Hej alla, vi fick ett lånelöfte av banken, jag informerade att jag kommer att behöva låna från annat håll till kontantinsatsen, det var inga problem. Allt är klart, vi har skrivit köpekontrakt, kollade med banken igen att allt var ok innan vi skrev på.

Men kom på nu att jag valde en annan bank och lite högre summa, 35,000:- kr mer än vad vi sagt, detta då vi ville kunna buda det där lilla extra för att få huset, banken skrev tidigare att de lånar ut 85% av 1,3 miljoner och vill vi buda mer så får vi gå in med egna medel.

Jag meddelade min personliga bankkontakt detta ovan 2 ggr i vår e-post konversation, vi har en tät kontakt, bad att hon skulle säga till om detta var något problem, men hon sa aldrig något fast jag påtalat detta 2 ggr, kan detta bli ett problem? Jag vill inte ta upp det igen nu när alt är klart med risk att det blir strul, jag har ju ändå meddelat att vi lånade lite mer och även varför.

Sedan undrar jag hur vanligt det är att banken inte medger bolån även fast man fått ett lönelöfte, skrivit köpekontrakt och allt. Inget i vår ekonomiska situation är försämrat utan snarare tvärtom, ja förutom att blancolånet blev lite högre med en annan långivare.

Snälla kan någon svara på mina funderingar, jag oroar ihjäl mig, vill bara skriva på alla papper nu så att det blir klart, jobbigt att vänta.

Banken har alltså godkänt huset och köpeskillingen, vi har haft kontakt hela tiden, men min fråga är om de extra 35.000:- som vi lånade till kontantinsatsen kan påverka något? Jag har meddelat banken detta 2 ggr via e-post men kom på att de återkopplade aldrig om just det.

Kontantinsatsen skulle lånas hos Coop Med Mera bank men vi ändrade till Collector och en lite högre summa, 260.000 istället för 225.000:-

Det där är ju en risk - Nu skriver du att banken är medvetna om att ni lånar till kontaktinsatsen men frågan är om det lånet togs med i kalkylen när lånelöftet räknades ut?

Som jag ser det så har er ekonomiska situation förändrats då ni nu tagit ett lån på 260.000 som inte fanns då banken räknade på lånelöftet. Förutsättningarna vad gäller ränta och amortering påverkar i allra högsta grad er belåna och belastning ekonomiskt.

Det enda scenario jag kan tänka mig att banken skulle neka ett tidigare lånelöfte är ju baserat på förändringar i jobb/ersättning samt att lånesituationen förändrats. Er kreditvärdighet helt enkelt.

Ett annat exempel är från mig själv där vi spekulerade i att köpa en sommarstuga, handpenningen fanns på banken och vi fick besked att det skulle inte vara ett problem till ett visst belopp. Vi gick vidare, lade bud, skrev kontrakt och kontaktade banken - Där blev det en liten hicka. Trots att vi fått ett muntligt ok om cirka 2.000.000 förutsatt att vi hade kontantinsatsen (Som vi hade) så kikade banken igenom hela ekonomin och där fann man ett GÄNG krediter som tex IKEA, nån avbetalningsplan och en del annat - Det mesta 10+ år gammalt. Så jag var tvungen att dra en UC på mig själv och ringa runt för att avsluta krediter som ligger kvar trots att lånen betalades av för mer än sådär 10år sedan. Lätt att tycka att man betalat något klart och är kvitt, men krediten finns ofta kvar.

Nu lever vi ett liv där - Finns inte stålarna så blir det inget köp! De enda som är på kredit idag är Huset, Stugan med belåningsgrader på huset kring 50% och stugan på 65%. Sen finns det en slant kvar att betala på bilen. Kapitalvaror helt enkelt - Resten får anses vara konsumtion och skall ej belånas.

Jag tycker att ni tar en onödig risk med att ta ett Blanco på handpenningen och sätter er i en fastighet med 100+ % belåning. Svänger marknaden eller att ni behöver renovera reparera eller dylikt hamnar ni genast i en galen situation.

Sen får ni INTE glömma Lagfart och Pantbrev som är en extra kostnad som jag tycker det verkar som att ni missat helt.

Lagfarten är 1.5% av köpeskillingen, i ert fall: 19.500:- om köpeskillingen var 1.300.000. Dessa pengar skall betalas och bekostas inte av banken/lån.

Pantbrev är 2% av den lånesumman som måste ökas från nuvarande pantbrev: Säg att det idag finns pantbrev på 500.000 på den fastighet ni köper. Ni vill låna ytterligare 1.300.000-260.000=1.040.000 minus de 500.000 som i detta exempel kanske finns = 540.000 som pantbrevet måste utökas med. 2% av 540.000 är således 10.800:- dessa pengar skäll även det in och täcks inte av banken/lån.

Sen tillkommer avgifter på nästan 1000:- för lagfarten och pantbrevet.

Så enligt mitt exempel: 19.500+10.800+1000= 31.300Sek till som måste skrapas fram i kontanta medel.

Så vad har fastigheten för pantbrev i dagsläget?

Redigerat:
  • Gilla
Latitud79
  • Laddar…
Jag har aldrig hört att banken drar sig ur ett beviljat bolån när lånehandlingar/skuldebrev redan är tecknade. Ingen ny kreditprövning görs ju på tillträdesdagen. Vad jag vet står det sällan i bolånehandlingar om att de kan häva avtalet hur som helst om t.ex ens skuldsättning ökar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.