mer än en fråga.....

Mvh

Det beror ju så mycket på takkonstruktion osv. Ska ni ha takkupor på båda sidor med öppet till nock lär det bli lite dyrare. Ni kan nog räkna med runt 1,1miljon inklusive platta. Observera att detta är en grovuppskattning. Jag har tittat på ett 1 1/2 plans hus hos BraHus och det går på cirka 1,35 stomrest med då ingår ju i stortsett allt byggmaterial ovangrund. så det är detta jag jämnför med. Jag funderar oxå på om det billigare och bygga lösvirke.. detta är nåt jag ska kolla upp i allafall. Ska bli spännade och följa ert projekt

Det är ju svårt att göra något annat än en grovuppskattning såklart!

Tycker att det låter lite saftigt med 900 000:- efter att plattan är gjord men allt brukar ju bli dyrare än man tänkt sig!

Tomten är ganska dyr(tycker jag iaf.) 1,6 miljoner, tänkte därför göra en hel del själv som sagt!

Såg att HM-hus har färdiga lösningar för 1,6 miljoner inklusive allt utom schaktning, målning och klkel/klinker!
Det låter ju ganska prisvärt tycker jag!
Skulle man då göra en del själv också så ...

Jag missuppfattade nog storleken på ditt hus. Är det 150kvm bottenplatta du har tänkt dig eller. Jag trodde först att det var 150 i total boyta du hade tänkt dig. Husen jag har kollat är på runt 150kvm totalyta. Är det 150 bottenplatta blir det ett rejält hus och då stoppar nog inte min prisuppskattning. Dyrare än vad man tror blir det ju oftast. Som sagt de jag har kollat på inkuderar ju i stort sett allt material

Är inte helt säker på storleken på plattan ännu!
Tänkte att det vort trevligt med en totalyta på ca 200 m2!

Ska kolla in BraHus hemsida!

Hej,

Håller själv på att ta in offerter både från husföretag och lösvirkesbyggare. Träffade en snickare idag som bygger lösvirke och fick se exempel på materialspecifikation för ett hus som han har räknat på.

Pris för platta med golvvärme och dragen VVS: 1945 Kr/m2 + moms. Låter högt tycker jag. Men enligt snickaren så har priser på material stigt enormt på slutet...

Hasse A, har du fått ett pris på platta för ca: 1300 Kr/m2 (200KKr för 150m2 platta) eller uppskattar du bara priset för plattan? Skulle vara intresant att veta för egen räkning.

TIPS: Skidsta hus kan leveraera hus helt enligt din egen planritning baserat på att du utgår från deras olika husmodeller. Vet även att dom har levererat "skal" kopierade från andra typer av hus än dom själva erbjuder sitt sortiment. Tror helt klart det kan vara värt att begära offert från skidsta om du har någorlunda klara idéer på hur du vill utforma ditt hus.

Ang. pris på plattan!
Mattias_Maria, jag har uppskattat det priset själv efter vad jag har läst här och även hört mig för med bekanta.
1300 kr/m2 är kanske lite i underkant.
Man kan ju göra en del själv som kan få ner priset lite!

Kikade på HM-Hus precis!

Ser ganska billigt ut tycker jag!
Synpunkter!

Prisbild 1-planshus 152 kvm den 7/12-2006
PRIS: 1484.000:- inkl.moms

I priset ingår bl.a följande:

Grundplatta i btg. Med 20cm isolering.
Golvvärme i hela huset (termostater i varje rum)
Värmepump med återvinning
15mm parkett(ek-ask alt.björk) i sovrum 1-kök
15mm parkett(ek-ask alt.björk) i vardagsrum-allrum
Linnéa fanérgolv(3 sovrum)
Vitvaror.Electrolux:Spishäll-inbyggn.ugn-fläkt-kyl/sval-frys
Diskmaskin-tvättmaskin-torktumlare
Köksskåp i Bok alt.Björk eller Vit allmoge
Tvättbänk och bänkskåp i tvättstuga
Vita massiva innerdörrar
Garderobspegeldörrar i sovrum 1 och hall
Vitmålade garderober i 3 sovrum

Bastu med aggregat och helglasad bastudörr
Valmat tak (med råspont)
Takstolar förberedda för vindsförråd
Takfot inbrädad
Burspråk
3-glas fönster med superenergiglas
Lister och fönsterbänkar i furu klass A
Alla mellanväggar fullt isolerade
El och VVS-installation
Arkitektritade byggnadslovsritningar
Rita om. (Samma omfattning ger samma pris)
Schaktning och målning ingår ej!
Kakel/klinker och plastmattor ingår ej!

Låter onekligen som ett bra pris (dock från 2006) Skulle vara intressant att få ett aktuellt pris!

Framgår det av informationen på hemsidan att kostnaden motsvarar "nyckelfärdigt" hus? Eller tillkommer det arbetstimmar på priset? Det är ta me f_n en djungel att kolla priser på hus...

Lycka till i jakten :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.