4 149 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Tid för att gjuta platta
Finns det någon som vet ungefär hur lång tid det tar för grundarbetarna att gjuta klart plattan. Då menar jag inkl. alla markarbeten, sprängning, grävning m.m.
Jag vet att det kan skilja sig lite från tomt till tomt men jag vill veta ungefärligt - mellan tummen och pekfingret. 2 dagar eller 5 veckor...
Verkar ju alltid som att folk står med grunden klar endast några dagar innan husleveransen kommer. Vårat hus tar 10 veckor att leverera och så lång tid kan det väl inte ta att göra markarbetet?
Alltså undrar jag om man inte bör sätt igång med markarbetena så fort man beställer huset. Det gör väl inget om den står och väntar?? Hellre det än att hela tiden få skjuta fram husleveransen??
Tacksam för tips...
//Anna
Jag vet att det kan skilja sig lite från tomt till tomt men jag vill veta ungefärligt - mellan tummen och pekfingret. 2 dagar eller 5 veckor...
Verkar ju alltid som att folk står med grunden klar endast några dagar innan husleveransen kommer. Vårat hus tar 10 veckor att leverera och så lång tid kan det väl inte ta att göra markarbetet?
Alltså undrar jag om man inte bör sätt igång med markarbetena så fort man beställer huset. Det gör väl inget om den står och väntar?? Hellre det än att hela tiden få skjuta fram husleveransen??
Tacksam för tips...
//Anna
För oss tog det 2 veckor för markarbetet och 2 veckor kommer att ta för att göra plattan med golvvärme.
Att det tog 2 veckor för markarbetet är för att vi har planerat hela tomten med stenmurar, men vi behövde inte spränga.
Det beror också lite grand på vädret.
Vi gjuter precis nu och det får inte vara för kallt för att gjuta. Grunden kommer i färdiga bjälkar det man gjuter är bara plattan.
Du kan titta på vår hemsida tryck på knappen bygge, där har vi bilder med datum på arbetet.
http://www.bostream.nu/villafeliz
Det kan ge dig en idé om hur lång tid det tar.
Att det tog 2 veckor för markarbetet är för att vi har planerat hela tomten med stenmurar, men vi behövde inte spränga.
Det beror också lite grand på vädret.
Vi gjuter precis nu och det får inte vara för kallt för att gjuta. Grunden kommer i färdiga bjälkar det man gjuter är bara plattan.
Du kan titta på vår hemsida tryck på knappen bygge, där har vi bilder med datum på arbetet.
http://www.bostream.nu/villafeliz
Det kan ge dig en idé om hur lång tid det tar.
Tack Sweli,
Det var ungefär vad jag trodde. Då kommer våran grund stå i minst tre veckor. antagligen mer, innan huset kommer och det känns bra.
Skulle gärna kolla på din hemsida men det fungerar inte för jag har Mac....inget ovanligt med hemgjorda sidor.
Jag har varit inne på din sida och kollat en gång på min mammas PC och skall kolla igen i helgen. Det är alltid kul att följa folks bygge. Skall själv sätta upp en hemsida då vi börjar.
//Anna
Det var ungefär vad jag trodde. Då kommer våran grund stå i minst tre veckor. antagligen mer, innan huset kommer och det känns bra.
Skulle gärna kolla på din hemsida men det fungerar inte för jag har Mac....inget ovanligt med hemgjorda sidor.
Jag har varit inne på din sida och kollat en gång på min mammas PC och skall kolla igen i helgen. Det är alltid kul att följa folks bygge. Skall själv sätta upp en hemsida då vi börjar.
//Anna
Njaa...det kan ju bli lite knepigare. Ligger i hur man programmerar. Om man använder en programvara som hjälp fungerar det bara för PC. Det finns t.o.m. programmerare som inte kan programmera för Mac. Tråkigt då allt fler börjar köpa det för hemmabruk.
Jag är dock van och kikar på de saker som intresserar mig och som ej funkar på Mac'en hemma hos min mamma som har en PC då jag har tid...
Tack ändå,
Anna
Jag är dock van och kikar på de saker som intresserar mig och som ej funkar på Mac'en hemma hos min mamma som har en PC då jag har tid...
Tack ändå,
Anna
Nope - har inget med saken att göra i detta fallet.
Jobbar på ett företag med en stor internetavdelning och flertalet framstående programmerare som alla säger samma sak. Har dessutom den senaste versionen av både Explorer och Netscape.
...men det var inte det den här tråden handlar om så jag tycker vi lämnar det ämnet....
//Anna
Jobbar på ett företag med en stor internetavdelning och flertalet framstående programmerare som alla säger samma sak. Har dessutom den senaste versionen av både Explorer och Netscape.
...men det var inte det den här tråden handlar om så jag tycker vi lämnar det ämnet....
//Anna
Det har inte att göra med ifall Annas har en gammal browser. Jag kör också Mac och har provat med 3 olika browsers, Explorer, Netscape och Safari. Alla av senaste version.
Det har antagligen att göra med att den Java Applet som används inte följder Java-standard och därmed bara fungerar på PC. Är inte helt hemma när det gäller sådana här saker, men man är ju van som Mac-användare.
Finns tom en del hustillverkare vars sidor inte fungerar alls med Mac.
Men OJ vad vi gled ifrån ämnet med grundläggning nu.
Där har jag tyvärr inga tips att komma med.
/t
Det har antagligen att göra med att den Java Applet som används inte följder Java-standard och därmed bara fungerar på PC. Är inte helt hemma när det gäller sådana här saker, men man är ju van som Mac-användare.
Finns tom en del hustillverkare vars sidor inte fungerar alls med Mac.
Men OJ vad vi gled ifrån ämnet med grundläggning nu.
Där har jag tyvärr inga tips att komma med.
/t
Klicka här för att svara