15 517 läst ·
217 svar
16k läst
217 svar
Tidigare finansminister vill ha höjd fastighetsskatt
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Att ta bort räntebidragen kan man börja med innan man tar in den mest orättvisa skatter som finns. Sen kan man se över utgifterna.Nefrums skrev:
Vi har haft ett väldigt stort intag av flyktingar. Som behöver vår hjälp men dessa kostar väldigt mycket pengar och lär tyvärr fortsätta vara en ekonomisk förlust. Vi kanske där ska göra ett tillfälligt stopp tills vi har ordnat upp det för de som kommit hit?
Varför pratar inte ekonomer om en sådan sak? Rent ekonomiskt skulle vi inte hjälpa någon som i inte bor i Sverige. Detta rent ekonomiskt. Men man måste ha ett hjärta
Tjaa, fast vi får komma ihåg att det staten tar in i skatt konsumerar vi också för. Om vi med skatt bygger oss en järnväg blir det också arbetstillfällen som genererar mindre arbetslöshet, mer ny konsumtion för lönerna som skapar mer jobb igen osv. Basic nationalekonomi, spelar ingen roll vart konsumtionen kommer ifrån, den sätter igång hjulet som får ekonomin att snurra. Fördelen med skatten är att den totala nyttan av järnväg är betydligt större än den totala nyttan att Zlatan får äga en större gräsmatta då den nyttan endast är för honom själv och enstaka närstående.martin43 skrev:
Liten fundering angående de 1% allra rikaste. 2 % har tillgångar på sparkonto och liknande för minst 4 miljoner (att äga hus, fritidshus mm räknas icke). Låt gissa att dessa 2% har en bostad, ett fritidshus, minst en bil och förmodligen spenderar hyfsad summa pengar på nöjen, tex. frekvent byte till ny bil, båt, semesterresor, god mat mm. Hur mycket betalar dessa 2% i skatt eller genererar i "indirekt" skatt.
Om jag spenderar 30000 kr/år på "onödiga saker", spenderar dessa 2% antagligen rejält mycket mer varje år och de ser i så fall tlil att det i slutändan ändå kommer in skatt, även om den inte togs ut direkt från deras sparkonto på pengar som bara låg där.
Det är ju jättebra när Zlatan bränner tio miljoner för att fixa lite med sin gräsmatta, om han anlitar vit arbetskraft då... Bara där har han ju betalat mer i olika skatter än jag har tjänat på flera år.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Så svaret på allting stavas fastighetsskatt?K Kojfabriken skrev:
Jag behöver måla om mina fönster är svaret fastighetsskatt.
Göra om uppfarten? Fastighetsskatt
Ja sedan är frågan var arbetstillfällena skapas, Sundsvallsbron skapade inte många svenska arbetstillfällen det blev mest i länder söder om Östersjön så det blev ju inte mycket svensk konsumtion.K Kojfabriken skrev:Tjaa, fast vi får komma ihåg att det staten tar in i skatt konsumerar vi också för. Om vi med skatt bygger oss en järnväg blir det också arbetstillfällen som genererar mindre arbetslöshet, mer ny konsumtion för lönerna som skapar mer jobb igen osv. Basic nationalekonomi, spelar ingen roll vart konsumtionen kommer ifrån, den sätter igång hjulet som får ekonomin att snurra. Fördelen med skatten är att den totala nyttan av järnväg är betydligt större än den totala nyttan att Zlatan får äga en större gräsmatta då den nyttan endast är för honom själv och enstaka närstående.
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/dansk-tyskt-konsortium-bygger-sundsvallsbron-16537
Och när det gäller höghastighetsjärnväg, jag har inte hittat någon som har hittat någon samhällsekonomisk vinst i det bygget, det är kommunpolitiker som tror att tågen kommer stanna vid varje mjölkpall som vill ha den och ett parti på 3,8% som kämpar för att ha någon framgång att visa upp efter sina första regeringsår. Ett sådant bygge kommer ge väldigt stor miljöpåverkan men troligtvis ge få svenska jobb (Kina är väldigt intresserade av att bygga).
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det är bra med ett höghastighetståg som stannar på flerställen än pendeltåget gör...
Man hinner verkligen få upp hastigheten
Politikerna missade hela poängen med snabbtåg. Det ska snabbt.
Man hinner verkligen få upp hastigheten
Politikerna missade hela poängen med snabbtåg. Det ska snabbt.
Tjaa har föga insyn i Sundsvallsbron. Anser definitivt att staten alltid ska anställa arbetare som får kollektivavtalsenliga löner och inget annat. Om de nu köper arbetskraft utomlands ifrån så blir effekten på ekonomin samma som om rika köper Ferraribilar. Svenska kronor tappar i värde vilket gör svenska exportprodukter billigare och mer eftertraktade. Samtidigt blir det en förlust för arbetarna i den branschen, på samma sätt som de som köper Ferrari skapar en förlust för dem inom svensk bilindustri.M Magnus5 skrev:Ja sedan är frågan var arbetstillfällena skapas, Sundsvallsbron skapade inte många svenska arbetstillfällen det blev mest i länder söder om Östersjön så det blev ju inte mycket svensk konsumtion.
