Hej
Jag har en fråga till er ang tidsaspekt på en köksrenovering. Vi har renoverat ett kök . Som de flesta väljer att göra så anlitade vi en snickare med 25 års erfarenhet i branchen. Han upplyste oss att han satt kök i 20 år. Han har bra referenser. Vi skrev avtal och han påbörjade arbetet. Avtalet var så att det skulle gå på löpande räkning och han fick tydlig information om att vi måste hålle en budget på detta ( student och pensionärs inkomster).När det gått 12 dgr hade vi fått nog. Allt är gjort (enlig mig) med en extremt dålig planering och inte gjort så det har underlättat för tex elfirman att komma till. Elfirman har, när vi avslutar samarbetet med snickare, varit på plats 3 ggr. (de har varit där ytterligare 2 gågner efter avslut med snickare).
Bara några exempel.
  • Täcksida under väggskåp är skruvad underifrån,
  • täcksida på högskåp är inte kapad alls
  • takanslutning och passbitar är ditsatta innan bänskskåpen är monterade och innan elfirman varit där för bänkbelysning.
  • väggskåp sattes upp utan att följa det som elfirma och lgh innehavare och snickare kommit fram till.(snickare skulle hålla upp ledningar bakom så elfirman kunde dra ledningarna bakom och upp ordentligt.)
  • vvs var där (bokat med snickare 1 vecka innan) för att montera klart diskmaskin och gör detta men förberedelser innan är inte gjorda (ångskydd på bänkskiva, höjd justering av DM mm.)
  • montering av skenor till lådor är monterade på fel höjd och djup och det ingick inte i kontrakt.
  • montering av högskåpen är gjord men det ingick inte i kontrakt och har heller inte kommunicerats med lgh innehavare.
  • snickare kunde inte på frågan berätta om vad nästa moment var så lgh innehavare kunde förbereda (tex montering av högskåp) ska sägas att ALLA skåp (ej högskåp) var hopmonterade, och ALLA lådor var färdiga INNAN snickare startar jobb

förutsättningar
Köket är 12 kvm.
Vägg med skåp är 3200 mm. totalt 4 väggskåp och 4 bänskskåp. väggen slipades för att kunna sätta kakel och skåp rätt.
Liten vägg med två högskåp (integrerad ugn och micro samt kyl och frys)
Golv från Krauta läggas av hantverkare

Rivning av kök (förutom det bänkskåp som hade diskbänk och rör) och kakel samt målning av vägg och tak görs av lghinnehavare.
Montering av alla lådor, luckor och fronter görs av lgh innehavare.

vvs och el görs av fristående firmor.

Vi har fått en debitering på 92 timmar för ovanstående jobb .Köket var INTE var färdigt när vi avslutade samarbete.
HJÄLP!
ÄR JAG HELT UTE OCH CYKLAR MED MINA TANKAR. :thinking::thinking::oops:

Bilder efter 12 arbetsdagar. sista bilden med kakel är bilden dagen innan han få lämna jobbet.
bild 1: 14 aug, bild 2 : 20 aug, bild 3: 26 aug. bild4: 27 aug

Ej färdigt kök under renovering med synliga rör och omonterade skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omonterat kök med vitputsad vägg som grund och väggskåp upphängda ovanför en trälist, arbetsmaterial och stege syns.
Skapa konto
Omonterade vita köksskåp och rör med synligt omålade väggar och arbetsmaterial under renovering.
Skapa konto
Oavslutad köksrenovering med öppna väggskåp och verktyg på arbetsbänk.
Skapa konto

Paul-Staffanstorp
OMG... kan det verkligen vara sant...

Som referens kan jag säga att detta monterade jag upp ensam på 2 arbetsdagar...
Delvis monterat vitt köksskåp utan dörrar med synliga VVS-installationer och eldragningar på betongvägg.
Skapa konto
Ihopmonterade vita köksskåp och lådor i ett rum under renovering, med utsatta elledningar.
Skapa konto
Nyinstallerade vita köksskåp och bänkskåp i ett renoveringsprojekt, ännu inte färdigställt.
Skapa konto

• Gilla
Bodarn
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Själv brukar jag köra på ungefärligt denna tidsaspekten...

Dag 1:
Utrivning av kök, ändringar el och vvs samt bortforsling av kök.

Dag 2:
Ev. förstärkningar / reparationer väggar samt golvläggning.
(Vid klinkergolv 1-2 dagar extra.)

Dag 3-5:
Montering köksinredning.

Dag 6:
Kakelsättning.

Dag 7:
Inkoppling el & vvs.

Sen blir naturligtvis allting utdraget i tid om man ska ha granitskivor och sådant som har leveranstider eller om kunden ska samordna egna elektriker och rörläggare för detta kan verkligen strula till allting då man inte pratar samma språk.
Jag är ju van att jobba med mina killar och vi vet exakt hur vi ska göra och hur vi vill ha det med el & vvs i ett kök för att det ska bli så bra det kan bli.

• Gilla
Bodarn
  • Laddar…
Skåpen var monterade innan?
Ehh...
Det där borde vara bild efter dag 1...

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Själv brukar jag köra på ungefärligt denna tidsaspekten...

Dag 1:
Utrivning av kök, ändringar el och vvs samt bortforsling av kök.

Dag 2:
Ev. förstärkningar / reparationer väggar samt golvläggning.
(Vid klinkergolv 1-2 dagar extra.)

Dag 3-5:
Montering köksinredning.

Dag 6:
Kakelsättning.

Dag 7:
Inkoppling el & vvs.

Sen blir naturligtvis allting utdraget i tid om man ska ha granitskivor och sådant som har leveranstider eller om kunden ska samordna egna elektriker och rörläggare för detta kan verkligen strula till allting då man inte pratar samma språk.
Jag är ju van att jobba med mina killar och vi vet exakt hur vi ska göra och hur vi vill ha det med el & vvs i ett kök för att det ska bli så bra det kan bli.
Jo det är sant. Vi har bestridit fakturan för jag upplevde själv att det inte var rimligt.
Vi hade valt Elfirman men snickare samkörde och hade kontakten. Förutom när jag fick frispel på att det tagit tid och snickare menade att Elfirman inte kunde komma förrän om en vecka. Jag ringde själv Elfirman för att höra, dels vad de haf kvar samt om det inte fanns en liten chans att de kunde komma tidigare. Han sa då men jo jag kan imorgon på em. Bra och jag fick veta vad han behövde för att kunna bli färdig. Ringer sen och meddelar snickaren som såklart blir lite spak men jag menat på att vi måste komma någonstans. Fick veta av elkillen efteråy att snickaren hade ringt upp honom och sagt att han inte behöver komma.

• Wow
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
OMG... kan det verkligen vara sant...

Som referens kan jag säga att detta monterade jag upp ensam på 2 arbetsdagar...
[bild] [bild] [bild]
Vi har bestridit fakturan som jag skrev, med 25 timmar. Har läst och googlat runt och har fått lite mer kött på benen och att detta köket skulle inte ens ha tagit 40 timmar. Det kan ju inte vara rätt att debitera 91 timmar i såfall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.