Medlem
· Västra götaland
· 85 inlägg
Precis beställt ett kök till ett rum som är ca 8-9kvm stort och försöker göra upp en tidsplan för själva köksbytet. Skulle behöva lite klok input på om min tidsplan är rimlig. Vi har aldrig satt upp ett kök själva men har vänner och familj att rådfråga/be om hjälp så vi tänker att vi ska klara det/vi väl är glada amatörer som vill lära sig.
Det befintliga köket har nästan samma planlösning med skåp och sånt, men vi byter plats på högskåpen, kyl och bänk på ett ställe. Ingen flytt av vvs.
Planering:
Riva golv 1/2 dag (två lager)
Riva gamla köket 2-3 dagar
(Slänga gamla köket 1/2 dag om vi inte kan skänka bort det)
Slipa/behandla originalgolv 2-3 dagar
Fixa väggar + en fönstersmyg 2-4 dagar (exklusive tapetsering/målning)
Montera ihop stommar 1-2 dagar
Sätta upp överskåp 1-2 dagar
Fästa underskåp 1-2 dagar
Sätta fast högskåp +överskåp till dessa 1-2 dagar
Montera bänkskiva + vask 1/2 dag
Täcksidor 1 dag
Luckor 2 dagar
Inredning 2-3 dagar
El och vvs lejas såklart ut.
Vi är två i hushållet som är arbetaföra men kan bara arbeta 1 åt gången pga småtting.
Så totalt ca 2 1/2-3v
Det befintliga köket har nästan samma planlösning med skåp och sånt, men vi byter plats på högskåpen, kyl och bänk på ett ställe. Ingen flytt av vvs.
Planering:
Riva golv 1/2 dag (två lager)
Riva gamla köket 2-3 dagar
(Slänga gamla köket 1/2 dag om vi inte kan skänka bort det)
Slipa/behandla originalgolv 2-3 dagar
Fixa väggar + en fönstersmyg 2-4 dagar (exklusive tapetsering/målning)
Montera ihop stommar 1-2 dagar
Sätta upp överskåp 1-2 dagar
Fästa underskåp 1-2 dagar
Sätta fast högskåp +överskåp till dessa 1-2 dagar
Montera bänkskiva + vask 1/2 dag
Täcksidor 1 dag
Luckor 2 dagar
Inredning 2-3 dagar
El och vvs lejas såklart ut.
Vi är två i hushållet som är arbetaföra men kan bara arbeta 1 åt gången pga småtting.
Så totalt ca 2 1/2-3v
Hos oss tog köksrenoveringen drygt en månad för en snickare som jobbade ca 6 timmar om dagen, men det var fler moment än du har. Bland annat revs även undergolvet ut för att bjälklaget behövde riktas, och vatten/avlopp gjordes om helt. Stommarna var från Ikea och han hade hjälp vid just monteringen av stommarna eftersom man gärna ska vara två personer till det.
Jag skrev om renoveringen i ”realtid” i min renoveringstråd om du vill jämföra vad som gjordes och kanske se hur lång tid olika moment tog:
https://www.byggahus.se/forum/threa...plankhus-fran-1930-talet.495665/#post-5355694
Jag skrev om renoveringen i ”realtid” i min renoveringstråd om du vill jämföra vad som gjordes och kanske se hur lång tid olika moment tog:
https://www.byggahus.se/forum/threa...plankhus-fran-1930-talet.495665/#post-5355694
Medlem
· Västra götaland
· 85 inlägg
Tänkte använda golvet som finns längst ner, plankgolvet. Vet att det såklart är ett undergolv och inte avsett för att användas som vanligt golv. Men det är så fint tycker vi. Eller så återanvänder vi ett marmoleum Click golv som ligger där idag.N newbee skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Plankgolvet blir nog inte så fint efter att ha utsatts för spill av vatten och annat i några år, särskilt med småbarn brukar det bli en del sånt.Friteradräka skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Undergolvet blir fint med en tillsnyggning.
Jag skulle säkerställa att all lack ör borta och sen olja med finolja.
Då är det "bara" olja in det igen och då lyfter olja ur smutsen ur träet och blir fint igen.
Har man passande kök kan man måla golvet, rätt förg och rätt mönster kommer lyfta köket.
/Workingclasshero
Då är det "bara" olja in det igen och då lyfter olja ur smutsen ur träet och blir fint igen.
Har man passande kök kan man måla golvet, rätt förg och rätt mönster kommer lyfta köket.
/Workingclasshero
Medlem
· Västra götaland
· 85 inlägg
Tack för tipset!mrsnhp skrev:
Hos oss tog köksrenoveringen drygt en månad för en snickare som jobbade ca 6 timmar om dagen, men det var fler moment än du har. Bland annat revs även undergolvet ut för att bjälklaget behövde riktas, och vatten/avlopp gjordes om helt. Stommarna var från Ikea och han hade hjälp vid just monteringen av stommarna eftersom man gärna ska vara två personer till det.
[länk]
Medlem
· Västra götaland
· 85 inlägg
Ja, tack, precis tänker typ slipa, luta och sedan olja in med någon osmo olja. Gjorde liknande med ett annat golvWorkingclasshero skrev:
Undergolvet blir fint med en tillsnyggning.
/Workingclasshero
Medlem
· Västra götaland
· 85 inlägg
Klicka här för att svara