[länk]
Och när det gäller höghastighetsjärnväg, jag har inte hittat någon som har hittat någon samhällsekonomisk vinst i det bygget, det är kommunpolitiker som tror att tågen kommer stanna vid varje mjölkpall som vill ha den och ett parti på 3,8% som kämpar för att ha någon framgång att visa upp efter sina första regeringsår. Ett sådant bygge kommer ge väldigt stor miljöpåverkan men troligtvis ge få svenska jobb (Kina är väldigt intresserade av att bygga).
Järnvägar är väldigt bra för miljön och all infrastruktur är bra för ekonomin även om jag hört ekonomer ifrågasätta t.ex. att bygga Bottniabanan, och anser att alternativkostnaden gentemot att bygga annat var för stor. Dock beror det på vad man värdesätter.
Men... hur vi ska prioritera när vi använder skattepengar är en annan fråga. Vi kan tom. tänka oss att vi sänker skatterna totalt sett, men ändå höjer fastighetsskatten för att kompensera skattesänkningar på andra områden. Frågan är mindre om högre eller lägre skatter i allmänhet. Frågan är hur man ska prioritera mellan olika former av skatt. Anders Borg ville t.ex. sänka skatten på arbete. Han ville inte återinföra skatten för att öka de offentliga utgifterna. (som vissa av oss andra vill)
Tjaa vist, men mellan min ort och staden intill kommer jag med tåg in på 10 minuter, med bil tar det 25. Jag älskar tåg, synd bara att de inte har ett släp och stannar vid mitt hus och ByggmaxB Byggdjuret skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Kör de inte förbi byggmax? Det är därför jag tar bilenK Kojfabriken skrev:Tjaa vist, men mellan min ort och staden intill kommer jag med tåg in på 10 minuter, med bil tar det 25. Jag älskar tåg, synd bara att de inte har ett släp och stannar vid mitt hus och Byggmax. Dock kan man ha hur många åsikter som helst om prioriteringar mellan utgifter. Här handlar det om prioriteringar mellan olika skatter.
Ja, fast dom som knallar runt utan kalsonger i tid och otid skulle ju räknas som skattesmitare då. T ex "den tidigare finansministern", som ju verkar ha svårt att behålla dem på.martin43 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Nu ska vi inte glömma han tog oss ur en finanskris som det land med bäst ekonomi i hela EU. Man får inte glömma allt bra han gjort ocksåL lordi skrev:
Du får försöka hitta en svensk Trump att rösta på som gillar protektionism, men som ett exportberoende land som vi är, kommer det att skapa mer problem än glädje.K Kojfabriken skrev:Tjaa har föga insyn i Sundsvallsbron. Anser definitivt att staten alltid ska anställa arbetare som får kollektivavtalsenliga löner och inget annat. Om de nu köper arbetskraft utomlands ifrån så blir effekten på ekonomin samma som om rika köper Ferraribilar. Svenska kronor tappar i värde vilket gör svenska exportprodukter billigare och mer eftertraktade. Samtidigt blir det en förlust för arbetarna i den branschen, på samma sätt som de som köper Ferrari skapar en förlust för dem inom svensk bilindustri.
Järnvägar är väldigt bra för miljön och all infrastruktur är bra för ekonomin även om jag hört ekonomer ifrågasätta t.ex. att bygga Bottniabanan, och anser att alternativkostnaden gentemot att bygga annat var för stor. Dock beror det på vad man värdesätter.
Men... hur vi ska prioritera när vi använder skattepengar är en annan fråga. Vi kan tom. tänka oss att vi sänker skatterna totalt sett, men ändå höjer fastighetsskatten för att kompensera skattesänkningar på andra områden. Frågan är mindre om högre eller lägre skatter i allmänhet. Frågan är hur man ska prioritera mellan olika former av skatt. Anders Borg ville t.ex. sänka skatten på arbete. Han ville inte återinföra skatten för att öka de offentliga utgifterna. (som vissa av oss andra vill)
Jag gillar din förklaring om när man köper en Ferrari så skapar man en förlust för Svenskbilindustri, Volvo har inte riktigt någon matchande modell men om jag hade fastnat för S90 så tillverkas ju den i Kina och Koeningsegg blir ju för dyr
Köper man en Ferrari så har man gjort en förlust själv, deras kalité är tyvärr fortfarande väldigt italiensk....M Magnus5 skrev:Du får försöka hitta en svensk Trump att rösta på som gillar protektionism, men som ett exportberoende land som vi är, kommer det att skapa mer problem än glädje.
Jag gillar din förklaring om när man köper en Ferrari så skapar man en förlust för Svenskbilindustri, Volvo har inte riktigt någon matchande modell men om jag hade fastnat för S90 så tillverkas ju den i Kina och Koeningsegg blir ju för dyrNu har jag hund så för mig passar Volvos kombi väldigt bra både prismässigt och utrymmesmässigt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg