59 348 läst ·
85 svar
59k läst
85 svar
Tidigare ägare har tagit med fast egendom. Snart tillträde. Vad gäller?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tänk igenom hur viktigt den fasta egendomen är för er. Är det något som får er att vilja avstå från att köpa huset om det inte går att lösa.
Antar att du tittat i avtalet ni skrivit att det verkligen skall ingå. Sen skulle jag maila mäklaren. Mäklaren vill med all säkerhet lösa detta innan överlåtandet.
Eftersom det går mycket trögare att sälja boständer just nu vill nog varken mäklare eller säljare lägga ut huset på marknaden igen. Vilket borde betyda att du sitter i en ganska bra sits.
Lycka till!
PS det är nog många med mig som är nyfikna på vad denna fasta egendomen är för något ;-)
Antar att du tittat i avtalet ni skrivit att det verkligen skall ingå. Sen skulle jag maila mäklaren. Mäklaren vill med all säkerhet lösa detta innan överlåtandet.
Eftersom det går mycket trögare att sälja boständer just nu vill nog varken mäklare eller säljare lägga ut huset på marknaden igen. Vilket borde betyda att du sitter i en ganska bra sits.
Lycka till!
PS det är nog många med mig som är nyfikna på vad denna fasta egendomen är för något ;-)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Prospektet är ju inte bara bilder utan det finns ju text där också så om det står typ "Drömläge för dig som längtar efter pool, här kan du gå direkt från sovrummet till poolen för ett morgondopp" eller "I vardagsrummet finns det en kakelugn som fungerar" så påverkar det nog mer än vad som syns på en bild.T Thomas_Blekinge skrev:
Men om det skulle stå " Ta bara några steg från altandörren, så har du en perfekt plats för ett Spa-bad att njuta i året om" Och att det vid visning mycket riktigt står ett spa-bad där, men att det är borta vid inflyttning?
Inget annat om detta vare sig i text eller bild. Bara det som jag skrev ovanför.
Där finns ju utrymme för tolkning åt båda hållen?
Inget annat om detta vare sig i text eller bild. Bara det som jag skrev ovanför.
Där finns ju utrymme för tolkning åt båda hållen?
Säljaren har nu mer eller mindre erkänt att dom har tagit med sig något dom inte fick.
Dom har (troligtvis) kommit på hur jobbigt det är att "gräva ner poolen, koppla in pumpen, avloppet och allt annat" och har frågat om vi behöver alla delar och att dom väl får lämna tillbaka dom isf.
Men! Jag vill inte ha allt i en hög liggande på tomten! Det ska vara nedgrävt/inkopplat och i övrigt i samma skick som på visningen!!!
Dom har (troligtvis) kommit på hur jobbigt det är att "gräva ner poolen, koppla in pumpen, avloppet och allt annat" och har frågat om vi behöver alla delar och att dom väl får lämna tillbaka dom isf.
Men! Jag vill inte ha allt i en hög liggande på tomten! Det ska vara nedgrävt/inkopplat och i övrigt i samma skick som på visningen!!!
Då svarar ni att de gärna får göra det och att ni då anlitar en byggfirma att installera den samt att ni reserverar 10 % av köpeskillingen för att betala firman. Mäklaren har säkert ett konto som kan användas för detta.
Useless han före
Useless han före
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Bjuder på en länk till 4 kap. 12 § jordabalken där frågan om ansvaret för fastighetens skick mellan kontraktsskrivning och tradition finns reglerad. Där står uttryckligen att ”köparen [får] göra avdrag på köpeskillingen” i sådana här situationer.
Men det är väl inte så svårt?
Var helt rak med mäklare och säljare. Säg till om att ni vill ha en genomgång av fastigheten innan ni erlägger slutbetalning för att ni fått indikationer om att saker flyttats som ska ingå i köpet. Om det ni förväntar er ska finnas där inte finns där kommer ni att ta upp frågan om ekonomisk kompensation genom avdrag på slutbetalningen.
Tydlighet, rak kommunikation och en lite tuffare attityd kan man komma långt med i bland.
Var helt rak med mäklare och säljare. Säg till om att ni vill ha en genomgång av fastigheten innan ni erlägger slutbetalning för att ni fått indikationer om att saker flyttats som ska ingå i köpet. Om det ni förväntar er ska finnas där inte finns där kommer ni att ta upp frågan om ekonomisk kompensation genom avdrag på slutbetalningen.
Tydlighet, rak kommunikation och en lite tuffare attityd kan man komma långt med i bland.
Mikael_L skrev:
Det är väl antagligen något i denna stil som gäller om man inte kommer lätt och snabbt överens om en lösning.Bart skrev:
Men det är väl inte så svårt?
Dvs att vid tillträdet meddela att fastigheten nu är i sämre skick än vid kontaktskrivning. Ungefär hantera det på samma sätt som om att parkettgolvet har blivit totalt förstört under tiden mellan kontrakt och tillträde.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad är det som skall ha försvunnit?
Bland annat för att komma överens om att flyttstädningen har gjorts tillfredsställande, och titta på lite detaljer, t.ex. vad som tagits med och vad som lämnats kvar av säljaren.
Men är det inte nästan "standard" att köpare och säljare träffas vid fastigheten/huset innan man går till banken och ordnar upp det ekonomiska och skriver köpebrev?Bart skrev:
Bland annat för att komma överens om att flyttstädningen har gjorts tillfredsställande, och titta på lite detaljer, t.ex. vad som tagits med och vad som lämnats kvar av säljaren.